Retrospectivă Epoch Times 2012: Evenimente teatrale

Teatrul românesc a punctat şi în acest an o serie de reuşite, spre bucuria amatorilor de cultură. Epoch Times România vă prezintă o retrospectivă a celor mai importante evenimente teatrale care au marcat anul care tocmai se încheie şi care au plasat arta teatrală românească în spaţiul cultural european.
Ioana Statescu
19.12.2012

alte articole

(photos.com)
Ioana Statescu
19.12.2012

Teatrul românesc a punctat şi în acest an o serie de reuşite, spre bucuria amatorilor de cultură. Epoch Times România vă prezintă o retrospectivă a celor mai importante evenimente teatrale care au marcat anul care tocmai se încheie şi care au plasat arta teatrală românească în spaţiul cultural european.

2012 a fost anul în care Teatrul Naţional din Iaşi şi-a redeschis porţile după şase ani. Actorii au jucat din nou, pe scena Sălii Mari, renovată şi făcută să arate asemeni bijuteriei arhitectonice construite acum 126 de ani.

În toamna acestui an, Teatrul Naţional Bucureşti şi-a redeschis noua stagiune cu trei noi săli: Sala Mică, Sala Media şi Galeria TNB, dar şi cu noi spectacole după texte de I. L. Caragiale, la 100 de ani de la moartea marelui dramaturg. Totodată, în luna iulie au început lucrările la tronsonul C al clădirii teatrului, cel care adăposteşte în prezent Sala Atelier şi Teatrul Naţional de Operetă.

Potrivit reprezentanţilor TNB, după ce lucrările de reabilitare se vor încheia, teatrul va avea şapte spaţii: Sala Mare (900 de locuri), Sala Mică (250 de locuri), Sala Studio (598 de locuri), Sala Atelier (300 de locuri), Sala Pictură (286 de locuri), Sala Media şi Amfiteatrul în aer liber. Timpul de execuţie prevăzut pentru renovarea TNB, începută în primăvara anului trecut, este de 28 de luni.

Şi Teatrul Bulandra se poate mândri, începând cu luna octombrie a acestui an, cu o nouă sală de spectacole. Space Studio a fost inaugurată cu premiera spectacolului "Lear(a)", în regia lui Andrei Şerban. Potrivit directorului Teatrului Bulandra, Alexandru Darie, noul spaţiu scenic, care are o capacitate de 140 de locuri în actuala configuraţie, este adaptat pentru "un teatru care presupune sau cere o anumită intimitate, pe care sala «Toma Caragiu» o are, dar în această sală este şi mai mare". Aceasta permite o apropiere mai mare a publicului de artistul aflat pe scenă, oferind, în acelaşi timp şi o flexibilitate mai mare.

În noiembrie, Teatrul Metropolis din Bucureşti a sărbătorit cinci ani de activitate. De la deschiderea oficială, pe 1 noiembrie 2007 şi până în prezent, instituţia de cultură a prezentat publicului 100 de spectacole, peste 500 de artişti şi 1.500 de reprezentaţii. Aniversarea a fost marcată prin lansarea publicaţiei online Ziarul Metropolis, o platformă de promovare a evenimentelor culturale.

Teatrul Metropolis este unicul teatru de proiecte din Bucureşti şi unul dintre puţinele de acest fel din România. În cei cinci ani de activitate, instituţia a cultivat programe dedicate atât publicului cât şi artiştilor, precum "Excelenţa în teatru", "Cultură şi Educaţie prin teatru", "Tineri creatori" şi programe sociale.

Un loc aparte în activitatea teatrului îl ocupă "Aleea Celebrităţilor", varianta românească a celebrului Walk of Fame de la Hollywood, un proiect care are menirea de a omagia mari artişti ai scenei româneşti pentru întreaga carieră.

Pe Aleea Celebrităţilor amplasată în Piaţa Timpul din Capitală, au răsărit, în 2012, stelele actorilor Marin Moraru, Iurie Darie, Horaţiu Mălăele, Costel Constantin şi George Mihăiţă, dar şi a regretatului actor Ştefan Iordache, căruia i-a fost acordată o stea post-mortem pe Walk of Fame-ul autohton, în semn de recunoaştere pentru extraordinara sa carieră în lumea teatrului. De asemenea, patru noi stele au fost decernate recent, in memoriam, pentru patru mari artişti ai scenei româneşti: Liviu Ciulei, Ion Lucian, Emil Hossu şi Şerban Ionescu, care au încetat din viaţă, în cursul acestui an.

Alături de stelele care omagiază activitatea unor actori români, pe Aleea Celebrităţilor din centrul Bucureştiului mai străluceşte şi steaua acordată în anul care tocmai se încheie Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC). Directorul Teatrului Metropolis, actorul George Ivaşcu, a subliniat că marcarea centenarului scriitorului I.L. Caragiale este un prilej de a evidenţia ceea ce înseamnă şcoala românească de teatru: valoare, tradiţie şi continuitate.

Anul 2012 a fost unul important şi pentru cariera actorului şi regizorului Ion Caramitru. Pe lângă steaua oferită în luna martie de iniţiatorii proiectului Aleea celebrităţilor, în semn de recunoştinţă pentru contribuţia adusă vieţii cultural-artistice din România, o lună mai târziu Ion Caramitru a fost distins cu decoraţia regală "Nihil Sine Deo". Medalia i-a fost conferită de Principesa Margareta, în numele Majestăţii Sale Regele Mihai, ”pentru excepţionala carieră, fără de care arta dramatică a ultimelor cinci decenii ar fi mai săracă”, se arăta într-un comunicat emis de Casa Regală.

Actriţa şi directoarea Teatrului Odeon, Dorina Lazăr, a fost decorată cu Ordinul Artelor şi Literelor în grad de Cavaler, de către Ministerul Culturii şi Comunicării din Franţa. Distincţia este acordată persoanelor care s-au distins prin creaţia lor artistică în domeniul culturii şi comunicării sau prin contribuţia adusă la răspândirea artelor şi literelor în Franţa şi în lume.

În luna iulie, regizoarea Ioana Păun a debutat pe scena de la Theatre Royal Stratford East, una dintre cele mai prestigioase instituţii culturale londoneze, cu un spectacol-experiment unic - "Muncitor.All Workers Go to Heaven", în cadrul Olimpiadei Culturale de la Londra. Proiectul a făcut parte dintr-o serie de evenimente pregătite de Institutului Cultural Român (ICR) pentru Olimpiada Culturală.

Seria evenimentelor teatrale din acest an s-a deschis în luna martie, când a fost marcată Ziua Mondială a Teatrului. Ediţia din acest an a fost una aniversară întrucât s-au sărbătorit 50 de ani de la prima Zi Mondială a Teatrului, aceasta devenind, din 1962, un eveniment anual, organizat de Centrele naţionale ale Institutului Internaţional de Teatru.

Teatrele bucureştene au marcat această sărbătoare oferind publicului iubitor de cultură o serie de spectacole şi concerte. Totodată, în fiecare an, cu acest prilej, o personalitate recunoscută la nivel internaţional e invitată să îşi împărtăşească gândurile legate de teatru. Anul acesta, actorul, scenaristul şi regizorul american, John Malkovich, a salutat aniversarea a 50 de ani de la prima Zi Mondială a Teatrului.

Unul dintre cele mai importante evenimente teatrale ale anului l-a reprezentat împlinirea centenarul marelui dramaturg român Ion Luca Caragiale.Cu acest prilej, între 9 iunie şi 20 septembrie, Capitala a găzduit festivalul "Bucureştii lui Caragiale", care s-a bucurat, în premieră, de participarea mai multor teatre din Capitală, dar şi a Operei, Bibliotecii Metropolitane şi Circului Globus. Evenimentul a oferit publicului bucureştean accesul liber, timp de peste trei luni, la 100 de manifestări culturale, susţinute de de peste 100 de artişti din toate generaţiile şi al căror scop a fost acela de a reînvia operele lui Caragiale.

Programul manifestării a inclus spectacole ale Teatrului Masca ("O noapte furtunoasă", cu statui vivante, "O scrisoare pierdută"), Teatrului Nottara ("Umor, amor, fior de dor... în Bucureşti"), Teatrului Metropolis ("Monşer, stăm rău"), trupei Union ("Personaje, locuri şi obiceiuri din Bucureştii lui Caragiale", "Caragiale şi presa", "Caragiale şi politica", "Moravuri din vremea lui Caragiale", "D'ale Carnavalului", "Mofturi la Union"), Operei Naţionale Bucureşti ("O noapte...călduroasă") şi Circului Globus ("D'ale Bibicilor lui Caragiale"). Acestora li s-a adăugat un atelier de vestimentaţie à la Caragiale, organizat de Biblioteca Metropolitană Bucureşti & atelierul Mariana Pachis, dar şi proiecţii după "Momente şi schiţe" în alb-negru.

În perioada 6- 9 august, Serile Teatrului Studenţesc din Culise i-au adus în faţa publicului pe proaspeţii absolvenţi ai facultăţilor de teatru,care au prezentat spectacole actuale şi nonconformiste. Printre acestea s-au numărat piesele ”Împăiaţi-vă iubiţii… la Veneţia, în septembrie”, “Yom Kippur”, “Artă” şi “Night on Earth”.

Cu siguranţă cei mici au aşteptat cu nerăbdare toamna acestui an pentru a merge la teatru. Ca în fiecare an, Teatrul ”Ion Creangă” i-a întâmpinat cu cele „100, 1.000, 1.000.000 de poveşti”, incluse în programul celei de-a VIII-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru pentru Copii. La ediţia din acest an a festivalului au participat cinci companii de teatru pentru copii, din Bulgaria, Franţa, Israel, Italia, Spania, dar şi teatre din ţară (Teatrul „Ion Creangă”, Teatrul „Regina Maria” Oradea, Teatrul Masca Bucureşti, Compania Passe-Partout Dan Puric), care au prezentat spectacole adresate celor mici.

Amatorii de spectacole de teatru au putut asista la cea de a doua ediţie a Bucharest Fringe - Maratonul Teatrului Independent. În cele şapte zile de festival, au fost prezentate 43 de spectacole de teatru din Bucureşti, Cluj, Sibiu, Târgu Mureş, Bacău, o selecţie din cele mai bune producţii independente profesionale şi ale şcolilor de teatru.

Zilele Bucureştiului, sărbătorite anual în Capitală, au fost precedate în toamna acestui an de cea de-a patra ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de Stradă B-FIT in the Street!. Timp de patru zile, iubitorii de artă s-au putut bucura de spectacole atractive şi interactive de teatru de stradă, susţinute de peste 20 de trupe din şapte ţări (Franţa, Olanda, Spania, Elveţia, Belgia, Germania şi România). Acestea au avut loc în Piaţa Constituţiei, Piaţa George Enescu, Parcul Colţea, Muzeul Municipiului Bucureşti, Parcul Unirii, Centrul Istoric şi pe toate bulevardele centrale.

Teatrul românesc a ajuns în acest an şi în afara graniţelor ţării noastre. Zilele culturii române la München au fost organizate de Institutul Cultural Român de la Berlin, în perioada 5 octombrie - 2 decembrie. În cadrul evenimentului aflat la cea de-a opta ediţie, prestigiosul centru cultural Gasteig a găzdui două reprezentaţii ale spectacolelor „Opere complete ale lui Shakespeare pe scurt” (Teatrul „Radu Stanca“, din Sibiu) şi „Umor, amor, fior de dor ... în Bucureşti“ (Teatrul Nottara, din Bucureşti).

Festivalul Naţional de Teatru, una dintre cele mai importante manifestări din domeniul teatral, s-a deschis anul acesta pe 26 octombrie, la Sala Mare a Teatrului Naţional Bucureşti, cu spectacolul-dans "D'ale noastre", de Gigi Căciuleanu. Evenimentul a stat sub semnul crizei financiare, având un buget de doar 2, 8 milioane de lei, motiv pentru care nu au putut fi aduse şi trupe străine, iar artiştii au fost nevoiţi să joace fără onorarii.

