Wang Xizhi, maestrul caligrafiei

Wang Xizhi al dinastiei Jin de Est este cel mai renumit caligraf din istoria Chinei. Adesea numit maestru al caligrafiei, acesta ne-a lăsat cea mai importantă lucrare a sa de caligrafie "Prefaţă la Poemele compuse în Pavilionul Orhideei"
Wang Xizhi, maestrul caligrafiei. (Jade, Epoch Times)
David Wu
25.01.2013

Wang Xizhi al dinastiei Jin de Est este cel mai renumit caligraf din istoria Chinei. Adesea numit maestru al caligrafiei, acesta ne-a lăsat cea mai importantă lucrare a sa de caligrafie "Prefaţă la Poemele compuse în Pavilionul Orhideei", operă care a devenit model al stilului de scris cursiv (xingshu), cu caracteristicile esenţiale de netezime şi graţie a liniilor, o adevărată frumuseţe a forţei interioare.

Se spune că atunci când era mic, ori de câte ori călătorea, Wang Xizhi căuta mereu pietre funerare cu inscripţii şi le litografia. De-a lungul timpului acesta a strâns o mare colecţie de litografii pe piatră, din studierea cărora a ajuns să-şi formeze propriul stil de scriere.

Era complet absorbit de scrierile sale şi de structura caracterelor chinezeşti şi, uneori, avea mintea atât de profund concentrată încât nu mânca sau uita să doarmă. Dintr-o poveste aflăm că, odată, în timp ce se concentra pe scrierea caligrafică, servitorul său i-a adus o farfurie de chifle aburite cu un bol de sos. Mai târziu, soţia sa a intrat în camera lui de studiu surprinzând-ul pe Wang care din neatenţie înmuia chiflele aburite în cerneală, fiind pe cale să le mănânce.

Wang avea mai multe băncuţe de scris în fiecare cameră a casei sale şi ori de câte ori îi venea în minte un caracter chinezesc cu o structură bună, lua pensula de scris din apropiere pentru a-l desena.

Wang nu a fost cel mai prestigios caligraf când era tânăr, dar a muncit din greu vreme îndelungată pentru a deveni cel mai bun. Încheietura mâinii sale era puternică şi stabilă, iar conform legendelor, caracterele scrise de el rezistau foarte mult în timp. Odată, pe când sculpta o tablă de lemn pe care Wang Xizhi a scris câteva cuvinte, un dulgher a constatat că cerneala infiltrată în tablă avea o adâncime de 3 fen (unitate chinezească tradiţională pentru lungime. 1 fen = 0.33 cm). Mai târziu, oamenii au numit scrisul caligrafic al lui Wang "penetrarea cu 3 fen în lemn", o expresie care a devenit consacrată în limba chineză.

În plus faţă de entuziasmul său pentru caligrafie şi lectură, Wang este cunoscut pentru unul dintre hobby-urile sale, creşterea gâştelor. Se spune că acesta a înţeles cum să mânuiască pensula în caligrafie observând postura gâştelor.

Wang şi prietenii săi au dat un banchet la Pavilionul Orhideei, unde au compus multe poezii în timp ce se distrau. La sfârşitul banchetului compuseseră un total de 37 de poezii. Wang a scris o prefaţă ca introducere la colecţia de poezii, iar prefaţa a devenit cea mai proeminentă operă artistică a operelor sale caligrafice. Textul integral al "Prefaţă la Poeziile compuse în Pavilionul Orhideei" este format din 320 de cuvinte, aceleaşi cuvinte fiind scrise în stiluri diferite, dar toate formează o armonie elegantă.

Din păcate exemplarul original al lucrării lui Wang Xizhi s-a pierdut, dar mai multe copii ale acesteia s-au transmis până în ziua de azi şi sunt folosite drept model pentru stilul cursiv de caligrafie.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor