Gustavo Dudamel, dirijorul Concertului de Anul Nou de la Viena: „O sută de oameni au încredere că tu poţi să-i ghidezi”

Elegantul Concert de Anul Nou al Filarmonicii din Viena ("Neujahrskonzert") a deschis, după bunul obicei, amiaza de 1 ianuarie a anului 2017.
Dirijorul Gustavo Dudamel (npr.org)
L.M.
02.01.2017

Valsurile sale marca Strauss, scenele încântătoare de balet filmat în cele mai pitoreşti locuri ale Vienei, cu o coregrafie asigurată anul acesta de Renato Zanella, directorul artistic al Operei din Bucureşti, aranjamentele florale care-ţi taie respiraţia, şi, bineînţeles, interpretarea impecabilă a celor mai buni instrumentişti ai Austriei i-au încântat iarăşi pe cei 1700 de spectatori din sală dar şi pe milioanele de telespectatori din toată lumea.

Un lucru mai puţin obişnuit este că, ediţia de anul acesta a adus în faţa orchestrei pe cel mai tânăr dirijor de până acum.

Charismaticul venezuelean Gustavo Dudamel de numai 35 de ani, care conduce în prezent orchestra Filarmonicii din Los Angeles, calcă pe urmele giganticilor predecesori precum Herbert von Karajan, Claudio Abbado and Zubin Mehta.

Fericirea de a-i fi fost înredinţată această misiune n-a putut fi ascunsă nici un moment. Aproape că-i venea să danseze tot timpul. A şi spus-o, la un moment dat: „Astăzi mă voi lăsa dansat. Voi dansa cu orchestra”.

„Este o incredibilă onoare să dirijez în acest an Concertul de Anul Nou”, a scris Dudamel pe contul său de Twitter cu două ore înaintea începerii strălucitorului eveniment, care a fost difuzat în peste 90 de ţări.

Concertul de Anul Nou de la Viena al Orchestrei Filarmonicii din Viena. (wienerphilharmoniker.at)
Concertul de Anul Nou de la Viena al Orchestrei Filarmonicii din Viena. (wienerphilharmoniker.at)

Anualul "Neujahrskonzert", care are loc în Sala Mare a prestigioasei Musikverein, este, în principal dedicat familiei compozitorului Strauss (Johann Strauss (tatăl), Johann Strauss (fiul), Josef Strauss şi Eduard Strauss.

Din programul concertului au făcut parte: Johann Strauss (Tatăl), Johann Strauss (Fiul), Josef Strauss, Franz Lehár, Èmile Waldteufel, Franz von Suppé, Otto Nicolai, Carl Michael Ziehrer. Muzica a trecut inspirat de la valsuri la polci, în ritmul cald şi pasionat impus de tânărul dirijor.

În paşi de vals. Scenă din Baletul Concertului de Anul Nou de la Viena, 2017 (der.orf.at)
În paşi de vals. Scenă din Baletul Concertului de Anul Nou de la Viena, 2017 (der.orf.at)

Bis-ul din final a fost mult-îndrăgita „Dunăre albastră” a lui Johann Strauss fiul, care va împlini luna viitoare 150 de ani şi nelipsitul Marş Radetzky.

Şi cum, fiecare ediţie conţine ceva diferit, piesa non-Strauss de anul acesta a fost un superb coral din „Nevestele vesele din Windsor” a lui Otto Nicolai.

Baletul a venit şi el cu o surpriză. La un moment dat trei perechi de tineri dansatori, elevi ai Academiei de dans, au năvălit în Musikverein, şi şi-au executat frumoasele piruete chiar lângă spectatori, pe culoarele rândurilor de fotolii.

La capătul celor două ore şi jumătate de spectacol, entuziastul Gustavo Dudamel, a primit îndelungi ovaţii şi aplauze. Cu trei zile înainte de concert, declarase, euforic, într-o conferinţă de presă:

„(Să dirijez Dunărea Albastră) înseamnă că acum pot să mor liniştit.”

Tânărul venezuelean povestea că avea 8 ani când, mergând cu tatăl său la un concert, a rămas impresionat de persoana din faţa orchestrei care dădea din mâini, aşa că, s-a rugat de bunica sa să-i dăruiască o baghetă de ziua lui.

„Am început să dirijez acasă la mine, în faţa jucăriilor!”

Gustavo Dudamel a mai spus presei că descoperise, de foarte tânăr, care îi va fi cariera.

„Nu trebuie să ştii foarte multe despre muzică, trebuie să ştii mult despre psihologie şi filozofie. Dirijatul înseamnă să fii lider. O sută de oameni au încredere că tu poţi să-i ghidezi, a mai declarat el.

Costumele orchestrei au fost concepute de vedeta de fashion Vivian Westwood şi soţul ei (de origine austriacă), Andreas Kronthaler.

Elaboratele şi multicolorele aranjamente florale sunt opera artiştilor florali ai Parcurilor şi Grădinilor vieneze. Anul acesta, sala de concert a fost invadată de superbe combinaţii de roz, alb, galben şi portocaliu, care s-au regăsit atât în trandafiri, cale, orhidee cât şi în fructe: lămâi, portocale şi ananas, „împletite” printre flori.

La puţin timp după concertul de duminică, Filarmonica din Viena a anunţat cine va relua conducerea orchestrei la următoarea ediţie: marele Riccardo Muti va dirija Concertul de pe 1 ianuarie 2018, pentru a cincea oară.

Concertul de Anul Nou al Filarmonicii din Viena reprezintă un vis pe care melomanii vor să-l vadă împlinit măcar o dată în viaţă. Însă, biletele la concert se epuizează atât de rapid încât acestea nu sunt scoase la vânzare în mod obişnuit. Organizatorii au decis, de ani buni, ca biletele să fie trase la sorţi. Şi în 2017, în perioada 2 ianuarie – 29 februarie, oricine se poate înscrie la inedita „loterie”, care vizează Concertul de Anul Nou din 2018. De fapt, sunt trei concerte cu program identic: pe 30 decembrie, la ora 12, pe 31 decembrie, la ora 20,30, şi pe 1 ianuarie, de la ora 12,15, ultimul fiind şi cel televizat. Sunt aproximativ 1.700 de bilete disponibile pentru fiecare eveniment, dar singura modalitate de a putea cumpăra un bilet este, şi în acest an, să vă înscrieţi pe site-ul oficial al filarmonicii vieneze. Preţurile sunt cuprinse între 35 şi 1.090 de euro, pentru concertul din 1 ianuarie.

Primul concert a avut loc în 1939 (pe 31 decembrie) şi a fost dirijat de Clemens Krauss. În 2006, nu pentru prima dată în istoria concertului de Anul Nou, a fost interpretată o partitură de Mozart: uvertura de la Nunta lui Figaro.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor