NASA, comete imaginare şi elevi din Piatra Neamţ

Imagine publicată de NASA/ESA Hubble Space Telescope a norului stelar Messier 9. (NASA & ESA)
Loredana Diacu
01.01.2014

Generaţii de iubitori ai science-fiction-ului au citit cu sufletul la gura Jocul lui Ender, saga scrisă de Orson Scott Card, urmărind povestea copiilor antrenaţi la Academia Spaţială care câştigă războiul cu o specie de extratereştri insectoizi foarte inteligenţi, numiţi Gândaci, în timp ce ei cred că bătăliile pe care le poartă sunt doar simulări pe calculator.

Povestea, scrisă iniţial în 1977 şi devenită roman în 1985, este fascinantă şi surprinzător de actuală, cu trimiteri la realitatea zilelor noastre. Eroul principal, Ender, este un Terţ, copil care pentru a se naşte a fost nevoie de acordul autorităţilor de stat - vezi politica unui singur copil în China, unde s-ar putea permite, în anumite condiţii, ca anumite familii să aibă doi copii.

În carte copiii sunt antrenaţi pentru a ucide - a se vedea zonele de conflict jihadist, unde copiii sunt transformaţi în soldaţi ucigaşi, plus alte trimiteri la dezumanizare, controlul minţii etc.

Nu se ştie dacă Orson Scott Card, autorul seriei de cărţi despre Ender, de fapt despre potenţialul unei minţi nedeformate de şabloane şi antrenate într-un anumit scop, a setat sau nu un model.

Cert este că NASA (Administraţia Americană Naţională de Spaţiu şi Aeronautică), M.I.T (institutul din care ies geniile informatice la americani), DARPA (Defence Advanced Research Projects Agency), în colaborare cu Agenţia Spaţială Europeană (ESA) organizează o competiţie mondială în domeniul cercetării spaţiale, numită Zero Robotics, la care participă cei mai inteligenţi copii de pe glob. Tema care li s-a dat copiilor anul acesta este cum să deviezi traiectoria unei comete care se apropie ameninţător de Pământ, pornind de la premiza că folosirea armelor atomice este strict interzisă.

Printre copiii inteligenţi, adolescenţi, de fapt, care participă la acest concurs se numără şi cinci elevi români de la Colegiul Naţional de Informatică (CNI) din Piatra Neamţ care au găsit, se pare, soluţia pentru a deturna periculoasa cometă ipotetică şi participă cu ea în finala competiţiei ce va avea loc pe 17 ianuarie 2014. Aventura lor a început în primăvara acestui an, atunci când profesoara lor de fizică Diana Bejan a aflat de concursul iniţiat de NASA şi i-a înscris în competiţie pe adolescenţi, informează Adevărul.

Zero Robotics şi cometa imaginară

Competiţia este organizată sub egida Zero Robotics şi tema care li s-a dat copiilor în acest an a fost legată de apropierea ameninţătoare a unei comete de Pământ şi cum ar putea fi ea deviată de la traiectoria periculoasă, conform profesoarei Bejan.

Proiectul Zero Robotics a fost creat în 2009 de Laboratoarele Spaţiale MIT şi de astronautul Greg Chamitoff, cu scopul de a crea o punte între creierele din şcoli (gimnazii şi licee) şi Staţia Spaţială Internaţională. Zero Robotics este o competiţie de programare robotică, unde roboţii sunt SPHERES (Sateliţi Experimentali cu Poziţie Sincronizată de Staţionare, Angajare şi Reorientare) în interiorul staţiei spaţiale internaţionale. Anual se organizează competiţii de programare a unor roboţi spaţiali.

Competiţia începe online, pe site-ul Zero Robotics (de pe care se ajunge rapid pe pagina NASA).

După câteva faze de competiţie virtuală într-un mediu ce simulează SPHERES reali, proiectele selectate în finală vor participa la o competiţie la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale.

În acest an, în competiţie s-au înscris echipe de la 57 de şcoli din Europa şi din SUA. România a fost reprezentată de 7 echipe, două de la Colegiul de Informatică din Piatra Neamţ, două din Bucureşti, şi câte una din Satu Mare, Jimbolia şi Cluj-Napoca. Elevii din Piatra Neamţ au făcut finalmente o echipă mai mare cu elevii de la două şcoli din Italia. Echipa mixtă, numită NextGen IT Elia, va merge în finala de pe 17 ianuarie din Olanda, la Noordwijk, la sediul Agenţiei Spaţiale Europene - ESTEC”, a declarat pentru Adevărul profesoara Diana Bejan. Cele 6 echipe finaliste din Europa vor concura în Olanda, în timp ce în Statele Unite ale Americii, la sediul Institutului de Tehnologie din Massachusetts, vor concura alte 9 alianţe din America.

Ca şi în cartea antemenţionată, Jocul lui Ender, copiilor li s-au cerut, pe lângă cunoştinte tehnice, şi înalte abilităţi strategice, pentru a intra în finala concursului NASA, unde vor simula devierea parcursului unei comete care se apropie periculos de Pământ.

Un astronaut va coordona campionatul competiţiei, în mediul cu microgravitaţie al Staţiei Spaţiale Internaţionale, realizând şi transmisia live a acesteia. „Va fi ca un joc de strategie ceva mai complicat, în care se vor duela echipele pe perechi şi punctele se acordă în funcţie de cât reuşim să deviem cometa prin sateliţii amplasaţi pe orbita Staţiei Spaţiale”, descrie modul în care se va desfăşura finala unul dintre elevi, Andrei Bursuc.

Cometa imaginară poate fi deviată prin intermediul laserului, cu ajutorul forţei gravitaţionale, fie printr-o metodă combinată. Elevii români au ales varianta cu laserul.

Profesoara Bejan crede că tema din acest an ar putea avea legătura cu îngrijorările legate de cometa ISON, descoperită în decembrie 2012 şi dispărută "fără urmă" pe 29 noiembrie, când s-a apropiat de Soare. Dacă ISON ar fi supravieţuit, ar fi putut fi studiată în continuare de astronomi, iar în luna decembrie s-ar fi apropiat de Pământ şi ar fi fost foarte luminoasă.

Despre ISON s-a spus ca şi-ar fi avut originile, vechi de 4,5 miliarde de ani, în sistemul solar. Cometa ISON ar fi venit, cred specialiştii, din Norul Oort, o regiune misterioasă care înconjoară Sistemul Solar. Corpul s-a îndreptat spre Pământ cu o viteză mai mare de un milion de kilometri pe oră, dar nu a mai ajuns în apropierea Terrei, nu datorită elevilor geniali, ci fiindcă s-ar fi topit din cauza căldurii astrului.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor