Explorând arta vestimentaţiei tradiţionale chineze - MODA şi costumele lucrate manual de la Shen Yun

Manechine prezintă costume tradiţionale, câştigătoare la a treia ediţie a Concursului Internaţional de design „Han Couture” organizat de televiziunea NTD.
Manechine prezintă costume tradiţionale, câştigătoare la a treia ediţie a Concursului Internaţional de design „Han Couture” organizat de televiziunea NTD. (Dai Bing/The Epoch Times)

Croiurile armonioase, delicate şi culorile strălucitoare ale costumelor de scenă purtate de dansatorii SHEN YUN au obiectivul de a reprezenta autentica îmbrăcăminte a culturii tradiţionale chineze. Datorită companiei de dans SHEN YUN cu sediul în New York, putem ajunge la o înţelegere mai profundă în explorarea culturii tradiţionale chineze.

Pierdută în Orient, esenţa unei culturi antice este renăscută în Occident. În China - tărâmul mătăsii, al bogăţiei broderiilor artistice şi al culorilor vibrante - stilul vestimentaţiei a fost de o mare diversitate de-a lungul întinsei istorii a civilizaţiei şi printre cele 55 de grupuri etnice ce o compun.

Compania SHEN YUN reînvie nu numai dansul şi muzica provenite din 5.000 de ani de istorie şi cultură chineză, ci aduce de asemenea în scenă arta vestimentară. Cu fiecare dans luăm parte la o veritabilă paradă a modei ce constă în vestimentaţii „haute couture” lucrate manual, ce reuşesc să însufleţească porturi tradiţionale din vaste zone geografice şi diverse perioade istorice ale Chinei.

„M-au impresionat costumele şi toată vestimentaţia” a spus cunoscutul designer Norma Kamali după ce a văzut spectacolul SHEN YUN în New York alături de prietena ei Jill Spalding, editor la revista VOGUE. Amândouă au elogiat veşmintele pline de culoare, caracteristice diferitelor regiuni ale Chinei.

„Am văzut aici cel mai bun exemplu al modului în care ţesătura, vestimentaţia şi mânecile pot amplifica mişcarea şi spune o poveste. Când mânecile au devenit o parte din succesiunea mişcărilor cât şi din designul de ansamblu al decorului, a fost extrem de impresionant!” a exclamat Norma Kamali.

Creatorii de costume de la SHEN YUN folosesc materiale în culori strălucitoare pentru a confecţiona şi a recrea sute de piese noi în fiecare sezon. Fiecare detaliu primeşte o atenţie deosebită şi este rezultatul inspiraţiei artistice şi al finisării minuţioase. Conform web-siteului Shen Yun: „Designerii pun accentul pe echilibru şi contrast în armonie. Scopul lor este prezentarea autentică a ţinutelor provenite din cultura tradiţională de inspiraţie divină a Chinei şi obţinerea unui efect scenic desăvârşit”.

„Mi-a plăcut mult unduirea, mânecile, şi felul cum acestea comunică sentimente, felul cum unduirea mătăsii era folosită ca un fel de mecanism de transmitere a unei trăiri interioare. Mi s-a părut frumos; este un detaliu deosebit, ceva ce toţi creatorii de modă încearcă să realizeze”, a mărturisit Reem Alalusi, designer de modă, fondatoarea şi directoarea de creaţie a „Alalusi Couture”, după ce a văzut SHEN YUN în spectacol la San Francisco.

Stilurile reflectate într-un spectacol Shen Yun, pot fi împărţite în general în trei categorii: vestimentaţie Han (etnia majoritară în China), vestimentaţie purtată de multitudinea minorităţilor etnice din China, şi însemnele purtate de diferiţi Buddha, Tao şi alţi nemuritori cereşti, ce sunt proprii culturii chineze de inspiraţie divină.

Hanfu

Hanfu, îmbrăcămintea etniei majoritare în China, constă în sute de variaţiuni. Veşmintele se caracterizează prin „robe lejere, mâneci largi şi gulere plate, desfăcute, ce se leagă suprapuse stânga peste dreapta”, după cum aflăm de pe site-ul Shen Yun. „În loc să folosească nasturi sau şnururi, majoritatea hainelor sunt ţinute în poziţie de o eşarfă prinsă la brâu. Pălăriile înalte şi centurile late sunt accesorii distinctive ale erudiţilor şi oficialilor.”

Pe de altă parte, vestimentaţia tradiţională chineză era o treabă serioasă. Hainele potrivite confereau purtătorului o aură de rafinament şi demnitate. Ele întruchipau virtuţile antichităţii chineze şi contribuiau la felul cum era percepută cultura.

Vestimentaţia minorităţilor etnice

Este la fel de diversă ca însăşi cultura chineză, cu mari deosebiri în funcţie de regiune sau etnie. Cele 55 de minorităţi etnice răspândite pe tot cuprinsul Chinei etalează o multitudine de stiluri şi o gamă largă de culori. De-a lungul istoriei, vastitatea teritoriului Chinei alături de contrastele geografice şi climatice mari au făcut ca diferitele grupuri să dezvolte forme de îmbrăcăminte şi podoabe foarte diferite.

De exemplu „Platoul Tibetan este cunoscut pentru temperaturile scăzute tot timpul anului, furtunile puternice de nisip, şi întinsele câmpii şi păşuni. Tibetanii s-au adaptat mediului lor cu o vestimentaţie călduroasă şi izolantă care este totodată potrivită stilului lor de viaţă itinerant”, conform website-ului Shen Yun.

„Chuba, simbolică pentru Tibet, este o haină lungă care este atât practică cât şi elegantă. Chubele sunt făcute din piele de oaie care este durabilă şi termoizolantă. Haina este largă şi lejeră cu mâneci cu deschidere mare care pot fi suflecate ziua, când este cald. Noaptea, o chuba fără cingătoare se poate transforma într-o învelitoare confortabilă pentru un somn odihnitor.”

Shen Yun a prezentat frecvent în spectacolele sale dansuri populare din Tibet, cât şi din Mongolia, Coreea, Dai, Yi şi Miao.

Însemnele divine

Dansurile Shen Yun prezintă deseori scene paradiziace cu zâne cereşti, Buddha, Bodhisattva, Tao şi alte zeităţi purtând veşmintele şi însemnele caracteristice fiecăruia. De la mituri şi legende până la opere de artă, descrierea acestor fiinţe divine a supravieţuit de-a lungul secolelor în cultura tradiţională chineză.

Captând atenţia în lumea modei

Măiestria artistică a Shen Yun a atras admiraţia cercurilor din lumea modei şi entertainment-ului. Matthew Lynch, editor la Eye at Women’s Wear Daily (WWD), care supraveghează tot ce se întâmplă în domeniul social şi cultural, a consemnat despre felul cum Shen Yun şi-a „creat eleganta colecţie vestimentară” pentru spectacolul de la Lincoln Center din New York.

Revista WWD este considerată deseori drept „biblia” modei, drept presa cotidiană de referinţă pentru directorii executivi cu vechime din comunităţile globale de modă, retail şi înfrumuseţare, în ultimii 100 de ani.

Lynch a publicat un articol însoţit de o fotografie a mogulului modei din New York, Donna Karan alături de balerinele costumate de la Shen Yun. Donna Karan a găzduit, după spectacolul Shen Yun, o recepţie VIP la care au participat o serie de personalităţi din industria modei şi a entertainment-ului cum ar fi creatorii de bijuterii Ann Dexter-Jones şi Zani Gugelmann, scriitoarea Candace Bushnell care a inspirat celebra serie HBO Sex and the City (Totul despre sex), Peter Marino - arhitectul şi designerul de interior care a amenajat nenumărate boutique-uri ale brandurilor vestimentare de lux, şi actriţa Nora Zehetner.

MODA va privi mereu în urmă la arta costumului, pentru ca aceasta reprezintă un izvor de inspiraţie pentru croiurile şi culorile ce trebuie să se împletească, pentru a putea realiza un ansamblu feeric, care să ne încânte cu adevărat privirea.

Shen Yun are, printre altele, misiunea nobilă de a face cunoscută întregii lumi frumuseţea costumelor tradiţionale chinezeşti. Spectacolele lor încântă publicul atât prin desăvârşirea mişcărilor cât şi prin delicateţea şi coloritul divin al mătăsurilor care se împletesc armonios cu muzica şi dansul, completând tabloul ce dezvăluie tradiţii şi legende ale unei culturi de inspiraţie divină.

The Epoch Times este onorat ca sponsor al companiei Shen Yun Performing Arts, care se află în această perioadă în turneu prin Europa. Pentru a afla mai multe despre calendarul spectacolelor din 2013 cât şi informaţii despre procurarea biletelor vă rugăm accesaţi www.shenyunperformingarts.org.