Un secret al picturii “Salvator Mundi” de Leonardo da Vinci a fost dezvăluit

Oamenii de ştiinţă descoperă că sfera de cristal ţinută de Hristos este „goală” şi, din acest motiv, globul nu prezintă semne de refracţie şi reflexie a luminii aşa cum ar fi de aşteptat.
Leonardo da Vinci (captură video)
Mioara Stoica
10.01.2020

Opera este o adevărată capodoperă, încă una născută din geniul lui Leonardo da Vinci. Pictat în jurul anului 1500, acest ulei pe panou de nuc îl prezintă pe Hristos, în îmbrăcăminte renascentistă, oferind o binecuvîntare cu mâna dreaptă ridicată şi cu degetele încrucişate, în timp ce în mâna stângă ţine o sferă de cristal arătând rolul său de salvator al lumii şi stăpân al cosmosului.

Pictura Salvator Mundi (Mântuitorul lumii), a fost vândută la licitaţie pe 15 noiembrie 2017, pentru suma de 450.300.000 de dolari americani, ceea ce face ca acesta să fie cel mai scump tablou vândut vreodată. Nu a încetat însă să surprindă experţii pentru un misterios detaliu: globul nu prezintă semne de refracţie şi reflexie a luminii aşa cum ar putea fi de aşteptat. De aceea, unii chiar au ridicat posibilitatea că ar fi vorba despre un cristal solid.

'Salvator Mundi' (Christie's)
'Salvator Mundi' (Christie's)

Realitatea pare însă să meargă în direcţia opusă. Cercetătorii de la Universitatea din California au folosit un instrument sofisticat de grafică computerizată pentru a-i reda compoziţia şi au descoperit că este foarte probabil că sfera de cristal pe care a modelat-o Leonardo să fie, în realitate, complet „goală”, aşa cum s-a explicat în studiul On the Optical Accuracy of the Salvator Mundi.

"Acest lucru ar explica lipsa aparentă de deformare a fundalului şi cele trei puncte albe ale sale", scriu experţii după ce au creat un model virtual. "Sintetizând imagini sub configuraţii care variază iluminarea şi proprietăţile materiale ale sferei, am testat dacă optic este posibilă producerea unei imagini care arată o sferă de formă similară cu cea care apare în tablou", subliniază ei.

Rezultatele lor arată că o „reprezentare optică exactă care se potriveşte calitativ cu cea a tabloului este cu adevărat posibilă folosind materiale, surse de lumină şi cunoştinţe ştiinţifice disponibile pentru Leonardo da Vinci în jurul anului 1500”. În plus, ei au analizat dacă este plauzibil ca sfera să fie o bilă solidă de calcită, deşi consideră că este „puţin probabil”.

Conform calculelor echipei de la Universitatea din California, sfera are o rază de 6,8 centimetri şi se află la o distanţă de 25 de centimetri de figura lui Hristos în tablou. Sfera nu ar putea avea mai mult de 1,3 milimetri grosime, după cum sugerează această analiză.

Umbrele din tablou sugerează o sursă puternică de lumină care provine de sus, precum şi alta difuză mai generală, detaliază modelele create pe calculator. Referitor la pliurile tunicii lui Hristos aflate în spatele sferei (care nu sunt deformate), se pare că Leonardo da Vinci ştia cum funcţionează sfera de cristal, deoarece în acel moment studia optica.

Sferă de cristal solidă (A) şi sferă de cristal goală (B) (University of California)
Sferă de cristal solidă (A) şi sferă de cristal goală (B) (University of California)

„Analiza noastră sugerează că Leonardo a înţeles aceste proprietăţi optice ale sferei goale şi ştia cum să evite distragerea distorsiunilor optice ale reprezentării pliurilor din tunica subiectului”, scriu autorii articolului.

Mult timp, pictura Salvador Mundi a fost considerată pierdută, dar, după regăsirea sa, a fost restaurată şi expusă, în 2011.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor