Regimul comunist chinez a închis cei mai mulţi jurnalişti în 2014. Jurnalişti Epoch Times încă închişi

Militar
Militar (Frederic J. Brown / AFP / Getty Images)

Regimul comunist chinez a închis cel mai mare număr de jurnalişti din lume în acest an.

Într-un raport publicat anual, Comitetul pentru Protecţia Jurnaliştilor (CPJ) a notat că regimul chinez a reţinut 44 de reporteri în închisoare – cel mai mare număr înregistrat de CPJ în China – obţinând titlul de ţara care a închis cei mai mulţi jurnalişti în 2014.

În total, 220 de jurnalişti din întreaga lume se află în detenţie, puţin sub recordul de 232 de jurnalişti închişi în 2012. CPJ evaluează numărul jurnaliştilor închişi încă din 1990.

Jurnaliştii uiguri şi tibetani constituie jumătate din totalul celor reţinuţi. Printre uigurii arestaţi se află şi recunoscutul profesor uigur Ilham Tohti, care a primit o sentinţă pe viaţă în luna septembrie.

Jurnalişti Epoch Times închişi de mai mulţi ani

Printre cei incluşi pe lista CPJ există jurnalişti închişi de câţiva ani.

Yang Tongyan, cunoscut şi după numele său de autor Yang Tianshui, a primit, pe 17 mai 2007, o sentinţă de 12 ani de închisoare pentru că a ”subminat autoritatea statului”. Înainte de sentinţă acesta contribuia la articolele The Epoch Times.

Binecunoscutul critic al Partidului Comunist Chinez (PCC) a primit o sentinţă dură deoarece regimul comunist presupunea că a fost ”ales” drept liderul unui ”guvern ficţional chinez de tranziţie” care ar fi înlocuit PCC după căderea Partidului. Anterior, Yang scrisese un articol pentru The Epoch Times susţinându-şi modelul politic.

Yang, închis timp de 10 ani pentru că s-a opus masacrului din Piaţa Tiananmen, a susţinut că nu ştia că numele său se afla pe lista celor incluşi în alegerile online, ce au fost demarate de chinezii de peste graniţe.

Deoarece verdictul curţii de judecată a fost rapid - după cum este de obicei cazul proceselor politice - Yang a fost reţinut pe 23 decembrie, 2005. Acesta spune că procesul său a fost o înscenare dar că a decis să nu facă apel deoarece conştiinţa sa este clară în privinţa acuzaţiilor ce i s-au adus. Yang mai consideră că acuzaţiile au fost fabricate de un regim paranoic şi că sunt complet nedrepte.

Potrivit grupului pentru libertatea de expresie PEN, Yang este deţinut în Centrul de Detenţie Dantu din Zhenjiang. PEN i-a acordat lui Yang premiul Libertatea de a Scrie PEN şi Barbara Goldsmith în 2008.

Când rudele l-au vizitat pe Yang în septembrie 2013, aceştia l-au găsit suferind de boli cronice. Jurnalistul spune că tratamentul medical pe care l-a primit era precar.

Dar cel puţin Yang a primit un tratament.

În anul 2000, fondatorii biroului The Epoch Times din China au fost reţinuţi, torturaţi, interogaţi, forţaţi să muncească în lagăre, şi închişi pentru aproape 10 ani.

Epoch Times a luat naştere ca un ziar online în iulie 2000, fiind înfiinţat de un grup de imigranţi chinezi care trăiau în Atlanta, Statele Unite. Şeful biroului din China, Zhang Yuhui, şi echipa sa au furnizat materiale din oraşul Zhuhai, provincia Guangdong.

”Website-ul prezenta ştiri necenzurate pentru oameni, în special pentru chinezi, deoarece China nu are acces la ştiri libere”, a declarat Huang Kui, unul din membrii staff-ului din China.

Huang a fost unul dintre cei 10 jurnalişti Epoch Times arestaţi în timpul intervenţiei abuzive a forţelor de poliţie din 16 decembrie, 2000. Zhang Yuhui, Meng Jun şi Shi Shaoping au primit fiecare câte o sentinţă de 10 ani închisoare. Huang Kui a primit o sentinţă de 5 ani, probabil din cauza faptului că scria ştiri internaţionale - spre deosebire de ceilalţi care se concentrau pe ştiri interne, şi scriseseră mult despre persecuţia lansată de PCC împotriva Falun Gong.

Pe atunci, Falun Gong, practica spirituală chineză extrem de populară în China, fusese proaspăt interzisă de regimul comunist, care îşi începuse campania de arestări şi torturi în masă împotriva aderenţilor.

Huang a fost trimisă ulterior într-un lagăr de muncă, unde a îndurat programe de muncă de 16 ore pe zi. La un moment dat, Huang era forţată să desfacă coji de fistic folosind un cleşte mare.

”Cleştii îmi provocau băşici mari şi foarte dureroase pe mâini”, şi-a amintit Huang.

De asemenea, gardienii închisorii o loveau ocazional pe Huang cu bastoane electrice.

Deoarece Huang care practica Falun Gong, a fost forţată de regim să îndure şedinţe de spălare pe creier unde gardienii săi au încercat fără succes să o determine să renunţe la practică.

Huang a fost eliberată în final pe 15 decembrie, 2005, şi a câştigat o bursă de şcolarizare la Universitatea de Stat din Ohio.

Editorul şef al biroului chinez, Zhang Yuhui, a fost şi el eliberat în decembrie 2010. Huang spune că Zhang a fost pus pe aparatul de tortură ”Banca Tigrului” timp de şapte zile şi şapte nopţi pe când se afla în închisoare.

”Banca Tigrului” forţează o persoană să stea cu picioarele întinse pe o bancă lungă, subţire, în timp ce genunchii îi sunt legaţi cu o frânghie de bancă. Apoi gardienii îi introduceau cu forţa obiecte sub picioare făcându-l să îndoaie genunchii şi să sufere dureri extreme.

Xi Jinping - represiunea împotriva presei

Astăzi, regimul chinez este la fel de restrictiv cu presa, sau chiar mai rău.

În raportul anual din 2014, CPJ a observat că şeful PCC, Xi Jinping, a fost în mod deosebit represiv cu presa pe parcursul anului 2014.

Reporteri ai grupurilor media internaţionale precum New York Times, Reuters, şi Bloomberg n-au primit vize pentru China. În iulie, oficiosul regimului chinez, Xinhua, a anunţat că noile reguli privind mass media interziceau răspândirea ”secretelor de stat” dar au omis în mod convenabil să definească termenul.

Aceste măsuri reprezintă o continuare a ”represiunii pe scară largă asupra libertăţii de la expresie accentuată la venirea lui Xi Jinping în funcţie” în 2012, a declarat CPJ.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO08 INGB 0000 9999 0529 5415 deschis la ING Bank pe numele Asociația Timpuri Epocale

alte articole din secțiunea Externe