„Ordonanţa Voiculescu”, o recompensă dată Antenelor pentru serviciile aduse în lupta politică

Dan Voiculescu.
Dan Voiculescu. (www.danvoiculescu.ro)

Ordonanţa de Urgenţă 25/2013 emisă de Guvernul Ponta a avut un singur câştigător, patronul trustului Intact, Dan Voiculescu, în timp ce statul, agenţiile şi piaţa TV au avut numai de pierdut. Antena TV Group şi Antena 3 S.A. sunt singurele companii care au beneficiat de pe urma noilor prevederi de restricţionare a accesului agenţiilor de media la cumpărarea timpilor de publicitate la televiziuni, reiese dintr-o analiză publicate de jurnalistul Petre Barbu pe forbes.ro.

Din datele de bilanţ ale firmelor pe anul 2013, publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe, reiese că 14 agenţii de media din cele 18 importante au avut profituri mai mici, două şi-au menţinut profitabilitatea de la nivelul anului 2012, în timp ce alte două au avut câştiguri mai mari.

În opinia lui Petre Barbu, ordonanţa „a fost cea mai mare „durere” a industriei de publicitate pentru că, potrivit prevederilor ordonanţei, agenţiile de media n-au mai putut să-şi „tragă” aşa-numitul rebate (comisionul de volum), acesta fiind trecut pe facturi. În această situaţie, clienţii publicitari au fost nevoiţi să cumpere publicitate direct de la staţiile TV şi să gestioneze mulţimea de facturi primite de la televiziuni”.

Jurnalistul susţine că ordonanţa, care a fost botezată de presă şi publicitari „Ordonanţa Voiculescu”, reprezintă o răsplată oferită de Guvernul Ponta trustului de presă al mogulului Dan Voiculescu pentru serviciile aduse în lupta politică.

„Ordonanţa Voiculescu a evaporat jumătate din profiturile pieţei agenţiilor de media. Nu le plângem pe umăr agenţiilor, care oricum au făcut profituri, dar subliniem că bugetul statului român a pierdut circa 5 milioane de euro ca bază de impozitare, dacă profiturile agenţiilor ar fi fost la nivelul anului 2012”, se precizează în analiza citată.

Cu toate acestea, Antena TV Group a raportat un profit net de 2,09 milioane de euro, veniturile fiind de 62,82 milioane de euro, cu 8,86 milioane de euro mai mari faţă de cele din 2012 (creştere de 16,4%).

În acelaşi timp, Antena 3 S.A., compania care operează licenţa Antena 3, a avut un profit net de 167.000 euro. Veniturile s-au ridicat la 16,56 milioane de euro, cu 897.000 euro mai mari decât în 2012.

Pro TV S.A. a înregistrat pierderi de 19,39 milioane de euro şi iar veniturile sale totale au fost de 123,57 milioane de euro, cu 7,7% mai mici decât în 2012.

Pe de altă parte, Antena TV Group a raportat un profit net de 2,09 milioane de euro, având venituri de 62,82 milioane de euro, cu 8,86 milioane de euro mai mari faţă de cele din 2012 (creştere de 16,4%). „Iată unul dintre beneficiarii „Ordonanţei Voiculescu”: compania lui Voiculescu!“, remarcă Barbu.

Compania Dogan Media Internaţional, care operează licenţa Kanal D, a raportat pierderi de 4,74 milioane de euro şi datorii de 22,8 milioane de euro. Veniturile sale totale au fost de 17,9 milioane de euro, cu 4,5 milioane de euro mai mari decât în anul precedent.

SBS Broadcasting, compania care a operat licenţa Prima TV (dar şi Kiss TV şi alte radiouri) a raportat pierderi de 9,6 milioane de euro şi datorii de 19,05 milioane de euro, în timp ce veniturile totale au fost de 18,2 milioane de euro, cu 4,4 milioane de euro mai mici decât în 2012.

„Cu un asemenea bilanţ (profit şi creşteri de venituri cu 5,7%) Antena 3, „braţul politic” al lui Voiculescu în audiovizual şi „măciuca” de spart capetele ale adversarilor politici, se poate aşeza în categoria celor care au profitat de Ordonanţa Voiculescu, alături de Antena 1”, se adaugă în analiză.

Postul deputatului PSD, Sebastian Ghiţă, România TV a încheiat anul cu pierderi de 2,41 milioane de euro, în timp ce Realitatea TV a raportat pierderi de 5,9 milioane de euro. B1 TV a avut un mic profit de 31.000 de euro, însă veniturile sale au scăzut cu 380.000 euro.

În concluzie, doar Antena TV Group şi Antena 3 S.A. au înregistrat profituri şi creşteri ale veniturilor, astfel că „Ordonanţa Voiculescu” a servit intereselor televiziunilor controlate de preşedintele fondator al PC, Dan Voiculescu.