Obiectele neînsufleţite au gânduri şi sentimente?
alte articole
Universul abundă în mistere care ne pun la încercare actualele cunoştinţe. În secţiunea „Dincolo de Ştiinţă”, The Epoch Times adună relatări despre fenomene stranii, pentru a stimula imaginaţia şi a deschide posibilităţi de cercetare, nebănuite anterior. Sunt aceste relatări adevărate? Dumneavoastră, cititorii, veţi decide.
Oamenii de ştiinţă şi filozofii s-au întrebat încă din antichitate ce nivel de conştiinţă au plantele şi animalele. Unii filozofi au pus la îndoială existenţa tuturor lucrurilor în afara propriilor minţi, dar n-au putut determina cu certitudine dacă celelalte fiinţe au conştiinţă. Iar toate aceste întrebări se referă la fiinţele denumite de noi ”vii” sau ”organice”.
Dar ce credeţi despre obiectele neînsufleţite ? Ar putea avea ele conştiinţă? Ideea ar putea părea ciudată la început, dar câţiva oameni de ştiinţă moderni (ca să nu menţionăm gânditorii proeminenţi din istorie, precum Platon) susţin că este posibil.
”Ideea că termostatul care menţine temperatura din casă este măcar puţin conştient de ceea ce face este împotriva ‘curentului general’ de gândire”, a scris într-o lucrare despre interacţiunea dintre minte şi materie Henry P. Stapp, un fizician al Universităţii California-Berkley, care a lucrat alături de unii dintre părinţii fondatori ai fizicii cuantice. În orice caz, spune el, ideea de panpsihism – că toată materia are conştiinţă – merită discutată în relaţie cu fizica cuantică.
În fizica cuantică, legătura dintre minte şi materie este atât de importantă încât este ”mai degrabă nefiresc şi aparent înapoiat numai să consideri posibilitatea existenţei evenimentelor care nu au caracter psiho-fizic”, a declarat acesta. S-a arătat că actul observaţiei, un act al conştiinţei umane, influenţează realitatea fizică a rezultatelor experimentelor.
Totuşi, Stapp lasă loc în teoriile sale şi pentru evenimente care sunt pur fizice, evenimente care nu au nimic de a face cu conştiinţa. Cercetătorii din domeniul cogniţiei şi filozoful David Chalmers au dus teoria un pas mai departe.
Conştiinţa poate fi o piatră fundamentală a fizicii, iar astfel ea există în toate lucrurile – de la fiinţe umane şi mai jos (pe o scară dimensională) până la fotoni, a explicat Chalmers.
Profesor de filozofie, Chalmers este şeful departamentului de studii asupra conştiinţei din cadrul Universităţii Naţionale Australiene şi a Universităţii New York. Într-o conferinţă din acest an, acesta a afirmat că ştiinţa este un fel de fundătură care-i blochează studiile asupra conştiinţei, şi că s-ar ”putea să fie nevoie de idei radicale” pentru a merge mai departe.
”Cred că am putea avea nevoie de una sau două idei care la început ar putea părea nebuneşti”, a subliniat filozoful.
O astfel de idee este panpsihismul.
Recunoscând că ar putea reprezenta o idee ”stranie”, acesta a notat: ”Chiar dacă pare oarecum contraintuitiv pentru noi, este mai puţin contraintuitiv pentru oamenii din diferitele culturi, în care mintea umană este văzută ca fiind într-o legătură mult mai strânsă cu natura”.
În trecut, fizicienii trebuiau să includă concepte fundamentale nou descoperite, precum electromagnetismul, care nu puteau fi explicate prin principii mai simple. Iar conştiinţa ar putea fi o astfel de piatră de temelie, se gândeşte profesorul.
”Fizica este curios de abstractă”, a declarat acesta. ”Descrie structura realităţii folosind o grămadă de ecuaţii, dar nu ne spune nimic despre realitatea fundamentală”.
