Xinhua anunţă că Xi Jinping este ultimul lider al Chinei. Ştirea ajunge virală pe loc

Lumea Internetului a intrat în frenezie după ce agenţia chineză de ştiri de stat Xinhua a publicat într-un articol recent, din greşeală, că Xi Jinping este ultimul preşedinte al Chinei. Eroarea a fost îndreptată, dar impactul ei a fost semnificativ în rândul internauţilor chinezi.
Preşedintele chinez Xi Jinping.
Preşedintele chinez Xi Jinping. (Captură Foto)

Xinhua, oficiosul regimul comunist chinez, l-a numit într-un articol recent pe preşedintele Xi Jinping drept “ultimul lider al Chinei” în loc de “marele lider al Chinei”. Incidentul a declanşat mare agitaţie în rândul internauţilor.

Articolul, publicat în 13 martie, a inclus evaluări optimiste privind sectorul economic al Chinei ce au fost realizate de oficiali şi economişti chinezi care au participat la sesiunile anuale ale Congresului Naţional al Poporului. Când Xi Jinping a fost citat în al treilea paragraf, exprimându-şi încrederea în perspectivele economice pe termen lung ale Chinei în ciuda problemelor abundente curente, el a fost numit “ultimul” lider chinez (zuihou) şi nu “marele” lider (zuigao).

Xuenong Yang.
Xuenong Yang. (NTDTV)

Caracterele chineze din stânga înseamnă “zuihou” sau “ultimul”, în timp ce caracterele din dreapta înseamnă “zuigao” sau “marele”.

Această eroare este cea mai recentă dintr-o serie de greşeli care au apărut în lunile recente şi are loc la mai puţin de o lună după ce liderul chinez a efectuat o vizită importantă la sediul Xinhua. Internauţii chinezi au venit cu un număr mare de sugestii pentru îndrepta greşeala, care este neobişnuită ţinând cont de nivelul ridicat de monitorizare a mesajelor politice difuzate în China.

În timp ce articolul a fost modificat ulterior pe website-ul Xinhua în aceeaşi zi, alte câteva agenţii chineze de ştiri care au preluat acelaşi raport l-au şters de pe website-urile lor. Nu este clar dacă jurnalistul responsabil de greşeală va fi pedepsit pentru aceasta.

Traiul şi situaţia profesională a jurnaliştilor chinezi au fost ameninţate în trecut pentru comiterea unor greşeli de o asemenea magnitudine. În decembrie 2015, patru reporteri au fost suspendaţi după ce China News Service, o agenţie de ştiri condusă de stat, a raportat că Xi Jinping a “demisionat” (cizhi), în loc să fi ţinut un “discurs” (zhici), în timp ce se afla într-un turneu în Africa. În februarie, trei jurnalişti al ziarului semi-oficial Southern Metropolis Daily au fost pedepsiţi (unul concediat şi ceilalţi doi au fost sancţionaţi) după ce aceştia au publicat un articol pe prima pagină cu două titluri separate care, atunci când erau citite pe verticală, sugerau dispariţia mass mediei controlate de Partid.

Johnny Lau, un comentator politic din Hong Kong, a declarat postului de radio în limba chineză Sound of Hope, care îşi are sediul în SUA, că Xinhua este de regulă foarte prevăzătoare şi cu greu comite astfel de erori. Lau a adăugat că este aproape imposibil să se facă distincţie între existenţa unei “agende ascunse” în spatele erorii sau dacă vinovatul va înfrunta consecinţe.

Internauţii chinezi de pe popularul website chinez de microblogging Sina Weibo au fost în general încântaţi de eroarea comisă de Xinhua, postând comentarii precum “Xinhua este terminată”; “Xinhua a învăţat în cele din urmă sa raporteze ştiri importante”; “O scăpare accidentală a adevărului” sau “Aceasta este singura declaraţie corectă a Xinhua”.

Conspiraţiile abundă

Totuşi, în contextul unei ninsori - care de regulă este foarte rară în sudul tropical din Guangzhou - la începutul acestui an, internauţii locali au început să asocieze prăbuşirea dinastiilor imperiale - de la Dinastia Song de Sud până la Dinastia Qing - cu vremea neobişnuită de la tropice.

Un astfel de fenomen anormal, au susţinut ei, dacă se iau în considerare credinţele tradiţionale chineze, este o dovadă suplimentară că regimul chinez va avea aceeaşi soartă precum cea înfruntată de dinastiile chineze din trecut.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO08 INGB 0000 9999 0529 5415 deschis la ING Bank pe numele Asociația Timpuri Epocale

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

alte articole din secțiunea Externe