Furtul aurului dacic. Pe lista suspecţilor, un clan de origine libanezo-kurdă din Germania
Atât Poliţia olandeză, cât şi cea română nu exclud posibilitatea ca în spatele furtului obiectelor de tezaur dacice expuse în muzeul Drents să se afle infractori străini şi că a fost o spargere foarte bine ţintită, având ca ţintă principală celebrul coif de aur. Aceştia ar putea fi români, dar este menţionat şi temutul clan Remmo din Germania: un clan de origine libanezo-kurdă care a comis jafuri spectaculoase de artă în Germania în mai multe rânduri în ultimii ani, scrie publicaţie olandeză De Telegraaf.
Pe parcursul weekendului, detectivii s-au concentrat asupra vizitatorilor anteriori ai expoziţiei. Hoţii de artă şi bijuterii vin aproape invariabil la faţa locului să se documenteze înainte de a comite jaful. Poliţia examinează înregistrările camerelor de supraveghere şi interoghează angajaţii. A fost observat vreun comportament ostentativ? Da, este concluzia. Şi astfel poliţia are piste interesante pentru anchetă. Există, de asemenea, mai multe informaţii despre traseul vehiculului în care hoţii au trecut pe lângă oraşul Rolde după ce au incendiat maşina folosită în Assen.
În sectorul muzeal, temerile sunt uriaşe după două jafuri recente în care s-au folosit explozibili.
Andreas Blühm, fostul director al muzeului din Groningen, spune că recentele spargeri de instalaţii au provocat cu siguranţă agitaţie în rândul directorilor de muzee. În martie 2020, un Van Gogh de la Muzeul Groninger a fost furat uimitor de uşor. Acest lucru a declanşat imediat o dezbatere considerabilă cu privire la securitate.
„Este teribil ce s-a întâmplat. Nu prea poţi face nimic împotriva acestui tip de jaf. Marea teamă este că alţi infractori vor copia acest tip de comportament. După fiecare jaf dintr-un muzeu din Ţările de Jos, are loc o consultare internă: cum a fost posibil acest lucru şi ce putem face? Acest lucru se va întâmpla şi acum.”
Detectivul de artă Arthur Brand urmăreşte îndeaproape toate evoluţiile din jurul jafului de aur. „Nu doriţi să transformaţi un muzeu într-o fortăreaţă, dar aţi putea lua în considerare posibilitatea de a pune acest tip de comori valoroase într-un seif peste noapte. Muzeele mai mici, în special, ar putea lua în considerare acest lucru”, afirmă Brand.