Acesta a citat o întrebare ridicată de Stephen Hawkins: ”Ce declanşează acele ecuaţii?”
Poate că este conştiinţa cea care declanşează acele ecuaţii, a afirmat Chalmers. Ecuaţiile rămână aşa cum sunt, dar noi le vedem ca mijloace care descriu fluxul conştiinţei.
”Conştiinţa nu iese în afara lumii fizice ca un fel de lucru suplimentar, este chiar acolo în inima ei”, a declarat acesta.
Chalmers nu susţine că fotonii au acelaşi fel de conştiinţă ca fiinţele umane, dar ar putea avea un fel de conştiinţă primitivă.
Ideile similare despre diferitele nivele de conştiinţă existente au fost explorate în scripturile antice indiene şi de filozoful german Gottfried Willhelm Leibniz, în secolul al XVII-lea. Acesta sugerează că fiinţele anorganice sunt într-o stare asemănătoare cu somnul; animalele sunt conştiente dar poate sunt într-o stare asemănătoare cu cea din vis; oamenii sunt conştienţi că ei sunt conştienţi – sunt mai treji decât animalele.
În unele tradiţii ale nativilor americani, pietrele sunt văzute ca având conştiinţă iar o piatră ar putea fi chiar menţionată ca ”piatră bunic”. Pietrele sunt conştiente, de exemplu, că au fost mutate din locul lor de odihnă. În gândirea spirituală orientală, se crede că uneori sufletul se poate reîncarna nu numai într-o fiinţă umană, dar şi într-o plantă, animal, sau chiar o piatră.
Filozofii renumiţi care au vorbit despre o formă de panpsihism sunt Platon, Baruch Spinoza, Arthur Schopenhauer şi Bertrand Russell.
Russell a scris în ”An Outline of Philosophy” din 1927: ”Sentimentul personal este că nu există o linie distinctă, ci o diferenţă de calitate [între minte şi materie]; o scoică este mai puţin mentală decât un om, dar nu este total lipsită de minte”.
Russsel susţine că memoria este un aspect cheie al conştiinţei, iar obiectele neînsufleţite au un fel de memorie: ”Noi nu putem, în această privinţă [a memoriei], să ridicăm o barieră absolută între minte şi materie. Materia însufleţită arată într-o anumită proporţie un comportament analog”.
Stapp mai crede că ”limita între viaţă şi non-viaţă nu este probabil atât de distinctă”.
Regretatul Cleve Backster, ale cărui experimente în anii 1960 au susţinut ideea că plantele pot avea conştiinţă, a arătat, de asemenea, că ouăle şi iaurtul ar putea reacţiona la ameninţări. Backster era un specialist în testele cu poligraful. Unele din rezultatele sale sunt explicate de către Lynne McTaggar în cartea sa, ”The Intention Experiment” (”Experimentul Intenţiei”): ”Bacteriile vii din iaurt au arătat o reacţie faţă de moartea celorlalte tipuri de bacterii, iar iaurtul a dovedit o dorinţă de a fi ‘hrănit’ cu mai multe bacterii care-i sunt benefice. La ouă s-a înregistrat un strigăt de alarmă şi apoi de resemnare când unul dintre ele a fost pus în apă clocotită”.
Acesta a explicat că ”Backster chiar a demonstrat că fluidele corpului … au înregistrat reacţii identice cu starea emoţională a gazdelor lor”.
Chalmers invită la un studiu asupra conştiinţei umane care merge dincolo de testarea legăturilor dintre diferitele părţi ale creierului şi experienţele conştiente. ”Asta este încă o ştiinţă a corelaţiilor, nu este o ştiinţă a explicaţiilor.(...) Noi ştim că aceste zone din creier funcţionează împreună cu anumite feluri de experienţe conştiente, dar noi nu ştim de ce o fac”, a spus acesta. Studiile care privesc dincolo de creier pot găsi conştiinţa în locuri surprinzătoare.