Solutii alternative pentru pirateria muzicala din Romania

Pirateria muzicala a inregistrat o crestere exploziva o data cu raspandirea internetului.
Pirateria muzicala a inregistrat o crestere exploziva o data cu raspandirea internetului. (David McNew / Getty Images)

Pirateria muzicala este o realitate a zilelor noastre care a luat o amploare deosebita atat pe plan international cat si la noi. A devenit chiar un lucru atat de banal incat de multe ori nici nu ii mai sesizam existenta. Daca intr-un timp, cand auzeam despre o melodie buna, primul gand era sa mergem la magazin sa cumparam albumul, pe caseta sau CD, acum majoritatea consumatorilor de muzica se apuca sa caute melodia "pe net”, de obicei fara sa plateasca nimic.

Pe masura ce acest fenomen s-a amplificat, au aparut numeroase controverse legate de subiect. Pe de o parte industria muzicala a incercat sa promoveze legi mai stricte impotriva incalcarii copyrightului si copierii ilegale de fisiere. Au fost comandate studii ale caror concluzii erau socante: de exemplu un studiu din 2007 estima ca doar in Statele Unite au fost inregistrate pierderi de 12,5 miliarde dolari datorita pirateriei, estimand ca 71.060 de slujbe vor fi pierdute din aceeasi cauza. Pe de alta parte, daca analizam aceste studii mai atent, observam ca ele pleaca de la ipoteza ca orice melodie downloadata si ascultata ilegal ar fi cumparata in mod normal, insa conform unor estimari se pare ca doar o cincime din utilizatori ar fi cumparat muzica daca pirateria nu ar fi existat.

Multa lume asculta muzica piratata pur si simplu pentru ca este ceva la indemana, care deja a intrat in cotidian, in special in randul tinerilor si utilizatorilor de internet. Muzica piratata este stocata in special in format comprimat mp3, care ocupa un spatiu mic pe hard-diskul unui calculator; in aceste conditii putini mai sunt interesati sa isi aglomereze casa ca altadata cu stive de CD-uri sau casete audio.

Asa a aparut probabil aceasta acceptare in masa a pirateriei. La ea se adauga si modul in care o persoana obisnuita concepe ideea de furt. Astfel un furt este de obicei inteles ca fiind mersul intr-un magazin si sustragerea unei proprietati fizice. Mintea omului gaseste conceptul de proprietate intelectuala ca fiind ceva abstract, nebulos si susceptibil la interpretari subiective, spre deosebire de o proprietate fizica care este ceva ce poate fi atins si pastrat sub cheie.

Daca in strainatate inca se mai cumpara albume, insa din ce in ce mai putine de la o zi la alta, in Romania vanzarile de albume au scazut pana la cifre ridicol de mici, fiind aproape zero in cazul multor artisti.

Ce poate fi facut in aceste conditii? Producatorii autohtoni de muzica au gasit o solutie de moment: tratarea concertelor ca adevarata sursa de venit, in timp ce albumele sunt considerate un supliment. Probabil ca aceasta ar fi una din cauzele pentru care vedem promovati din ce in ce mai multi interpreti care ies in evidenta in special prin prestatiile scenice si aspect fizic decat prin vocea lor sau mesajul muzicii.

De asemenea se investeste in artisti care merg pe retete sigure de succes. Chiar daca muzica devine repetitiva si plictiseste, se incearca mereu diverse formule de a mentine publicul interesat: aparitia constanta de formatii noi, schimbari mici si dese de componenta sau de stil, combinarea unor stiluri deja consacrate, etc.

Tentativele de a actiona pe cale legala contra pirateriei par fara nici o sansa de izbanda, oricate legi ar fi promulgate in aceasta privinta, si oricate masuri ar fi luate, inclusiv mijloace de a face fizic imposibila copierea cd-urilor cu muzica, acestea mereu sunt depasite de istetimea si ingenuitatea piratilor care gasesc mereu noi si noi formule de a copia muzica in mod ilegal.

In mod clar, solutia nu poate veni decat din insasi sursa acestei probleme: INTERNETUL. Consumatorii nu mai par interesati de o copie fizica a muzicii, multi preferand stocarea cantecelor pe hard-disk sau pe alte dispozitive de capacitate mare; cei care inca doresc sa cumpere muzica sunt probabil putin dispusi sa se deplaseze la un magazin de profil cand prietenii lor rezolva problema in cateva minute de utilizare a calculatorului.

