O lume pustie se umple de viaţă: "Crearea animalelor" de Tintoretto

"Crearea animalelor", de Tintoretto, 1551, Ulei pe pânză, 1,5 metri pe 2,5 metri. Galeria Academică, Veneţia (PD-US)
Yvonne Marcotte
22.04.2023

Să încerci să surprinzi esenţa creaţiei divine este o sarcină dificilă, aproape imposibil de realizat, însă un artist a reuşit să surprindă extraordinar de frumos acest aspect.

Jacopo "Il Tintoretto" Robusti (1518-1594) a fost ucenic în atelierul celui mai important artist veneţian din acea vreme, Tiţian. O expoziţie a lucrărilor artistului, din 2019, la National Gallery of Art din Washington a marcat cea de-a 500-a aniversare a naşterii lui Tintoretto.

"Legenda spune că atunci când Jacopo Tintoretto avea 12 ani, era atât de talentat la desen încât l-a uimit pe Tiţian", a scris Susan Stamberg într-un articol despre expoziţie pentru postul de radio public Oregon Public Broadcast de la National Public Radio. "După cum spune povestea - bătrânul maestru a plecat pentru câteva zile, iar când s-a întors a găsit câteva dintre desenele lui Tintoretto."

Frederick Ilchman, unul dintre membrii echipei de organizare a expoziţiei, a declarat: "A văzut aceste desene şi a întrebat: «Cine a făcut asta?». Tânărul Tintoretto era nervos, crezând că a făcut o treabă proastă şi că va fi corectat. Nu, lucrările sale nu erau slabe - de fapt, erau chiar foarte bune".

După ce tânărul artist a părăsit ucenicia cu Tiţian, a fost recunoscut foarte curând printre marii artişti veneţieni.

Dumnezeu populează lumea

O pictură care evidenţiază stilul dinamic al lui Tintoretto a fost realizată pentru Şcoala Sfintei Treimi din Veneţia: "Crearea animalelor" (1550-1553). Tabloul este mare, cu o lăţime de 2,5 metri. Reprezintă povestea biblică în care Dumnezeu populează lumea cu o mulţime de animale.

Figura Creatorului divin seamănă cu reprezentarea lui Dumnezeu realizată de Michelangelo pe tavanul Capelei Sixtine. Detaliu din "Crearea animalelor", 1550-1553, de Tintoretto. Ulei pe pânză, 1,5 metri pe 2,5 metri. Galeria Academică, Veneţia (Domeniu public)
Figura Creatorului divin seamănă cu reprezentarea lui Dumnezeu realizată de Michelangelo pe tavanul Capelei Sixtine. Detaliu din "Crearea animalelor", 1550-1553, de Tintoretto. Ulei pe pânză, 1,5 metri pe 2,5 metri. Galeria Academică, Veneţia (Domeniu public)

Artistul a pictat o scenă plină de acţiune, care înfăţişează o forţă extraordinară. Secţiunile superioare şi inferioare ale pânzei sunt întunecate şi goale, abia dacă reprezintă mai mult decât însuşi vidul. Compoziţia se desfăşoară cu un ritm incitant, pe măsură ce Creatorul apare din întuneric, într-un halou de lumină.

Apoi, Dumnezeu se apucă de treabă.

"Dumnezeu străbate pânza, dând viaţă animalelor, care fug, înoată, sar şi aleargă în aceeaşi direcţie chiar în momentul creaţiei lor", afirmă revista online Taylor & Francis Online, care mai spune că "în acest tablou, Tintoretto ar fi invocat o viteză divină inspirată şi plină de viaţă".

Creatorul Divin poartă un veşmânt de un roşu strălucitor, care curge şi foşneşte cu încântare în jurul său. El pluteşte pe pământ în apropierea ţărmului, cu un picior sprijinit de un copac mare.

Ca un arcaş, Dumnezeu pare să îndoaie trunchiul unui copac mic, trăgându-şi degetul ca o săgeată. În timp ce întinde o mână, peştii şi păsările înaintează cu repeziciune, ca într-o cursă. Doar cu puterea unui singur gând, ei prind viaţă, grăbindu-se imediat să umple fiecare colţ al pământului. Animalele sunt pictate în linii dinamice, grăbindu-se să îşi îndeplinească rolul în lumea nou creată.

Peşti de toate felurile sunt reprezentaţi în "Crearea animalelor", 1550-1553, de Tintoretto. Ulei pe pânză, 1,5 metri pe 2,5 metri. Galeria Academică, Veneţia (Domeniu public)
Peşti de toate felurile sunt reprezentaţi în "Crearea animalelor", 1550-1553, de Tintoretto. Ulei pe pânză, 1,5 metri pe 2,5 metri. Galeria Academică, Veneţia (Domeniu public)

Marea este plină de specii acvatice de toate felurile: sturioni, somon şi chefali roşii (o specie de chefal întâlnită în Marea Mediterană). Ochii lor par să comunice o înţelegere a locului în care se îndreaptă: ei îmbogăţesc lumea umanităţii.

Potrivit Answers in Genesis, ornitologii estimează că numărul de specii de păsări vii din lume este de aproximativ 10.380. Abundenţă, într-adevăr. Pe cerul lui Tintoretto se află, tocmai create, o serie de păsări înaripate: lebede, raţe, chiar şi pelicani cu cioc lung. Ele sunt în plin zbor după ce abia au luat naştere. Cu doar un gând, Dumnezeu creează totul repede.

În nuanţe de maro discret, animalele terestre aşteaptă instrucţiunile lui Dumnezeu. Un câine bea pe malul mării, iar iepurii se zbenguie sub picioarele lui Dumnezeu. În dreapta, sunt câteva creaturi comune, la care ne-am aştepta: o căprioară, o vacă şi un curcan. Cu toate acestea, există unele care sunt surprinzătoare. Un struţ se află în fundal. "Creaturi exotice precum struţul care se plimbă pe ţărm erau foarte admirate ca daruri din partea oaspeţilor curţilor princiare din nordul Italiei", potrivit site-ului web Gallery of Art.

Artistul a inclus un unicorn în pictura sa despre povestea Genezei. Detaliu din "Crearea animalelor", 1550-1553, de Tintoretto. Ulei pe pânză, 1,5 metri pe 2,5 metri. Galeria Academică, Veneţia (Domeniu public)
Artistul a inclus un unicorn în pictura sa despre povestea Genezei. Detaliu din "Crearea animalelor", 1550-1553, de Tintoretto. Ulei pe pânză, 1,5 metri pe 2,5 metri. Galeria Academică, Veneţia (Domeniu public)

Cel mai neaşteptat dintre toate este un animal despre care se credea că există doar în basme - un unicorn. Creatura mitică, cu gura deschisă, pare să se străduiască să fie eliberată în lumea oamenilor. În mod uimitor, unicornii sunt menţionaţi în versiunea regelui James a Bibliei (King James Version) şi erau renumiţi în cultura clasică antică. Colţii unui alt mamifer, narvalul, erau căutaţi şi apreciaţi în vremea lui Tintoretto şi în secolele anterioare ca leac medicinal.

În această zi a creaţiei, lumea este populată de creaturi minunate pentru om. Creatorul divin trebuie să fi fost mulţumit de ceea ce tocmai făcuse.

"Şi Dumnezeu a văzut că erau bune". (Geneza 1:25)

Mai multe specii de păsări zboară în timp ce sunt create imediat în acest detaliu din "Creaţia animalelor", 1550-1553, de Tintoretto. Ulei pe pânză, 1,5 metri pe 2,5 metri. Galeria Academică, Veneţia (Domeniu public)
Mai multe specii de păsări zboară în timp ce sunt create imediat în acest detaliu din "Creaţia animalelor", 1550-1553, de Tintoretto. Ulei pe pânză, 1,5 metri pe 2,5 metri. Galeria Academică, Veneţia (Domeniu public)

Tehnica de pictură a lui Tintoretto

Şcoala Sfintei Treimi din Veneţia l-a însărcinat pe Tintoretto, în 1550, să realizeze un ciclu de picturi inspirate de poveştile Genezei. Tablourile au pus în evidenţă tehnica sa de a picta cu ajutorul unor mişcări rapide de pensulă.

"În această lucrare, Tintoretto accentuează, de asemenea, faimoasa sa tehnică rapidă de lucru cu pensula, care scoate în evidenţă mulţimea de animale, barba lui Dumnezeu şi blănurile mantiei sale cu mişcări rapide în alb", potrivit Taylor & Francis.

Totodată, Tintoretto a învăţat de la cei mai buni. Lucrările lui Michelangelo şi ale lui Tiţian l-au ghidat de-a lungul carierei sale. Artistul a admirat foarte mult geniul lui Michelangelo de a descrie figura umană. A studiat tavanul Capelei Sixtine a lui Michelangelo, în special figurile în care Dumnezeu creează Soarele, Luna şi pe Adam. Tintoretto a învăţat de la maestrul său veneţian, Tiţian, cum să folosească culori strălucitoare.

De fapt, Tintoretto a instalat o inscripţie deasupra atelierului său, pentru a-i reaminti de sursa sa de inspiraţie: "Desenul lui Michelangelo şi culoarea lui Tiţian" ("Il disegno di Michelangelo ed il colorito di Tiziano").

Făcând o plecăciune în faţa ambilor săi maeştri în acest tablou, Tintoretto înfăţişează în mod dinamic sacralitatea corpului uman, cu o aluzie voioasă la lumea naturală. "Crearea animalelor" se află în prezent la Galeria Academică din Veneţia.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor