Muzeul Naţional de Artă al României: Expoziţia de gravură "Goya, cronicarul tuturor războaielor"

Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR) şi Institutul Cervantes din Bucureşti au vernisat recent expoziţia de gravură "Goya, cronicarul tuturor războaielor: Dezastrele şi fotografia de război". Expoziţia poate fi văzută în Rotondă sălii Auditorium a MNAR (intrarea din str. Ştirbei Vodă nr. 1), între 2 decembrie 2012 şi 27 ianuarie 2013, de miercuri până duminică, între orele 10.00 şi 18.00.
Gala premiilor Goya. (Carlos Alvarez / Getty Images)
Liviu Şerbănescu
05.12.2012

Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR) şi Institutul Cervantes din Bucureşti au vernisat recent expoziţia de gravură "Goya, cronicarul tuturor războaielor: Dezastrele şi fotografia de război". Expoziţia poate fi văzută în Rotonda sălii Auditorium a MNAR (intrarea din str. Ştirbei Vodă nr. 1), între 2 decembrie 2012 şi 27 ianuarie 2013, de miercuri până duminică, între orele 10.00 şi 18.00.

Intrarea este gratuită în prima miercuri din fiecare lună, în rest biletul costă 4 lei (2 lei în varianta cu reducere).

Vernisajul s-a desfăşurat în prezenţa doamnei Roxana Theodorescu, Director General al Muzeului Naţional de Artă al României, a Excelenţei Sale domnul Estanislao de Grandes Pascual, Ambasadorul Şpaniei în România, a domnului Juan Carlos Vidal, Directorul Institutului Cervantes din Bucureşti şi a domnului Juan Bordes, curatorul expoziţiei.

În expoziţie sunt prezentate cele 82 de gravuri din celebra serie "Dezastrele războiului", realizată de pictorul spaniol Francisco de Goya în perioada 1810-1820, care ilustrează scene din timpul războiului împotriva trupelor napoleoniene (Războiul de independenţă spaniol, 1808-1814).

"Cele 82 de gravuri au fost aduse de la Calcografia Naţională a Spaniei, aflată la Madrid, o instituţie de stat, care este posesorul legal al acestor opere de artă. Referitor la dimensiunile lor, vă pot spune că măsoară în general 50 x 70 centimetri, cu tot cu ramă", a precizat pentru Epoch Times Alina Cantacuzino, reprezentantă a Institutului Cervantes din Capitală.

Goya denunţă prin intermediul acestor gravuri ororile războiului: cruzimea, fanatismul, teroarea, nedreptatea, suferinţa şi moartea. Prin ilustrarea cu o atitudine imparţială a atrocităţilor comise de ambele tabere implicate în conflict, artistul transformă actul creativ într-unul de protest, de condamnare a războiului, fără precedent în istoria artei.

Fotografiile, expuse în formă video

În paralel cu gravurile celebrului Goya, sunt expuse şi fotografii din timpul Războiului civil spaniol (1936-1939). Acest război s-a aflat în atenţia presei internaţionale, fapt pentru care fotografi renumiţi - precum Robert Capa, David Seymour, Gerda Taro, Auguşti Centelles sau Alfonso Sanchez, cărora li se adaugă nenumăraţi fotografi locali sau anonimi - au surprins în instantaneele lor numeroase aspecte ale luptelor.

Această combinaţie expoziţională este menită să extindă denunţul lui Goya până în prezent şi să identifice în discursul fotoreporterilor de război ecoul atitudinii lui Goya faţă de conflictele armate.

În paralel cu gravurile celebrului Goya, sunt expuse şi fotografii din timpul Războiului civil spaniol (1936-1939).

"Pentru prezentarea fotografiilor, a fost aleasă o modalitate de expunere mai dinamică - sub forma unui video, care rulează tot timpul, în buclă", a mai declarat Alina Cantacuzino pentru Epoch Times.

Organizatorii precizează că, dincolo de valoarea artistică şi de calităţile tehnice incontestabile, gravurile din seria "Dezastrelor" au rol de mărturie ("Am văzut", "Aşa s-a întâmplat" – sunt titlurile unor planşe), de cronică a unor evenimente reale, de un mare impact vizual.

În aceste gravuri, pot fi identificate caracteristici care anticipează estetica fotografiei de presă: evitarea compoziţiilor complexe, surprinderea spontanului, a insolitului, prezenţa zonelor parazitare de negru sau a zonelor goale care au rolul de a concentra atenţia asupra porţiunii din imagine care conţine informaţia principală.

"Gravurile sunt grupate în expoziţie în şapte teme majore: frontul, victimele, execuţiile, exodul şi jafurile, foametea, ipostaze ale femeii în război şi perioadă de după război – o critică la adresa regimului absolutist instaurat de regele Ferdinand al VII-lea", ne-a mai precizat Alina Cantacuzino.

Cei care au pus la cale şi au realizat expoziţia au selectat din vasta arhivă fotografică spaniolă a Războiului civil fotografii care corespund grupărilor tematice ale gravurilor lui Goya, tocmai pentru a pune în evidenţă forţa universală a imaginilor din seria "Dezastrele războiului" - precursoare a cronicilor fotografice ale viitoarelor războaie.

Goya a început seria "Dezastrelor" în 1810, însă a finalizat ultimele plăci spre 1820, timp în care a realizat mai multe planşe de probă şi a imprimat doar trei exemplare complete ale seriei, sub titlul "Fatalele consecinţe ale sângerosului război cu Bonaparte în Spania".

În anul 1862, Academia de Arte Frumoase "San Fernando" a achiziţionat 80 de plăci gravate din cadrul seriei, celelalte două fiind donate în 1870. Titlul "Dezastrele războiului" apare în prima ediţie publicată de Calcografia Naţională a Spaniei în 1863.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor