Protest al orchestrelor internaţionale împotriva proiectului Legii Salarizării!

Orchestră pe scena Ateneului- Festivalul Enescu
Orchestră pe scena Ateneului- Festivalul Enescu (merg.in)

Membrii Federaţiei Internaţionale a Muzicienilor, întruniţi în Conferinţa Internaţională a Orchestrelor organizată la Montreal în perioada 12-14 mai 2017, au votat o moţiune de protest împotriva proiectului de lege al salarizării, propus de Guvernul Grindeanu.

Prezenţi la eveniment, reprezentanţii Federaţiei Cultură şi Mass-Media FAIR-MediaSind au solicitat sprijinul colegilor din FIM pentru a determina autorităţile din România să-i trateze cu respect pe salariaţii din cultură.

''Acest proiect arată o lipsă de respect la adresa activităţii muzicienilor, balerinilor şi artiştilor lirici care au nevoie de mulţi ani de exerciţiu şi muncă intensă pentru a deveni profesionişti şi pentru o performanţă artistică de cea mai înaltă calitate. În plus, noua clasificare propusă introduce o discriminare inacceptabilă şi de neînţeles între muzicieni, balerini şi artişti lirici, în timp ce actorii şi păpuşarii rămân pe bună dreptate clasificaţi la categoria 1 de muncă", se arată în moţiunea votată, potrivit comunicatului de presă remis de FAIR-MediaSind redacţiei Epoch Times.

În consecinţă, delegaţii sindicatelor de la cea de-a 4 - a Conferinţă Internaţională a Orchestrelor solicită Parlamentului României să aducă amendamente proiectului de lege astfel încât muzicienii, balerinii şi artiştii lirici să fie clasificaţi la criteriul 1 de salarizare, la fel ca şi alţi artişti.

Vă prezentăm în continuare Moţiunea adoptată şi concluziile celei de a 4 - a Conferinţe Internaţionale a Orchestrelor.

"MOŢIUNE DE SPRIJIN A ARTIŞTILOR DIN ORCHESTRELE, CORURILE ŞI COLECTIVELE DE BALET DIN ROMÂNIA

Guvernul României a pregătit un proiect de lege privitor la salariile angajatilor din sectorul public din România, proiect ce a fost prezentat Parlamentului în 10 aprilie 2017. Acest proiect de lege revizuieşte clasificările existente şi salariile aferente pentru angajatii publici.

Muzicienii din orchestre şi din cadrul corurilor care au fost până acum clasificaţi la categoria 1 de muncă ar putea fi retrogradaţi la categoria 3 de salarizare, în timp ce balerinii care sunt clasificaţi la categoria 2 de salarizare ar putea fi retrogradaţi la categoria 3 de muncă.

Deşi salariile actuale ar putea rămâne momentan neafectate de aceste modificări, cariera muzicienilor, balerinilor şi artistilor de cor ar fi serios afectate din 2022.

Delegaţii sindicatelor de la cea de-a 4 Conferinţă Internaţionala a Orchestrelor, reunite la Montreal în 11-14 Mai 2017 se opun ferm acestui aspect al proiectului de lege prezentat de guvernul român. Acest proiect arată o lipsă de respect la adresa activităţii muzicienilor, balerinilor şi artistilor de cor care au nevoie de mulţi ani de exerciţiu şi muncă grea pentru a deveni profesionişti şi pentru o performanţă artistică de cea mai înaltă calitate. În plus, noua clasificare propusă introduce o discriminare inacceptabilă şi de neînţeles între muzicieni, balerini şi membrii ai corurilor, în timp ce actorii şi păpuşarii rămân pe bună dreptate clasificaţi la categoria 1 de salarizare.

Delegaţii sindicatelor de la cea de-a 4 Conferinţă Internaţională a Orchestrelor, solicită Parlamentului României să aducă amendamente proiectului de lege astfel încât muzicienii, balerinii şi membrii corurilor să fie clasificaţi la categoria 1 de salarizarela fel ca şi alţi artişti.

Cea de-a 4 a Conferinţă Internaţională a Orchestrelor - FIM

Concluzii

· Orice cetăţean trebuie să aibă acces la muzică orchestrală live. Pentru a atinge acest obiectiv, fiecare copil trebuie să aibă acces la muzică şi să fie educat în legătură cu aceasta.

· Aptitudinile excepţionale şi creativitatea muzicienilor trebuie să constituie esenţa valorilor orchestrei.

Modelele de afaceri ale orchestrelor. Ce funcţionează?

· Nu trebuie să existe aşteptări legate de producerea de profit a orchestrelor. Oricum, ele au un impact economic pozitiv, care depăşeşte cu mult investiţia.

Integrarea instrumentelor digitale în cadrul orchestrelor şi noi abordări

· Instrumentele digitale nu pot înlocui experienţa unică a prestaţiei live, care rămâne „raţiunea de a fi” a orchestrelor.

· Accesul digital la performanţele orchestrei este în mod deosebit util în ţările în care distanţele lungi privează publicul de prezenţa fizică la concertele live.

Responsabilitatea şi implicarea: rolul muzicienilor în conducerea orchestrei

· Potenţialele conflicte de interese nu trebuie să fie folosite ca pretexte pentru excluderea muzicienilor din procesul de luare a deciziilor.

· Colaborarea strânsă şi implicarea emoţională solicitate din partea muzicienilor orchestrei îi poate face vulnerabili în faţa celor care ar putea exploata orice dezechilibru de putere real sau perceput pentru a-i intimida şi hărţui.

· Stabilirea politicii fără alte acţiuni nu este suficientă; mai curând politicile trebuie implementate în practică printr-un exerciţiu efectiv de comunicare interpersonală între toate departamentele organizaţiei şi printr-o intervenţie din timp atunci când apar conflicte.

Aspecte practice ale mobilizării şi educaţiei

· Orice activitate care nu implică direct actul de interpretare trebuie să fie efectuată numai în baza consimţământului şi a remuneraţiei.

· Înregistrările şi transmisiunile televizate au o valoare economică ce trebuie împărţită cu interpreţii în mod corect.

· Deşi în unele cazuri, promovarea poate aduce valoare pentru orchestră sau muzicienii săi, ea nu trebuie folosită ca pretext pentru încălcarea dreptului muzicienilor la o plată corectă. Posibilul beneficiu al promovării orchestrei ca entitate poate fi irelevant pentru muzicienii ca indivizi, ce nu sunt membrii permanenţi ai orchestrei.

Rolul sindicatelor în salvgardarea viitorului orchestrei

· Anumite conjuncturi pot supune însăşi existenţa orchestrei unor riscuri. În perioade de criză, muzicienii sunt în general primele victime. Dacă se fac reduceri, egalitatea sacrificiului între muzicieni şi restul instituţiei ar trebui să fie primordială.

Remarci generale

· Campaniile internaţionale de solidaritate sunt instrumente esenţiale pentru abordarea acestor provocări.

Rezoluţie

Reprezentanţii muzicienilor de orchestră adunaţi la Montreal la cea de-a 4 IOC (Conferinţă a Orchestrei Internaţionale), reafirmă importanţa valorilor democratice şi a drepturilor omului de a rezista la ameninţările critice pe care populismul le introduce fără nicio opoziţie, accesul la cultură şi libertate a expresiei în diferite ţări.

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

alte articole din secțiunea Interne