Cristian Măcelaru şi Dana Borşan ne-au încântat cu Mozart şi Şostakovici la Sala Radio

Dirijorul Cristian Măcelaru (Casa Radio)
L.M.
13.02.2016

Dirijor asociat al Filarmonicii din Philadelphia, cu o frumoasă carieră în special în SUA şi în Canada, Cristian Măcelaru a revenit la pupitrul Orchestrei Naţionale Radio, vineri, 12 februarie.

Seara muzicală de pe scena Sălii Radio s-a deschis cu City Scenes, o apreciată lucrare a compozitorului tunisian Karim al-Zand, urmată de Mozart, unde, partea de pian i-a revenit reputatei soliste Dana Borşan.

Concertul nr. 19 în fa major pentru pian şi orchestră, KV 459 este cunoscut ocazional drept „al doilea concert al încoronării” (1784), pentru faptul că Mozart l-a susţinut cu ocazia încoronării lui Leopold II, în Frankfurt pe Main, octombrie 1790.

Ca majoritatea concertelor lui Mozart, are trei părţi: Allegro, Allegretto, Allegro assai.

Acest concert pentru pian, flaut, oboi, fagot, corn şi coarde a fost alert, muzica alternând graţia cu vigoarea. Locul pianului este distinct iar publicul a putut admira calitatea interpretativă expresivă şi temperamentală a solistei Dana Borşan, caracterizată printr-o tehnică de mare clasă şi emoţie sonoră.

Partea a doua a concertului, Simfonia a X-a în mi minor, op 93, de Şostacovici, s-a situat la antiteză faţă de prima parte, prin gravitatea şi dramatismul compoziţiei.

Şostakovici, vorbind despre această simfonie, prezentată de Mravinschi în 1953, reaminteşte în Memoriile sale de dominaţia stalinistă, greu suportată. De aici şi ambianţa lugubră a primei părţi Moderato.

Partea a doua, Allegro, este un scherzo scurt şi violent cu ritmuri sincopate şi cu pasaje de şaisprezecimi furioase. În cartea Mărturie, Şostavovici ar fi spus că, în această parte a doua, „scherzo este un portret muzical al lui Stalin”, printre altele. Pentru final, în Andante, vocile orchestrei (oboi, flaut, fagot) contribuie la formularea temei fundamentale din Allegoul ce încheie Simfonia a10-a, o bacanală aparent plină de voioşie („Eliberare”) unde este reauzită emblema „DSCH” (Re, mi, bemol, do, şi) din Moderato, ca un leitmotiv al personalităţii compozitorului, capabil să-şi depăşească prin voinţă proprie o epocă marcată de mari suferinţe.

Seara muzicală de la Sala Radio de vineri s-a bucurat de un mare succes la public, cele două extraordinare compoziţii fiind interpretate cu pasiune şi profesionalism de orchestra Sălii Radio, sub bagheta unică a lui Cristian Măcelaru.

* * *

Plecat din ţară la 17 ani, pentru a studia muzica, cu o activitate dirijorală în plină ascensiune, Cristian Măcelaru şi-a început cariera alături de Philadelphia Orchestra, iar în stagiunea 2010-2011 a fost numit dirijor asistent al aceleiaşi orchestre, fiind distins cu Sir Georg Solti Emerging Conductor Award pentru merite deosebite. A studiat la Universitatea Rice şi a obţinut diploma de master pentru dirijat. Având şi formaţie de violonist, Cristian Măcelaru a fost concertmaestru al Orchestrei Simfonice din Miami, debutând la Carnegie Hall cu aceeaşi orchestră. A fost invitat să dirijeze Orchestra Simfonică din Chicago pentru a-l înlocui pe Pierre Boulez. De asemenea, Cristian Măcelaru a debutat cu succes alături de Orchestra Simfonică din Gothenburg, Suedia.

Dana Borşan a susţinut concerte şi recitaluri în Cehia, Germania, Italia, Rusia, Slovacia, Franţa, Spania, Anglia, China, Franţa, Norvegia ş.a. Este prezentă în fiecare stagiune şi pe scenele filarmonicilor din ţară, iar repertoriul său include peste 50 de concerte, precum şi programe atractive de recital şi de muzică de cameră. Deşi preferă creaţiile clasicismului vienez şi ale marilor romantici - Schumann, Chopin, Liszt, Brahms - artista are în repertoriu şi lucrări inedite, prezentate în primă audiţie la Bucureşti - Concertele pentru pian şi orchestră de Hanns Wolf, Moritz Moszkowski, Siegfried Matthus, Sigismund Toduţă.

În anul 2006, Dana Borşan şi Orchestra de Cameră Radio au încheiat împreună un proiect unic până acum în istoria muzicii româneşti - Integrala concertelor pentru pian şi orchestră de Mozart, eveniment materializat în concerte cu public, înregistrări speciale pentru fonoteca Radio şi un album cu 8 CD-uri editate de „Casa Radio”. Pianista a susţinut de asemenea o serie de recitaluri cu violonistul Alexandru Tomescu cu Integrala Sonatelor pentru vioară şi pian de Mozart.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor