Studiu: Copiii sunt conduşi de filme la un stil de viaţă sedentar şi violenţă

Personajul animat Shrek
Personajul animat Shrek (Kevork Djansezian / Getty Images)

Şase medici de la Universitatea din Carolina de Nord au studiat 20 de filme pentru copii prezentate între 2006 şi 2010, demonstrând cum acestea influenţează copiii să mănânce mult şi prost, şi, în acelaşi timp, îi încurajează să condamne persoanele obeze.

Lui Kung Fu Panda îi plac spaghetele de soia şi găluştele la aburi, în timp ce Shrek preferă să se hrănească cu animale, cum ar fi melci şi şoareci. Dar, până acum, nimeni nu s-a gândit că alimentaţia lor ar putea da un exemplu prost spectatorilor, mai ales copiilor. La această constatare au ajuns medicii de la Universitatea din Carolina de Nord, autorii unui studiu publicat în
Internaţional Journal of Obesity.

Şase cercetători au analizat 20 de filme pentru copii, dintre cele mai populare lansate între anii 2006-2010 (patru pe an), precum desenele animate Ratatouille, Up, Despicable Me, Toy Story 3 şi Alice în Ţara Minunilor, dar, de asemenea, şi filme ca Night at the Museum, Harry Potter şi Prinţul Semipur. Ei au ajuns la concluzia că toate aceste filme abordează în mod controversat problema alimentaţiei, pentru că "conduc la un stil de viaţă sedentar şi la mâncat prost - a explicat Eliana Perrin, profesor la Universitatea din Carolina de Nord - dar, în acelaşi timp, condamnă obezitatea şi induc la violenţă".

Teza studiului intitulat "Pass the popcorn: 'Obesogenic' behaviour and stigma in children's movies" ("Aduceţi floricele: comportamentul "obezogen" şi stigmatizarea în filmele pentru copii") este susţinută de o lungă serie de date. Mesajele cuprinse în cele 20 de filme luate în considerare împing, în 70 la sută din cazuri, la tachinarea celor obezi, la consumarea porţiilor exagerate de junk food (26 la sută) şi la consumarea băuturilor răcoritoare care conţin zahăr (19 la sută). În plus, se promovează ceea ce cercetătorii numesc "screen time" (timp petrecut în faţa unui ecran): 40 la sută dintre filmele comparative promovează televiziunea, 35 la sută calculatoarele şi 20 la sută jocurile video pe calculator.

Modalităţile de comunicare între oameni sunt nenumărate. Scrisul foloseşte cuvintele, muzica foloseşte sunetele, arta - imaginaţia vizuală. Dar screen time conduce la un stil de viaţă sedentar şi la consumul necontrolat de alimente, dar în acelaşi timp conduce şi la amplificarea violenţei.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO08 INGB 0000 9999 0529 5415 deschis la ING Bank pe numele Asociația Timpuri Epocale

alte articole din secțiunea Știință