De fapt, care sunt motivele pentru care, cineva care copiaza muzica fara respectarea drepturilor de copyright, ar fi dispus sa o cumpere in mod legal? Exista doua motive principale. Unul este sprijinirea si incurajarea artistilor ale caror cantece au fost cumparate. Al doilea ar fi existenta unor avantaje clare fata de folosirea pirateriei, invingand-o pe aceasta pe teren propriu, la capitolul accesibilitate. Daca pentru un pret rezonabil, poti gasi mult mai repede muzica preferata si o poti asculta inainte de a o downloada, fiind organizata sistematic intr-o interfata prietenoasa pe categorii si artisti, cu multe alte optiuni interesante, de ce sa iti pierzi timp descarcand-o ilegal de pe o retea de file-sharing, unde s-ar putea sa nu iti gasesti melodia favorita pentru ca nu este asa cunoscuta, sau pentru ca nu stii exact numele ei? O alta alternativa ar fi gasirea altor surse de finantare decat achizitionarea efectiva a cantecelor, in acest caz muzica putand fi pusa la dispozitie gratuit.

Deja exista o tendinta de a asculta muzica direct pe internet, fara a fi downloadata, pe site-uri ca Youtube sau Trilulilu. Ca raspuns, foarte multi artisti din strainatate au inceput sa isi lanseze albumele exclusiv online. In plus, in mediul internetului pot fi gasite si alte surse de venit pentru site-urile care gazduiesc muzica, cum ar fi publicitatea. Daca televiziunea si radioul difuzeaza muzica si se bazeaza financiar pe publicitate, acelasi lucru ar putea sa-l faca si internetul.

Marile case de discuri internationale si distribuitorii au inceput deja sa profite de popularitatea internetului si in special a retelelor de social-networking.

Cea mai mare retea de acest tip la momentul actual, MySpace, a semnat o intelegere cu casele de discuri prin care artistii vor contribui cu playlist-uri pentru utilizatori, in timp ce userii isi pot face si propriile lor liste. Partea atractiva este faptul ca poti asculta listele de cantece pe gratis. Playlist-urile sunt limitate la o suta de cantece insa poti crea oricat de multe. Daca vrei sa cumperi muzica pentru a o asculta offline, o poti face cu un singur click care te duce pe pagina produsului de pe Amazon.com. La aceasta se adauga si sustinerea prin publicitate de catre firme ca McDonalds, Sony Pictures sau Toyota. Alegerea este una foarte inspirata in special datorita faptului ca grupul tinta al retelelor sociale este cel mai atras de muzica gratuita. Muzica este un element foarte important al MySpace, majoritatea utilizatorilor sai considerand ca le reflecta personalitatea. De asemenea formatiile dornice de afirmare pot gasi pe aceasta retea un mod de a se promova eficient si cu costuri practic zero.

Aceste tendinte au inceput deja sa se manifeste si in Romania. Site-ul www.eOk.ro este o astfel de retea sociala construita in jurul muzicii, unde poti descoperi melodii noi sau prieteni care asculta acelasi gen. Aici pot fi salvate compilatii cu muzica favorita, care apoi pot fi trimise prietenilor, sau publicate pe blogurile si site-urile personale. In plus, eOk contine stiri, interviuri si chiar si videochaturi cu artistii autohtoni, precum si diverse optiuni cum ar fi posibilitatea de a vedea care sunt melodiile preferate ale altor utilizatori.

Melodiile pot fi ascultate online, avand optiunea de a le cumpara si downloada de pe site-ul partener moose.ro prin sms sau card de credit. Pretul de achizitie pentru o melodie este destul de mic, aproximativ 3 lei cu TVA inclus, iar la multe dintre ele primesti bonus un alt cantec al artistului ales. De asemenea de fiecare data cand cumperi o melodie, poti sa scrii un comentariu, sa dai note sau sa pui o eticheta.

Acest sistem este foarte convenabil pentru cei care isi doresc o singura piesa muzicala, fara sa fie nevoiti sa cumpere un intreg album pentru ea, acesta fiind un motiv des intalnit de a downloada muzica in mod ilegal. Utilizatorii sunt incurajati chiar sa uploadeze melodiile personale pentru a fi ascultate online, astfel cei care detin deja melodii piratate isi pot aduce totusi contributia si incuraja pe ceilalti sa le utilizeze legal.

Incasarile din vanzarea melodiilor si publicitate pe astfel de site-uri, ajung la artisti, toate drepturile asupra melodiilor disponibile pentru download apartinand autorilor, acestea fiind oferite spre comercializare prin contracte comerciale.

Aceasta abordare a distribuirii muzicii poate fi bineinteles perfectionata mai departe. Se pare ca industria muzicii, atat in Romania cat si in restul lumii, are inca perspective bune de dezvoltare in masura in care va sti sa se adapteze la noile mentalitati, noile tipuri de media si la preferintele consumatorilor.