Harry Tavitian la ICR - de la blues, la etno-jazz
Institutul Cultural Român (ICR) propune, în acest an, o călătorie în lumea minunată a jazz-ului, prin programul "Teach me tonight: de la blues la etno-jazz, cu Harry Tavitian", prin care doreşte să împărtăşească publicului bucuria muzicii, fără didacticism, spontan şi firesc, aşa cum este însuşi jazz-ul, a declarat, marţi, pentru AGERPRES, Oana-Valentina Suciu, directorul Direcţiei Relaţii Interne a ICR.
"Ne propunem să organizăm şase concerte cu Harry Tavitian şi invitaţii săi din ţară şi străinătate, patru dintre acestea fiind organizate la ICR Bucureşti, iar unul fiind prilejuit de "Noaptea Institutelor culturale", a precizat Oana-Valentina Suciu. De asemenea, un alt concert va fi organizat la Braşov, cu ocazia Cursurilor de Limbă, Cultură şi Civilizaţie Românească, seria urmând să fie încheiată cu un concert de Crăciun, la Ateneul Român' a afirmat Suciu.
Primul "concert/ lecţie" este programat să aibă loc joi, 26 martie.
"Putem spune că acest proiect este o continuare a programului ICR de anul trecut - "Ultimii rapsozi". Muzica va surprinde cele mai importante momente din istoria jazzului şi va fi însoţită de explicaţii care să ilustreze mecanismul care a dus la naşterea diverselor stiluri de jazz, în contextul vremurilor pe care această muzică le-a traversat. Un astfel de program, pe lângă dimensiunea educativă, poate demonstra, cu firescul şi naturaleţea jazz-ului, cum e posibil să ai o identitate proprie valorizându-ţi rădăcinile şi, în acelaşi timp, să fii deschis către cele mai importante fenomene culturale ale lumii", a mai spus directorul Direcţiei Relaţii Interne a ICR.
Într-un dialog cu Nicolae Manolescu, în 1999, Harry Tavitian mărturisea: "Preluarea folclorului în jazz devine, până la urmă, o modalitate de supravieţuire a folclorului în muzica urbană. Jazz-ul însuşi a apărut, acum un secol, ca o formă de folclor: o creaţie orală, spontană. S-a transmis prin viu grai, creat de nişte oameni care nu prea ştiau multă carte. El a devenit o expresie a libertăţii. Folclorul, la rândul lui, este dintotdeauna, un fenomen spontan, creat dintr-o plăcere de a-l face. Şi toate astea, la mine, se întâlnesc".
Concertele de la ICR vor fi de tip interactiv, prin discuţii deschise cu publicul. Tema concertelor va fi anunţată pe blogul lui Tavitian şi pe site-ul ICR, într-o secţiune dedicată acestui proiect, iar dialogul cu publicul va putea continua şi după concerte, pe blog artistului.
Pianistul Harry Tavitian este una din personalităţile care a marcat evoluţia jazz-ului românesc şi nu numai.
Începând cu anii '70, el a creat un puternic stil personal şi sincretic, dând naştere unui orizont foarte vast.
În anii '80, muzica sa era sincronă cu cea a avangardei jazz-ului european şi a tendinţelor de coagulare a şcolilor naţionale de jazz din Estul Europei, în ciuda izolaţionismului politic al României.
Încă de la începutul carierei sale, Tavitian a fost conştient de importanţa laturii educative în formarea publicului de jazz şi are o bogată experienţă în domeniu, ca organizator de club de jazz (1978-1987 şi 1992 - 2002), organizator, începând din 1982, la Constanţa, a peste 60 de concerte de jazz (celebre fiind "Atelierele de improvizatie"), realizator de emisiuni de jazz la Radio Constaţa (1990-2008).
A susţinut workshopuri la Cluj şi Amsterdam şi concerte cu titlul "Lecţia de jazz", în parteneriat cu instituţii de învăţământ.