Svastica: mit si realitate
In 1996 a fost publicat pentru prima data studiul antropologului, istoric in arte si in traditiile crestinismului ortodox - Roman Vladimirovici Bagdasarov, dedicat simbolismului svasticii. Acesta este primul studiu complex din Rusia in acest domeniu. In lucrarile sale ulterioare, omul de stiinta revine nu odata la aceasta tema. Ultima sa carte despre svastica este numita "Misticismul crucii de foc". Pana in prezent, R.V. Bagdasarov este considerat cel mai bun specialist din Rusia in acest domeniu.
In cartile sale se fac referinte la ample materiale arheologice, etnografice, istorice si artistice, care acopera perioada incepind cu paleolitic (atunci cand, dupa datele arheologilor, se gasesc primele mentiuni despre svastica) pana in zilele noastre. O atentie deosebita este acordata utilizarii svasticii in cultura popoarelor care traiesc pe teritoriul Rusiei.
Dupa spusele lui Bagdasarov, "disputele cu privire la originea si semnificatia svasticii nu inceteaza de la mijlocul secolului trecut. In primul rand el a influentat dezvoltarea furtunoasa a arheologiei, atunci cand svastica a fost observata pe toate continentele locuite, iar varietatile in care prezinta nu impiedica existenta variatiilor similare, aflate la distante mari unul de altul in spatiu geografic si in timp. Orientul Mic si Mijlociu, Europa Centrala, Europa de Nord si de Sud, Asia Centrala si Orientul Indepartat, America, Polinezia, Africa - intr-adevar, svastica este un simbol planetar. Spre deosebire de alte semne primitive, svastica a inceput sa fie considerat ca fiind primul simbol constient transmis prin lantul traditiilor, de la persoana la persoana, de la trib la trib, de la natiune la natiune".
Studiul svasticii din punct de vedere religios duce la mai multe descoperiri. Dupa monografia lui T. Wilson, prezentata in 1894 Muzeului National al Statelor Unite, "svastica a fost identificata ca fiind un semn al lui Zeus, Baal, Agni, Indra, Brahma, Vishnu, Shiva si al lui Jupiter, Artemida, Athena si altor zei. Cei mai multi cercetatori ai sfarsitului secolului XIX, au cazut de acord ca svastica este un simbol vechi arian (indo-european), care reprezinta soarele, cerul, lumina, stralucirea fulgerului, apa; a fost, de asemenea, emblema Marelui Dumnezeu Creator si conducatorului Universului, mai tarziu a semnificat cultul legat de Buddha si Hristos."
Bagdasarov povesteste in detaliu cum si sub ce forma svastica era intilnita la fiecare pas in cultura slava: aceasta era aplicata pe obiecte sacre (icoane, cruci si crucifixe, in ornamente si picturi murale din temple), pe obiecte de uz casnic si pe imbracaminte, este tipic pentru monumente de arhitectura si arta.
"Swasti" din sanscrita se traduce, in special, ca o" binecuvantare " - scrie omul de stiinta. Poate ca exact din acest considerent exista interpretarea precum ca semnul svasticii reprezinta simbolul fericirii si prosperitatii. Si, daca este obisnuita credinta ca svastica simbolizeaza forta vietii, lumina, energia cosmica, regenerarea ciclica si este considerat semnul Creatorului, multe popoare o expun oricind si oriunde, atunci cand este nevoie de binecuvantarea fortelor divine. Este adesea folosita in viata de zi cu zi ca un fel de "talisman".
Cele mai multe dintre traditiile si cunostintele vechi considera ca limba simbolurilor nu este o inventie a omului. Fortele Divine ofereau aceste revelatii profetilor si altor alesi, care au transmis aceste cunostinte oamenilor. Acestea se actualizau si se modificau, in conformitate cu evenimentele care aveau loc in sfera spirituala a activitatii umane.
Din pacate, multe din cunostintele spirituale si traditiile vechi au fost pierdute in Rusia in timpul Revolutiei si in anii urmatori ai regimului sovietic. Si la aceasta pierdere completa de cunostinte si de traditii stravechi s-au adaugat evenimentele tragice ale celui de-al doilea razboi mondial, dupa care svastica in mintea oamenilor a devenit asociata cu fascismul. De fapt, Hitler la un moment dat a imprumutat svastica.
Roman Bagdasarov a scris ca "definitia de simbol "nazist" poate fi acordata doar svasticii pozitionata sub un unghi de 45 ° pe verticala, cu marginile indrepate spre dreapta ... ar fi de dorit sa fie numita nu "svastica", ci "Hakenkreuz", asa cum faceau nazistii insisi. Dictionare mai exacte fac distinctie dintre "Hakenkreuz" ("zvastica nazista") si formele traditionale de svastica din Asia si America, care stau sub un unghi de 90 ° .
La o emisiune de la Radio Ecoul Moskovei, Bagdasarov a comentat la aceasta intrebare astfel: "... Si apoi, cand in fata lui Hitler s-a pus intrebarea, ce fel de caracter va deveni simbolul conducator al miscarii, svastica i s-a parut alegerea cea mai optimala. In primul rand, este un simbol stravechi. In al doilea rand, este foarte usor de inteles. La acel moment nu avea conotatii negative. Semnul era bine cunoscut, caracteristic pentru toate culturile de la est la vest, de la Nord la Sud. Si nu fusese privatizata de nicio forta politica, atat de semnificativa. Si astfel Hitler, ca un lider politic talentat, nu putea ignora acest lucru si a preluat acest simbol ... ". In cartile sale, omul de stiinta aduce dovezi ca "nazismul si svastica ar trebui sa fie complet separate", deoarece "consecintele atitudinii barbare fata de svastica sunt foarte triste pentru cultura moderna a poporului rus. Este cunoscut faptul ca atunci cand, in timpul celui de-al doilea razboi mondial, lucratorii muzeului Kargopol au distrus niste broderii, ornamentate cu svastica unicale, din cauza fricii de a fi acuzati de propaganda nazista. Pina in zilele noastre in majoritatea muzeelor, operele de arta avind svastica, nu sunt incluse in expozitia de baza. Astfel, din vina institutiilor publice si de stat care sprijina "svastikofobia”, este suprimata traditia culturala milenara."
Un caz interesant legaa de aceasta problema a avut loc in Germania in 2003, cind presedintele Asociatiei Falun Dafa din Germania (Falun Gong - un sistem antic de imbunatatire a spiritului si corpului, bazata pe imbunatatirea moralei) a primit pe neasteptate o notificare despre initierea unei anchete penale de catre procurorul districtual din Germania, in care era acuzat de plasare "ilegala" pe site a simbolului (emblema Falun contine svastica din sistemul Buddha).
Cazul a fost atat de neobisnuit si interesant, incat examinarea a durat mai mult de sase luni. In verdictul final se spunea ca simbolul Falun este legal si valabil in Germania, de asemenea mentiona ca, simbolul Falun si caracterul ilegal arata complet diferite una de alta si au semnificatii diferite. Extras din decizia instantei: "simbolul Falun este pace si armonie in minte, ceea ce promoveaza miscarea Falun Gong. <...>
Discipoli Falun Gong sunt peste tot in lume. Falun Gong este acum crunt persecutat in tara sa de origine - China. Pana in prezent, 35 000 de persoane au fost arestate si cateva sute dintre ei au fost condamnati la inchisoare de la 2 la 12 ani, fara nici o dovada de urmarire penala".
Procurorul a refuzat sa accepte acest verdict si a depus recurs.
Dupa o investigatie minutioasa a sentintei Judecatoriei districtuale, Curtea de Apel a decis sa confirme teza originala si refuza orice recurs ulterior. Un caz similar a avut loc in Republica Moldova, cand, din septembrie 2008, se examineaza un caz similar, si numai in ianuarie 2009 a fost emisa decizia de judecata cu verdictul de a refuza complet cererea procurorului si sa fie recunoscut ca emblema Falun Gong nu are nimic cu svastica nazista.
In lucrarile lui Bagdasarov exista informatii interesante despre svastica pentru persoanele care sunt predispuse la cunoasterea stiintifica a lumii. "Arhetipul svasticii este reprodus pe toate nivelurile din univers.
Confirmarea acesteia - urmarirea migratiei celulelor si straturilor de celule, in procesul careia se fixeaza structurile microlumilor, avand forma de svastica. Vorbim despre molecule de adeziune celulara. (Adeziune, unul dintre procesele primare de dezvoltare, ce inseamna lipirea celulelor una de alta, fara de care nu poate apare embrionul).
Moleculele de adeziune (MAC) formeaza structuri, fiecare ramura reprezentand un lant de proteine. Fotografiile MAC facute cu microscopul electronic, au forma de svastici cu trei si patru ramuri. "Astfel, expresia MAC (crearea microcosmosului), accesibil pentru ochiul uman sub forma svasticii, reproduce forma modelului universului (macrocosmos) ...". Aceeasi structura o are galaxia noastra, atunci vedem imaginile universului din spatiu. Prin urmare, svastica este foarte atractiva pentru astrofizica si geofizica. Si poate ca cu aceste fapte sunt legate aspectele mistice si ezoterice ale simbolismului svasticii.
Astfel, vedem ca semnul svasticii strabate intreaga noastra existenta de la lumea micro la macro si se gaseste peste tot in viata noastra, chiar daca contemporanii nostri (mai ales in fosta Uniune Sovietica) au pierdut cunostintele vechi si traditiile culturale ale generatiilor, uneori fara sa constientizeze realitatea. Si devine clar de ce stramosii nostri asociau semnul svasticii cu Creatorul, considerau simbolul sacru si respectau atent traditia transmiterii acestor cunostinte din generatie in generatie.