Premieră: Festivalul Internaţional De Documentar Amsterdam, la Bucureşti

(photos.com)
Ana Petrescu
01.11.2012

Festivalul Internaţional De Documentar Amsterdam, numit şi "Cannes-ul documentarului", se va desfăşura în cadrul Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF), în perioada 20-25 noiembrie, la Cinema Scala şi Cinema Elvira Popescu din Capitală. Intrarea la proiecţiile şi evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile, informează b365.ro.

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF) va colabora anul acesta cu industria de film olandeză, inaugurând parteneriatul cu Festivalul Internaţional De Documentar Amsterdam (IDFA), cel mai important festival european de film documentar, care se adaugă colaborării de trei ani cu EYE Film Institute Netherlands.

Datorită talentului şi deschiderii către experiment şi a sprijinului naţional acestui tip de cinema, de la finanţare, producţie, distribuţie promovare în festivaluri şi până la formarea publicului, Ţările de Jos sunt unul dintre liderii internaţionali în domeniul filmului experimental şi artei vizuale. Colaborarea României cu Ţările de Jos devine un element esenţial pentru misiunea educaţională a BIEFF şi pentru susţinerea cinema-ului experimental românesc.

Anual IDFA proiectează anual peste 300 de documentare. David Maysles, Raymond Depardon, Werner Herzog, Ulrich Seidl sunt doar câţiva dintre regizorii ale căror filmele documentare au fost proiectate în premieră mondială la Amsterdam.

În cadrul BIEFF, IDFA va avea o secţiune inedită pentru documentarul experimental,PARADOCS,care va expune ce se întâmplă în afară tratării estetice tradiţionale a documentarului, la graniţa dintre film şi artă vizuală şi pe acei autori care explorează noi mijloace artistice de a face dreptate complexităţii realului.

Programul IDFA Paradocs propune câteva dintre cele mai incitante experimente ale ultimului an şi este prezentat cu sprijinul Ambasadei Regatului Ţarilor de Jos şi Fundaţiei Konrad Adenauer.

Pelicula “I will forget this day”, ce va fi prezentată în cadrul BIEFF, este un eseu despre starea de spirit a femeilor aflate pe punctul de a face avort şi a fost desemnat cel mai bun documentar la Festivalul de la Tampere 2012, fiind extrem de apreciat în circuitul festivalelor internaţionale.

Filmul este un studiu incisiv despre dificultatea de a lua decizii morale în condiţiile realităţilor sociale dure din Rusia. Regizoarea Alina Rudnitskaya reuşeşteca printr-o observaţie aparent "detaşată" să ajungă foarte aproape emoţional de personaje. Pelicula prezintă un demers umanist în care nu se emit nici judecăţi de valoare, nici verdicte, spectatorul fiind lăsat să observe limbajul corporal şi privirea femeilor, ce trădează conflictele lor interioare.

“Crust” este o cercetare cinematografică impresionantă a procesului de industrializare prin care China trece în prezent. Proiectat în premieră la Festivalul de la Veneţia, “Crust” are compoziţii vizuale de factură expresionistă şi sound design-ul elaborat plasează pelicula pe tărâmul poeziei industriale, în care destine umane anonime îşi urmează cursul, captive în interstiţiile mecanice. Regizorul Wenhai Huang, oaspete în mai multe ocazii al Festivalului de la Veneţia, îşi propune ca filmele sale să nu fie văzute exclusiv în străinătate, ci ca şi chinezii să le poată vedea şi să privească realmente în oglinzile pe care el a încercat să le creeze prin documentarele sale.

“Printed Matter” este un film ce investighează impactul emoţional al materialului de arhivă ca declanşator de rememorări personale şi, implicit, de interpretări subiective ale istoriei. Documentarul este conceput ca o examinare a unor negative fotografice făcute de tatăl unuia dintre regizori, un fotoreporter independent şi comentată de soţia lui. Prin acest lucru, filmul devine atât o cronică vizuală a conflictului israeliano-palestinian, cât şi o dezvăluire autobiografică intimă, scene cotidiene alternând cu evenimente istorice memorabile.

“Ca o capsulă fragilă a timpului, dirijată din afară cadrului de încântătoarea voce joasă a acestei femei, «Printed Matter» îşi poartă spectatorii într-o călătorie înapoi în timp – în intimitatea istoriei politice şi în politica vieţilor intime”, afirmă regizorii Sirah Foighel Brutmann şi Eitan Efrat.

Selecţie de scurt metraje la BIEFF, prezentate în colaborare cu EYE Film Institute Netherlands

Pentru al treilea an consecutiv BIEFF colaborează cu cu instituţia publică olandeză care joaca cel mai important rol în promovarea cinema-ului contemporan olandez, EYE Film Institute Netherlands. Cu sprijinul Ambasadei Regatului Ţărilor de Jos, EYE Film Institute aduce la Bucureşti o selecţie a celor mai interesante scurtmetraje experimentale olandeze recente, program realizat de curatorul Anna Abrahams, directorul EYE Experimental şi membru al juriului BIEFF 2012.

Prin urmare, scurt metrajul “Daughters”, prezentat în festivaluri precum Rotterdam şi Cinema du Reel, este un documentar intim despre familie. Scurt metrajul spune povestea Martei, întoarsă în Polonia pentru a-şi ajuta mama la golirea apartamentul bunicii recent decedate, după ce a trăit zece ani în străinătate. Combinaţia dintre filmările pe 8 mm din arhiva de trei generaţii a familiei şi discuţiile de pe Skype transmit spectatorului implicaţiile afective ale distanţei dintre mamă şi fiică. “Daughters” surprinde transformarea interioara a personajului, de la perceperea responsabilităţilor familiale ca o datorie impusă de societate, la asimilarea lor ca legatură umană profundă.

“Motor” este o peliculă care prezintă comportamentul ciudat al unor persoane ce locuiesc în comunitatea restrânsă a unui bloc, în care paranoia şi zvonurile se răspândesc ca un virus.

“Filmul vorbeşte despre actualul climat politic din Olanda, unde oamenii se infectează unii pe alţii cu negativism, paranoia şi suspiciune, şi nu cu dragoste. Dar «Motor» nu vorbeşte numai despre Olanda. Am făcut un film despre condiţia umană”, precizează regizoare peliculei, Simone Bennet.

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte, Le Fresnoy Studio Naţional des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Jameson, JTI, Samsung, Noumax, România Film, Fundaţia Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Dacia, Today Advertising, Lente, Hotel Moxa, Cărtureşti, ALLTUR, Kraftmark.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor