"Furtul aurului dacic a fost comandat de un actor statal" - Ruşii, în spatele furtului artefactelor din Olanda?
Unul dintre experţii în evaluări de artă cooptaţi în celula de criză constituită după furtul artefactelor dacice dintr-un muzeu olandez a opinat că jaful ar fi fost comandat de „un actor statal”, semnalează jurnalistul de investigaţie Cornel Ivanciuc.
"Expertul îşi expune scrupulos argumentele: jaful a fost comis într-o zi cu o rezonanţă specială pentru istoria românilor: Unirea Principatelor Române; este legitim ca România să fie privată de simbolurile ei culturale dat fiind faptul că acest stat se află în prima linie a cruciadei NATO împotriva intereselor Rusiei în Ucraina", susţine Ivanciuc.
Redăm postarea jurnalistului:
"Furtul aurului dacic a fost comandat de un actor statal
Ipoteza a fost avansată de unul dintre experţii în evaluări de artă cooptaţi în celula de criză constituită la câteva ore după jaful de la Muzeul Drents din Assen, care găzduia expoziţia 'Dacia! Imperiul aurului şi argintului'.
Expertul îşi expune scrupulos argumentele: jaful a fost comis într-o zi cu o rezonanţă specială pentru istoria românilor: Unirea Principatelor Române; este legitim ca România să fie privată de simbolurile ei culturale dat fiind faptul că acest stat se află în prima linie a cruciadei NATO împotriva intereselor Rusiei în Ucraina.
Comandidarul statal al jafului pare să împărtăşească o obsesie puternică pentru arta scitică. Coiful de aur de la Coţofeneşti poate fi un artefact lucrat în manieră scitică sau cel puţin unul inspirat din suitele animaliere scitice invocate de arheologul austriac Karl Jettmar, fapt surprins de arheologul Dumitru Berciu în 'Arta traco-getică'.
Comanditarul jafului consideră că Rusia este moştenitorul legitim al pământurilor scitice, din Slovacia până în Munţii Altai şi de pe Volga şi Crimeea până în Dobrogea. Tot ce au făurit aurarii sciţi aparţine Rusiei. Designer-ul britanic Peter Mumford a argumentat că lupta pentru artefacte antice a devenit scop geopolitic în sine şi a ajuns parte din prima linie a războiului Rusiei împotriva Ucrainei.
Rusia a jefuit 40 de muzee în teritoriile cucerite. Muzeele din Herson şi Melitopol posedau colecţii de artă scitică, inclusiv un coif ceremonial de aur din secolul al IV-lea î.Hr.
Cu puţină vreme înainte de invazia Crimeei, sute de artefacte scitice de la muzee din peninsula au fost expuse la Muzeul Allard Pierson din Amsterdam în cadrul expoziţiei 'Crimeea: Aurul şi secretele Mării Negre'. Muzeele din Crimeea au cerut returnarea pieselor dar după invazia peninsulei Curtea Supremă din Amsterdam a dat câştig de cauză Ucrainei", scrie Ivanciuc.
O opinie similară are şi un consilier superior în cadrul Consiliului Naţional pentru Supravegherea Arhivelor Securităţii
Mihai Demetriade, consilier CNSAS, remarcă faptul că "evenimentul reprezintă o lovitură îngrijorătoare dată situaţiei interne, apăsând exact pe butoanele sensibile."
"S-au activat şi se vor activa în următoarele zile o bună parte din temele antioccidentale, conspiraţioniste sau izolaţioniste ca efect direct al tragediei de azi", remarcă Demetriade.
"Nu ai cum, dat fiind contextul, să nu te gândeşti la momentul anume în care s-a produs jaful de la Muzeul Drents. Suntem la finalul perioadei expoziţionale, începută în 7 iulie 2024, Ultima zi expoziţională era mâine, 26 ianuarie 2025. Jaful nu s-a produs 7 luni de zile şi are loc în penultima zi.
Evenimentul pică cum nu se poate mai straniu, dată fiind situaţia din România. Postarea pe FB a Ministerului Culturii şi a Muzeului Naţional de Istorie a României, care a anunţat tragedia, are deja o sumă de comentarii pline de violenţă, radicalizate şi conspiraţioniste. Un prim simptom că...
Spun 'pică' nu întâmplător... pentru că m-am gândit: dacă serviciile secrete ruse au organizat, prin proxy, (cum se face, altminteri), toată povestea asta? Pare implauzibil? Pare exagerat? Pare disproporţionat? Pare de-a dreptul straniu? Mai gândiţi-vă. Este obligatoriu să judeci problema şi în termenii ăştia. Obligatoriu.
Evenimentul reprezintă o lovitură îngrijorătoare dată situaţiei interne, apăsând exact pe butoanele sensibile: lumea vrea victime, vrea crucificarea Muzeului Naţional de Istorie şi a M.C. (apropo, expoziţia este o performanţă extraordinară a României, prin echipa MNIR), deja vede Guvernul ca principal vinovat pentru transferul exponatelor în străinătate (ca şi cum expoziţiile internaţionale se fac cu fotografii sau imitaţii), vede Olanda drept complice a hoţilor sau jaful ca preţ pentru Schengen samd.