Organizatorii festivalului au propus ca pilon tematic central pentru ediţia din acest an, opera regizorală a lui Silviu Purcăreţe, unul dintre cei mai faimoşi artişti români de astăzi. Totodată, Festivalul Naţional de Teatru a stat sub semnul celor doi autori cărora UNESCO le-a dedicat anul 2012: suedezul August Strindberg, comemorat la 100 de ani de la dispariţie şi conaţionalul I. L. Caragiale, sărbătorit la 160 de ani de la naştere şi deplâns la 100 de ani de la moarte.

Festivalul a inclus secţiunile "Focus: Silviu Purcăreţe - un univers regizoral", categorie care a inclus spectacole semnate de cunoscutul regizor, "Al matale, Caragiale", din care au făcut parte titluri ca "D'ale noastre", un spectacol de Gigi Căciuleanu, "Două loturi", în regia lui Alexandru Dabija sau "Năpasta", spectacol regizat de Cristi Juncu, de la Teatrul "Toma Caragiu", din Ploieşti şi "O scrisoare pierdută", în regia lui Mihai Mălaimare.

Alte secţiuni incluse în ediţia din acest an a Festivalului Naţional de teatru au fost "Strindberg, înaintaşi, urmaşi", "De toate pentru toţi" şi categoria "Teatrul de mâine", care a reunit spectacolele "Casa M", "Jocuri în curtea din spate" şi "Poveşti de familie".

Gala Premiilor UNITER 2012

Gala Premiilor UNITER este unul dintre cele mai importante programe ale Uniunii Teatrale din România, dar şi unul dintre cele mai importante evenimente ale lumii teatrale româneşti. Ediţia cu numărul 20 a Galei a avut loc pe 23 aprilie 2012, la Sala Majestic a Teatrului Odeon, din Capitală. În cadrul evenimentului au fost desemnaţi câştigătorii premiilor UNITER de anul acesta.

Premiul pentru Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic a fost înmânat regizorului Răzvan Popa, pentru spectacolul Shylock de Gareth Armstrong, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune.

Premiul pentru Debut a revenit actriţei Raluca Vermeşan, pentru rolul Helen, din spectacolul XXL, producţie Asociaţia Culturală Catharsis, Teatrul ACT, Bucureşti şi Teatrul "George Ciprian" Buzău.

Distincţia pentru Cea mai bună scenografie a revenit scenografului bulgar Nikola Toromanov ,pentru scenografia spectacolului ”Vizita bătrânei doamne”, la Teatrul Naţional Bucureşti.

Premiul pentru Cel mai bun actor în rol secundar a fost acordat actorului Cornel Scripcaru, pentru rolul Pavel Kirillici Lebedev, din spectacolul ”Ivanov”, pus în scenă la Teatrul Bulandra.

Premiul pentru Cel mai bun actor în rol principal a fost înmânat actorului Sorin Leoveanu, pentru rolul titular din spectacolul ”Caligula”, la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova.

Titlul Cea mai buna piesă româneasca a anului a fost acordat Oanei Maria Cajal, pentru textul „Ultimul pact”.

Premiul special pentru teatru de copii a fost înmânat actriţei Anca Zamfirescu

Premiul de excelenţă, acordat in memoriam regizorului Alexandru Tocilescu, a fost înmânat lui Alexandru Tocilescu jr., fiul maestrului.

Premiul pentru întreaga activitate de critică şi istorie teatrală a fost acordat criticului Ştefan Oprea.

Cea mai bună actriţă în rol secundar a fost desemnată Ana Ioana Macaria, pentru rolul Nastenka, din spectacolul ”Însemnările unui necunoscut”, la Teatrul „Bulandra”, din Bucureşti.

Premiul pentru Cea mai bună actriţă în rol principal a fost câştigat de Mariana Mihuţ, pentru rolul Bunica, din spectacolul ”Îngropaţi-mă pe după plintă”, la Teatrul „Bulandra”, Bucureşti.

Premiul pentru Cea mai bună regie a fost adjudecat de Laszlo Bocsárdi, pentru regia spectacolului ”Caligula”, la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova.

Premiul pentru Cel mai bun spectacol a revenit piesei ”Ultima zi a tinereţii”, după Tadeusz Konwicki, pusă în scenă la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor