Sala Palatului a trecut în administrarea RA-APPS
alte articole
În şedinţa de Guvern de miercuri, Executivul a luat decizia de a trece Sala Palatului în administrarea Regiei Autonome Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS), de la Ministerul Culturii. Măsura urmăreşte eficientizarea activităţii instituţiei.
Potrivit Hotărârii de Guvern, patrimoniul şi personalul Centrului pentru Artele Spectacolului "Sala Palatului" vor intra în administrarea RA-APPS, care va pune sala la dispoziţia Ministerului Culturii pentru organizarea unor evenimente, inclusiv Festivalul Enescu, transmite b365.ro. Personalul şi patrimoniul centrului urmează a fi preluate integral în cadrul RA-APPS în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a Hotărârii.
Trecerea Sălii Palatului în subordinea unei alte instituţii, va atrage, cel mai probabil, şi schimbarea conducerii acesteia. Actualul director, Cătălin Lucian Iliescu, fost candidat la Primăria Sectorului 2, a refuzat să elibereze funcţia la cererea fostului ministru al Culturii Mircea Diaconu, susţinând că a câştigat funcţia prin concurs.
În toamna anului trecut, Centrul pentru Artele Spectacolului "Sala Palatului" a fost trecut de Executiv din subordinea Ministerului Culturii în cea a Secretariatului General al Guvernului. Prin această modificare, Guvernul susţine că se va asigura creşterea vizibilităţii şi impactului acţiunilor desfăşurate în cadrul acestui centru, care va putea deveni coorganizator al unor evenimente pentru promovarea imaginii României şi pentru promovarea strategiilor guvernamentale în diverse domenii de activitate.
Sala Palatului este vitală pentru cel mai cunoscut festival de muzică din România, intitulat George Enescu, astfel încât Ministerul Culturii a încercat în ultimii ani să găsească fonduri pentru a o moderniza, având în vedere că acum suferă la capitolul sonorizare şi nu numai.
Modernizarea Sălii Palatului
Proiectul de modernizare a Sălii Palatului a intrat în dezbatere publică în noiembrie 2011. Arhitecţii au venit cu o serie de propuneri cu privire la aspectul exterior, însă doar una a fost acceptată. De altfel, se stipulează în Planul Urbanistic Zonal, ca literă de lege, “evitarea afectării expresiei arhitecturale a Sălii Palatului, din perspectiva memoriei şi percepţiei colective – nu se vor adăuga scări exterioare”. Dintr-un total de 10 propuneri, a fost aleasă varianta semnată de arhitectul Romeo Belea, care şi-a mai pus amprenta pe alte clădiri impozante din Capitală. Între acestea se numără hotelurile Intercontinental şi Novotel, Universitatea Româno-Americană sau turnurile gemene de la Piaţa Presei.
Faza I presupunea consolidarea şi modernizarea imobilului, precum şi extinderea în cele patru colţuri cu lifturi panoramice. În Faza a II-a a proiectului vor fi realizate două parcări subterane, “eliberând astfel solul pentru utilizarea sa ca spaţiu public şi crearea unui pol de atractivitate”. Tot în această etapă va fi eliminată legătura auto dintre Calea Victoriei şi str. Câmpineanu, iar Biserica Kreţulescu va „beneficia” de mai mult spaţiu verde. În Faza a III-a este prevăzută realizarea unei noi săli de spectacol, la subsol, în faţa celei actuale, iar în Faza a IV-a, care va fi şi ultima, se va elibera porticul din str. Câmpineanu „de construcţiile parazitare”.
În document se mai arată că „pentru păstrarea vegetaţiei trebuie menţinut un strat de 8 m de pământ vegetal peste placa de la primul subsol”. Mai mult, pentru Fazele a II-a şi a III-a se va acorda aviz favorabil după prezentarea unui studiu realizat abia după avizarea rezultatelor cercetării arheologice, în condiţiile în care Calea Victoriei este una dintre cele mai vechi străzi ale Bucureştiului.
”Banii pentru proiectul inclus în PUZ vin de la Sala Palatului, din bugetul propriu, urmând ca după definitivarea acestuia să-l depunem pentru o finanţare externă nerambursabilă. Ca orizont de timp… cred că Festivalul George Enescu nu poate exista fără o Sală a Palatului”, a declarat Bogdan Trâmbaciu, directorul Unităţii de Management a Proiectului din cadrul Ministerului Culturii.
Procesul de modernizare a Sălii Palatului a rămas, însă, la stadiul de proiect.
Scurt istoric
Sala Palatului a fost inaugurată în anul 1960 şi este în prezent unul din principalele locuri din Bucureşti de desfăşurare a unor manifestări artistice de amploare, printre care se numără Festivalul "George Enescu". Centrul a fost transferat în administrarea Ministerului Culturii, de la RAAPPS, printr-o Hotărâre de Guvern, aprobată pe 16 august 2006.
Pe 12 mai 2012, managerul Sălii Palatului, Cătălin Lucian Iliescu, a transmis, într-un comunicat, că ministrul Culturii de la momentul respectiv, liberalul Mircea Diaconu, l-a "somat" să demisioneze din funcţie.
"Incompatibilul Mircea Diaconu, membru al PNL, numit ministru al Culturii în deja compromisul Guvern Ponta m-a somat să-mi dau demisia din funcţia de manager al Sălii Mari a Palatului, deşi eu ocup această funcţie prin concurs şi nu în urma unei numiri politice. În caz contrar, m-a ameninţat că mă demite el. El, urmăritul penal", declara, în comunicatul emis la acea vreme, Cătălin Lucian Iliescu.
Managerul Sălii Palatului mai afirma atunci că "motivele şantajului politic” pe care îl practică Mircea Diaconu asupra sa nu au nicio legătură cu activitatea managerială pe care o desfăşoară la Sala Palatului, dar şi că nu îşi va da demisia de la conducerea Sălii Palatului, instituţie pe care o conduce din anul 2010.
În răspuns, Mircea Diaconu a declarat că managerul Sălii Palatului, care era la momentul respectiv şi candidatul PDL la Primăria Sectorului 2, îşi face campanie electorală prin intermediul Sălii Palatului.
"Sala Palatului este o instituţie publică de cultură. El îşi face campanie electorală prin intermediul instituţiei. A tipărit pe banii instituţiei - o instituţie publică de cultură - pliante pe care le împrăştie peste tot", declara Mircea Diaconu. Acesta a mai adăugat că nu contestă concursul în urma căruia Cătălin Lucian Iliescu a fost numit în funcţie şi a descris acuzaţiile managerului Sălii Palatului, potrivit căruia ministrul l-ar "şantaja politic", "o obrăznicie în stilul clasic".