Un cineast chinez premiat este afectat de alianţele sale

Zhang, la fel ca celebrităţile din China şi din alte ţări, părea să trăiască într-o lume diferită de cea a muritorilor de rând, una în care regulile obişnuite nu par să se aplice. Renumit pentru multiplele sale relaţii cu actriţe frumoase, aceste legături se încheiau uneori prin căsătorii şi copii. La ultima numărătoare, Zhang avea şapte copii cu patru femei diferite.
Regizorul Zhang Yimou la cel de-al15-lea Festival de Film International de la Busan (PIFF), pe 8 octombrie 2010 în Busan, Coreea de Sud. În China, Zhang se confruntă cu o anchetă pentru încălcarea politicii unui singur copil. (Chung Sung-Jun / Getty Images)
Xia Xiaoqiang
17.05.2013

Un renumit regizor chinez a dat de probleme din cauza propagandei unui dictator brutal. Regizorul se bucura de o viaţă bogată şi privilegiată, dar a pierdut totul atunci când adversarii politici ai dictatorului l-au acuzat de încălcarea legilor naţiunii privind planificarea familială.

Ca subiect de film, acest lucru l-ar fi putut interesa pe cel numit deseori cel mai mare regizor al Chinei - cu excepţia faptului că Zhang Yimou trăieşte acum acest scenariu.

Zhang, la fel ca celebrităţile din China şi din alte ţări, părea să trăiască într-o lume diferită de cea a muritorilor de rând, una în care regulile obişnuite nu par să se aplice. Renumit pentru multiplele sale relaţii cu actriţe frumoase, aceste legături se încheiau uneori prin căsătorii şi copii. La ultima numărătoare, Zhang avea şapte copii cu patru femei diferite.

În comunitatea cineaştilor din China, comportamentul lui Zhang ar fi fost considerat o indiscreţie, dar nu o încălcare - în cazul în care s-ar fi făcut vreun comentariu pe această temă.

Dar săptămâna trecută, presa chineză de stat a început să comenteze acest subiect, pretinzând că a descoperit mesaje pe Internet care îl acuză pe Zhang că ar fi încălca politica strictă a Chinei privind un singur copil, ca şi cum astfel de mesaje de pe Internet ar fi fost necesare pentru a descoperi fapte care erau bine-cunoscute.

Comportându-se ca un câine de pază bine instruit, presa din China "latră" atunci când i se spune, dar nu înainte. Zhang şi-a dat seama imediat ce povestea sa a ajuns în presă că vechile legături cu liderii partidului îl bântuie acum.

Imn dedicat totalitarismului

Zhang şi-a început cariera ca o persoană ce părea să vrea să se ţină departe de ortodoxia şi politica puterii Partidului Comunist Chinez.

Primul său film, "Sorgul roşu", a fost imediat salutat ca opera unui maestru, iar criticii au menţionat că primele lui trei filme se desfaşurau în China pre-comunistă. Acest lucru şi faptul că Zhang nu le-a putut prezenta iniţial publicului din China, i-au făcut pe unii occidentali să creadă că el este un fel de dizident.

Acest lucru s-a schimbat cu filmul lui din 2002, intitulat "Eroul". Descris ca un film de arte marţiale şi realizat în stilul vizual somptuos al lui Zhang, filmul a promovat supunerea individului faţă de stat. Când Zhang şi-a descoperit vocaţia politică, el a devenit un slujitor al totalitarismului.

În 2006, Zhang a lansat "Blestemul florii de aur", un film care combina artele marţiale cu melodrama. Acţiunea având loc în ultimii ani ai dinastiei Tang, filmul pretinde că prezintă decadenţa ascunsă sub aspectul frumos a ceea ce este considerat punctul de glorie al civilizaţiei chinezeşti.

Pentru publicul chinez, aparent neimportantul "Blestem" a fost o incursiune serioasă în propagandă: o încercare de a discredita pe cei care consideră cultura tradiţională a Chinei drept superioară celei a Partidului Comunist.

Nimeni nu a fost surprins când Zhang a fost ales pentru a realiza filme de promovare pentru candidatura Beijingului ca viitoare gazdă a Jocurilor Olimpice. Zhang făcea atunci parte din instituţia culturală a Chinei, care avea legături strânse cu partidul.

Ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice din 2008 produsă de Zhang a uimit publicul, la fel cum mulţi cinefili au fost uimiţi de "Eroul". Dar criticii mai abili au văzut în acea ceremonie un imn îngrijorător dedicat totalitarismului, o versiune chineză a lui Leni Riefenstahl.

Într-un interviu cu Southern Weekend, Zhang a afirmat ulterior despre ceremonia sa de deschidere:"De multe ori glumesc cu ei şi le spun că performanţa noastră este numărul doi în lume. Numărul unu este Coreea de Nord. Spectacolele lor pot fi atât de uniforme! Acest tip de uniformitate aduce frumuseţe. Şi noi, chinezii, putem face acest lucru."

Loialist lui Jiang

Evocarea lui Zhang a plăcerilor estetice ale uniformităţii a vizat un anume membru al publicului.

Intervievat de RFA, scriitorul independent din Shanxi, Du Guangda, a intrat direct în subiect: "Zhang Yimou poate ajunge mare. El face parte din fracţiunea lui Jiang. Filmul său "Eroul" a fost făcut pentru a-l sprijini pe Jiang Zemin, adică să justifice persecuţia lui Jiang împotriva Falun Gong. Cine îndrăzneşte să provocare o persoană care are un susţinător atât de puternic? Chiar dacă ştiau, comitetul local de planificare familială nu putea face nimic."

Jiang Zemin a fost liderul suprem al regimului chinez între 1993 - 2002. El a continuat să deţină puterea şi în spatele scenei, oamenii săi având funcţii cheie de conducere în timpul regimului succesorului său, Hu Jintao.

Lansarea unei campanii de eradicare a practicii spirituale Falun Gong a fost iniţiativa distinctivă a lui Jiang. După cum a făcut clar un articol recent dintr-o revistă din China continentală - un articol al cărui publicare ar fi fost anterior de neconceput - acea campanie presupunea torturarea brutală şi spălarea creierului practicanţilor Falun Gong.

Sub supravegherea lui Jiang, practicanţii Falun Gong au devenit, de asemenea, principala sursă de organe utilizate în industria de transplant a Chinei, care era brusc în plină expansiune.

Este posibil ca Zhang Yimou să nu fi vrut să fie un apologet al torturii şi recoltării de organe, dar el a fost un apologet al lui Jiang Zemin. Un artist care a afirmat odată că nu-i pasă de politică, a ajuns să facă parte dintr-o facţiune ale cărei acţiuni nu erau doar ruşinoase, ci de-a dreptul sângeroase.

Acum, principalul protector al lui Zhang Yimou nu-l mai poate proteja. Relatările recente din presă arată că Jiang pierde puterea pe zi ce trece.

Liu Tienan, îndelungatul consilier financiar al lui Jiang, a fost demis de curând, fiind cel mai recent oficial loial lui Jiang care a fost înlăturat de la putere, în cadrul acţiunii încete de „curăţare” pe care o efectuează actualul lider al partidului, Xi Jinping.

Un caz de otrăvire a studentei Zhu Ling de acum 20 de ani, în care fosta colegă de cameră a acesteia era suspectată de otrăvire dar a scăpat iniţial de ancheta datorită legăturilor tatăl ei cu Jiang Zemin, este acum revizuit.

Mass-media oficială a regimului, aceeaşi mass-medie care a descoperit brusc că Zhang Yimou are şapte copii, face acum haz de amanta lui Jiang, Song Zuying.

Care va fi soarta lui Zhang rămâne de văzut. Potrivit mass-mediei de stat din China, Zhang Yimou se poate confrunta cu o amendă de 26 milioane de dolari. Faima şi averea sa îl vor proteja fără îndoială de pedepsele mai aspre aplicate uneori de autorităţile locale de planificare familială.

Cu toate acestea, ca regizor premiat internaţional şi membru al Comitetului Naţional al Conferinţei Consultative Politice a Poporului Chinez, Zhang părea să fie odată de neatins.

Dar tocmai din acest motiv este vizat acum - pentru a trimite un mesaj: dacă Zhang Yimou poate fi doborât, atunci nimeni nu este în siguranţă.

Zhang nu se poate plânge dacă simte acum că este distrus chiar de statul totalitar pe care l-a glorificat. După cum a declarat el pentru New York Times într-un interviu acordat anul trecut:"Străinii cred că pentru că am realizat ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice am anumite privilegii. Dar de fapt nu e deloc aşa. În faţa cenzurii toată lumea este egală."

Pe măsură ce Zhang Yimou părăseşte scena, Jiang Zemin ştie că rândul său se apropie.

Traducere de Sophia Fang. Scris în limba engleză de Stephen Gregory.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor