Vaticanul începe să muşamalizeze crimele industriei morţii din China
alte articole
În ultima perioadă, cardinali cu influenţă ai Vaticanului încep să semnalizeze un acord iminent între Papalitate şi cel mai mare sindicat al crimei din istoria omenirii - Partidul Comunist Chinez.
Apropierea celor două organizaţii puternice a generat numeroase critici: regimul comunist chinez nu recunoaşte Biserica Romano Catolică şi şi-a creat propria versiune - numită Biserica Catolică Patriotică, al cărei cler este numit de Partid. Cei credincioşi Romei au fost împinşi în underground - fiind vânaţi sistematic de regim, ca şi protestanţii şi celelalte biserici creştine din China.
Dacă apropierea Vaticanului de Beijing i-a îngrijorat pe catolicii care şi-au pus, de decenii, viaţa în primejdie pentru a-şi susţine credinţa, evoluţia relaţiei dintre cele două supraputeri a luat recent o întorsătură chiar mai urâtă: recent, un episcop al Vaticanului a apărat reputaţia guvernului chinez cu privire la industria imensă de jaf de organe pusă la cale de Partidul Comunist Chinez.
Într-o scrisoare văzută de publicaţia Catholic Herald, episcopul Marcelo Sanchez Sorondo a declarat despre criticarea aranjamentului Vaticanului cu China că este "miopică" şi că guvernul chinez a "implementat reforma sistemului de donare a organelor".
Episcopul Sorondo, şeful Academiei Pontificale de Ştiinţe Sociale (PAS), a declarat luna trecută: "În prezent, cei care pun cel mai bine în aplicare doctrina socială a Bisericii Catolice sunt chinezii".
Remarcile sale urmăreau sprijinirea unei posibile apropieri între Vatican şi China. Sub noul acord, guvernul comunist va avea un rol mai important în alegerea episcopilor Bisericii Romano Catolice.
În timp ce susţinătorii înţelegerii afirmă că aceasta va uni Biserica Catolică, criticii declară că va împinge catolicii sub influenţa Partidului Comunist şi va face comunitatea catolică "subterană" vulnerabilă la un nou val de persecuţie.
Cele mai recente comentarii ale episcopului Sorondo vin ca răspuns la o scrisoare a Coaliţiei Internaţionale pentru Încetarea Abuzului Transplanturilor în China. Scrisoarea pune la îndoială reformele revendicate de China, subliniind că registrele donării de organe nu sunt deschise publicului, iar volumul transplanturilor de organe din China este foarte mare, ridicând întrebări legitime despre sursa organelor. China comunistă susţine că organele provin de la condamnaţii la moarte, cu ajutorul unei legislaţii controversate care le permite acestora să-şi doneze "voluntar" organele. Dar volumul imens al operaţiilor de transplant aruncă în aer justificările Beijingului.
Autorii scrisorii şi-au exprimat, de asemenea, nemulţumirea faţă de decizia Vaticanului de a-l invita pe Wang Haibo, şeful registrului de transplant de organe din China, la o conferinţă de luna trecută. Arhitectul prelevării de organe din China, fostul ministru al sănătăţii Jiefu Huang, a fost, de asemenea, invitat - o decizie criticată de apărătorii drepturilor omului.
În 2015, China a declarat că nu va mai preleva organe de la prizonieri - referindu-se doar la condamnaţii la moarte, fără a mai pomeni despre milioanele de cazuri care provin din lagărele de muncă.
Cu toate negările Chinei, grupuri care monitorizează drepturile omului, incluzând voci din domeniul medical, susţin că procedura - în care victimele sunt duse cu forţa pe masa de operaţie şi deschise - este încă răspândită în China.
Scrisoarea Coaliţiei Internaţionale privind abuzul de transplant din China spune că guvernul "nu a adoptat nici o lege sau regulamente noi" pentru a reglementa practica, că datele publice sunt "minime şi uneori contradictorii" şi China "nu a recunoscut niciodată executarea extrajudiciară a prizonierilor de conştiinţă pentru organe".
"Abuzurile îngrozitoare care au fost documentate pe scară largă şi care au fost aduse în atenţia dumneavoastră în prealabil, nu pot fi confirmate doar ca fiind un lucru ce ţine de trecut. Şi, chiar dacă ar fi aşa, făptuitorii trebuie să fie deferiţi justiţiei", se notează în scrisoarea adresată episcopului Sorondo.
Autorii au susţinut că reputaţia Academiei Pontificale ar putea fi grav afectată dacă va apăra reformele Chinei fără dovezi suficiente.
În răspunsul său, episcopul Sorondo a afirmat angajamentul Vaticanului faţă de drepturile omului şi a declarat că atacarea încercărilor chineze de reformă ar putea avea efectul opus celui dorit. "Cei care încearcă să-l submineze pe profesorul Jiefu Huang fac acest lucru cu riscul de a submina conducerea reformei", a scris episcopul.
Episcopul Sorondo a spus că "grupuri politice ideologice" încearcă să obstrucţioneze angajamentul Vaticanului faţă de China. Aceste grupuri "din diverse motive nu doresc să înţeleagă că Biserica Catolică, Organizaţia Naţiunilor Unite şi oamenii de pe pământ trebuie să urmeze evoluţia unei ţări cu o populaţie de 1,3 miliarde dintre care 31 de milioane sunt creştini, care devine una dintre cele mai importante protagoniste ale noului scenariu mondial ce se întinde de la Atlantic până la Pacific".
Sorondo susţine că actuala politică a Chinei interzice folosirea de organe de la prizonieri executaţi. "Dispoziţia Chinei cu privire la această reformă", scrie el, a fost publicat la summit-ul PAS din februarie 2017 şi este o referinţă potrivită pentru acest nou model al Chinei".
El le spune, de asemenea, că "atacurile continue asupra politicii de apropiere a Vaticanului de China nu vor convinge guvernul chinez, deoarece" autorii atacului care vizează PAS sunt percepuţi de colegii din China ca purtători de cuvânt pentru o organizaţie politică".
Evoluţia survine pe fundalul reafirmării autorităţii guvernului comunist asupra Bisericii Catolice. Un oficial chinez a declarat, de curând într-o conferinţă de presă că: "Orientarea activă [sublinierile noastre, n.r.] a religiilor către adaptarea la societatea socialistă înseamnă că îi îndrumăm pe credincioşii religioşi să ... să fie subordonaţi şi să servească intereselor generale ale naţiunii şi poporului chinez".