Regizori de film români luptă pentru păstrarea neutralităţii ICR (Variety)
alte articole
Regizori de primă mărime din România protestează împotriva unui demers al noului guvern al premierului Victor Ponta de a plasa Institutul Cultural Român (ICR), organismul care promovează artele ţării în plan intern şi în străinătate, sub un control politic mai strict, scrie revista săptămânală americană Variety.
ICR a făcut mult pentru a promova cele mai progresiste creaţii din film şi alte arte în faţa auditoriului din străinătate prin sucursalele sale din Londra şi New York, spun regizori de film printre care şi Cristian Mungiu, laureat al premiului 'Palme d'Or'' de la Cannes pentru filmul ''4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile', în 2007.
Subordonarea ICR autorităţii Senatului din România, aşa cum stipulează ordonanţa de urgenţă din 13 iunie, a premierului Ponta, este o 'intruziune brutală a politicului în viaţa culturală', potrivit lui Mungiu şi altor 3.500 de personalităţi din lumea artelor româneşti, în frunte cu regizorul Lucian Pintilie.
Grupul a semnat o petiţie care cere renunţarea la trecerea ICR sub tutela Senatului şi s-a alăturat grupurilor care militează pentru drepturile civice şi care cer ca institutul să rămână neutru.
Într-o ţară care a supravieţuit unuia dintre cei mai răi dictatori din fostul bloc din Est, Nicolae Ceauşescu, o astfel de manevră juridică 'nereglementară şi nedemocratică' este deosebit de îngrijorătoare în opinia lui Mungiu.
Premierul Victor Ponta a susţinut în presă că ordonanţa de urgenţă, care îi permite sa legifereze fără aprobarea deputaţilor, a fost necesară deoarece ICR cheltuieşte aproximativ 13 milioane dolari din fonduri publice, dar are unele aspecte disfuncţionale şi trebuie să evite nereguli contabile. El a acuzat ICR, de asemenea, de faptul că nu perpetuează identitatea naţională şi nu-i angajează pe românii din afara ţării, după cât se pare deranjaţi de faptul că institutul s-a focalizat pe auditoriul internaţional, notează Variety.
Acuzaţiile au sporit furia multor critici, care subliniază că ICR a făcut mult pentru a promova filmele ''Noului Val'' din ultimii ani, potrivit publicaţiei.
'Cu zece ani în urmă, când spuneai 'România' oamenii din străinătate se gândeau numai la Ceauşescu şi gimnasta Nadia Comăneci', a declarat regizorul Cristi Puiu, a cărui portretizare a haosului din sistemul de sănătate românesc, din 2005, 'Moartea domnului Lăzărescu', a câştigat premiul secţiunii 'Un Certain Regard' la Cannes. Acum, a spus Puiu, datorită ICR, 'cinematografia noastră este celebră'.
Observatori politici români sugerează că premierul de centru-stânga Victor Ponta impune restricţii ICR în încercarea de a anula o organizaţie de profil înalt, care a atras laude şi s-a reflectat asupra predecesorului său, Emil Boc, care a demisionat anul acesta pe fondul protestelor violente împotriva reducerilor cheltuielilor publice, notează săptămânalul american.
Pachetul de salvare al României a pus o presiune puternică asupra guvernului de a reduce bugetele, relevă publicaţia. ICR, care coordonează Festivalul Filmului Românesc la New York şi este un susţinător-cheie al Festivalului de Film Transilvania din Cluj, se află oficial sub egida preşedintelui României, dar a fost în esenţă independent şi non-partizan ani de zile, comentează Variety.
Directoarea ICR New York, Corina Şuteu, respinge orice sugestie de disfuncţionalitate sau nereguli financiare şi spune că 'partidul de la putere este cu siguranţă foarte reprezentativ pentru moştenirea unor mentalităţi comuniste', o citează Variety în final.