Directoarea Festivalului de Film este "ingrozita" de atacurile cibernetice chinezesti

Presedintele Congresului Mondial Uyghur, Rebiya Kadeer (d) sosind in Tokyo, in drumul sau spre Australia pentru a vorbi la Festivalul International de Film Melbourn (MIFF). Presiunea venita din partea Consulatului Chinez pentru a fi eliminat din programul festivalului un documentar despre viata sa, a starnit ingrijorari privind libertatea de exprimare.
Presedintele Congresului Mondial Uyghur, Rebiya Kadeer (d) sosind in Tokyo, in drumul sau spre Australia pentru a vorbi la Festivalul International de Film Melbourn (MIFF). Presiunea venita din partea Consulatului Chinez pentru a fi eliminat din programul festivalului un documentar despre viata sa, a starnit ingrijorari privind libertatea de exprimare. (Toshifumi Kitamura / AFP / Getty Images)
Shar Adams
02.08.2009

Directoarea artistica al Festivalului International de Film Brisbane (BIFF) a declarat ca este ingrozita de comportamentul consulatului chinez si respectiv de atacurile cibernetice impotriva Festivalului International de Film Melbourne (MIFF).

“Este inspaimantator. Este o tactica ciudata si neobisnuita intr-o societate in care exista dreptul la libera exprimare”, a declarat pentru The Epoch Times, Anne Demy-Geroe.

Doamna Demy-Geroe a declarat ca a primit mai multe telefoane din partea unor prieteni europeni, la fel de ingroziti de aceste terorizari si este ferm convinsa de faptul ca festivalele internationale de film au datoria de a prezenta filme controversate.

“Vad ca un festival este important deoarece este un eveniment major, principal unde oamenii pot urmari tot felul de filme, pentru a-si forma propria opinie, indiferent de culoarea lor politica”, afirma ea.

Directorul MIFF, Richard Moore, a alertat presa australiana, vorbind despre presiunea exercitata de Consulatul Chinez din Melbourne, pentru a scoate de la festival un documentar, “ Cele zece conditii ale iubirii”, despre viata lui Rebiya Kadeer.

Doamna Kadeer este presedinta Congresului Mondial al Uighurilor si purtator mondial de cuvant al poporului uighur suprimat in China.

Ea sustine ca recentele abuzuri din regiunea autonoma Uighur, din provincia Xinjiang, au cauzat moartea sau disparitia a mii de uighuri si de aceea solicita interventia ONU.

Domnul Moore a refuzat sa inlature filmul de la festival si sa anuleze vizita doamnei Kadeer ca invitat special al MIFF, determinand astfel un atac cibernetic masiv. Site-ul a fost blocat si au fost publicate comentarii depreciative, a declarat el.

“A aparut un fel de mic steag chinezesc, care a facut ding-da-ding-ding-ding si un mesaj in care se sustinea, pe scurt, ca nu le convine prezenta filmului la festival”, a declarat el pentru ABC.

“Numai duminica am inregistrat 80.000 de intrari pe site-ul nostru, accesari care nu au avut legatura cu biletele. In mod normal, inregistram circa 10.000 de accesari pe zi — deci pana la 80.000! Acest numar este uimitor. Probabil exista un comunicat in China prin care se solicita atacarea site-ului MIFF”, a afirmat el.

Domnul Moore se gandeste sa abordeze auto-cenzura adoptata de Festivalul de Film Venetia, care a fost supus la hartuiri similare din partea consulatului chinez anul trecut.

“Nu publici informatia, asa ca oficialii chinezi nu stiu ce se intampla. Audienta este deja la curent cu faptul ca se va prezenta un film chinezesc independent, asa ca aleg sa-l urmareasca. Cred ca asta vom face anul viitor”, a declarat domnul Moore pentru ABC.

Peter Black, un specialist in legislatia internetului si in cenzura, de la Institutul pentru Tehnologie Queensland, a declarat ca adoptarea tacticii Venetia este un “pas gresit” care are “un efect negativ” asupra libertatii de exprimare in Australia.

“Evident optiunea auto-cenzurii, cel putin la nivel minim, este una atragatoare pentru ca este usor de adoptat. Problema care apare de indata ce oamenii si organizatiile adopta calea auto-cenzurii, este ca aceasta e in detrimentul libertatii de exprimare din acel stat.

“Ar trebui sa ne dorim sa pastram un mod de viata si libertate intr-un sistem democratic, care sa ne permita sa vorbim deschis, sincer, franc si complet despre o serie vasta de teme, chiar daca acele teme sunt potential sensibile si chiar daca acele teme ar atrage controverse”, a declarat el.

Domnul Black a declarat ca atacul suferit de MIFF demonstreaza si mai mult cat de important este pentru festivale sa fie libere sa prezinte filme controversate pentru ca publicul sa inteleaga problemele prezentate.

“Cred ca ar fi mai bine sa pastrezi filmele de acest gen pe programe, sa le faci publicitate, sa inviti oameni din toate categoriile si chiar sa facilitezi o dezbatere pe tema respectiva. Incercand sa ascunzi lucrurile pur si simplu, nu cred ca este in interesul nimanui.”

Cinci filme chinezesti au fost retrase din MIFF in urma interferentei regimului. Printre ele se numara filmului lui Jia Zhangke, “Cry me a river”, si filmul taiwanez, regizat de Cheng Hsiao-tse. Filmul taiwanez a fost retras de producatorii Wong KAr-Wei si Stanley Kwan, ambii producatori renumiti, dar si co-proprietarii casei de productie Jet Tone Films, din Hong Kong.

Doamna Demy-Geroe a declart ca a fost surprinsa de faptul ca filmele au fost retrase deoarece majoritatea apartineau unor case de productie din Hong Kong, desi este bucuroasa ca unul dintre filme, “Viata Perfecta”, regizat de Emily Tang si produs de Jia Zhangke, a ramas in programul BIFF, care a inceput pe 31 iulie.

Ea a declarat ca nu stie cum ar fi reactionat la genul de presiune la care a fost supus colegul ei, Richard Moore, insa spera ca nu va fi niciodata fortata sa dea inapoi intr-un eveniment similar.

“Vreau sa cred ca mi-as sustine principiile, insa nu putem sti niciodata cum reactionam. Si bineinteles avem un consiliu la care trebuie sa dam socoteala... Mi-ar placea sa cred ca as putea sa stau in fata consiliului si sa adoptam impreuna o pozitie.

Peter Black sustine ca toti ar trebui sa fim pentru libertatea de exprimare: ”Evident, oamenii si grupurile ar trebui incurajati sa ia atitudine si sa fie prezenti cand vine vorba de aceste lucruri”.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor