De pe marile scene ale lumii, un tenor român revine la Braşov

Tenorul Mircea Mickael Vanca, în vârstă de 57 de ani, revine la Braşov după 30 de ani petrecuţi în Franţa. Acesta nu este celebru în România, însă a cântat pe mari scene ale lumii cu cântăreţi faimoşi, precum Placido Domingo şi Montserrat Caballe. Vorbeşte opt limbi străine, cântă la multe instrumente şi are o voce de "aur".
. (BOGDAN FLORESCU / The Epoch Times)
Flori Mladin
03.08.2014

Tenorul Mircea Mickael Vanca, în vârstă de 57 de ani, revine la Braşov după 30 de ani petrecuţi în Franţa. Acesta nu este celebru în România, însă a cântat pe mari scene ale lumii cu cântăreţi faimoşi, precum Placido Domingo şi Montserrat Caballe. Vorbeşte opt limbi străine, cântă la multe instrumente şi are o voce de "aur".

Mircea Mickael Vanca a urmat cursuri de muzică la Şcoala Populară de Artă din Braşov, la clasa de flaut, apoi a fost atras de jazz iar mai târziu a făcut şi canto. După zece ani în care a fost atras de muzică clasică, jazz şi folk, Mircea s-a hotărât să plece din ţară deoarece nu dorea să-i dicteze alţii viitorul, aşa cum se întâmplă în comunism. Datorită faptului că nu şi-a ascuns niciodată intenţia că vrea să plece, autorităţile i-au "tăiat“ accesul la scenă.

În 1982 a fost plecat la Casablanca, unde a cântat 7 luni cu trupa sa de cafe-concert. Întors în ţară nu i s-a mai acordat viza pentru a pleca în turneu în Germania de Est. Atunci a fost ferm hotărât să plece din ţară şi astfel a ajuns în 1985 la Paris.

După piedicile din 1982, Mircea Vanca a făcut cerere de plecare definitivă din România, care a fost aprobată după trei ani, însă cu preţul renunţării la cetăţenia română. A primit un paşaport maro de apatrid şi a plătit taxă de şedere în România, întrucât nu mai era considerat cetăţean român, însă nici nu putea să plece din ţară, întrucât Miliţia nu-l lăsa să meargă la ambasade ca să ia viză.

Drumul până la Paris a fost presărat cu greutăţi, reuşind să ajungă acolo cu o viză de tranzit obţinută în România şi cu ajutorul unui prieten francez, care l-a ascuns în portbagaj o parte din lungul drum până în Franţa.

În Franţa nu a fost deloc uşor în primii 6 ani, fiind obligat să renunţe la muzică şi să presteze diferite munci pentru a putea supravieţui. Apoi a început din nou să-şi câştige existenţa din muzică, prilej cu care a întâlnit-o pe marea cântăreţă Viorica Cortez, care l-a îndrumat spre operă, deşi acesta consideră că la 30 de ani era prea în vârstă ca să debuteze ca tenor.

Mircea Vanca a început să studieze cu Cortez, pe care a descris-o având calităţile muzicale excepţionale, precum şi "o inimă şi un suflet pe care cuvintele nu le pot descrie". După un an de studiu cu Viorica Cortez, a dat un concurs la Opera din Nantes, în Bretania, unde a fost angajat în corul operei, după care a ajuns la Opera din Paris.

Tenorul a cântat pe mari scene ale lumii, precum opera din Geneva, Strasbourg, Luxemburg, Amsterdam, Valencia, Barcelona, Theatre de Champs Elisee, Montpellier, Bordeaux, Nancy, Capitole de Toulouse şi alături de interpreţi celebri ca Placido Domingo, Luciano Pavarotti, Samuel Ramey, Monteserat Caballe, Leontina Văduva, Angela Gheorghiu, Marcelo Alvarez, Roberto Alagnia şi alţii.

După 30 de ani absenţă din ţară, Mircea Vanca a decis să se întoarcă acasă, la Braşov pentru mama sa în vârstă de 87 de ani.

Deocamdată, cât se află în România, petrece timpul cu mama să şi cu prietenii. Tenorul se simte ca şi când nu a plecat vreodată din România."Am fost absent o vreme, dar nu am plecat, cum nu consider nici acum că sunt plecat din Franţa. Sunt legat profund şi de locul unde m-am născut şi de cea de-a doua Patrie a mea, Franţa, care la timpul ei m-a ajutat să fiu omul care sunt astăzi“, a mărturisit tenorul, potrivit Mediafax.

În perioada imediat următoare îl va petrece atât în Franţa, cât şi în România. Următorul concert îl va avea în septembrie la Nissa, în cadrul Festivalului de Artă Lirică, iar apoi va veni în Bucureşti pentru a asista, în octombrie, la un concert la Sala Radio cu doamnele operei româneşti care i-au influenţat viaţa şi cariera, Viorica Cortez şi Leontina Văduva.

Muzicianul nutreşte speranţa că în viitor îşi va ajuta oraşul natal: "Îmi doresc mult ca într-o zi să pot face mai mult pentru comunitatea braşoveană, în sensul promovării muzicii clasice şi a operei în special, care nu cred că este suficient de mult promovată în oraşul nostru".

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor