Călătorii iniţiatice ale căror chei sunt ascunse de milenii. Regele Maimuţă – Sun Wukong
alte articole
Cu ocazia sosirii Anului Maimuţei, nu putem să nu vorbim despre Sun Wukong, Regele maimuţă, un personaj mitologic faimos în China.
Regele Maimuţă apare în "Călătorie spre Vest", una dintre cele patru capodopere chineze publicate în timpul dinastiei Ming (1368-1644). Volumul, tradus şi în româneşte, spune povestea călătoriei lui Xuan Zang - numit, de asemenea, Călugărul Tang - şi discipolilor săi spre un ţinut îndepărtat la vremea respectivă - India de azi - pentru a obţine scripturile budiste sacre.
Pe parcursul călătoriei lor, personajele se confruntă cu o serie de încercări şi obstacole- 81 în total. Folosind forţa şi înşelăciunea, o mulţime de demoni şi spirite rele încearcă să-i oprească prin diferite mijloace. În cele din urmă, pelerinii pioşi ies triumfători, revenind în China cu scripturile sacre.
Discipolii călugărului sunt Sun Wukong, cunoscut sub numele de Regele Maimuţă, Zhu Wuneng care este numit Râtanu, Sha Wujing, denumit în continuare Nisip, precum şi calul Dragonul-Alb (care apare sub forma unui cal). Aceştia patru - iniţial nemuritori - fuseseră exilaţi în lumea umană din cauza păcatelor comise în Ceruri.
Totuşi zeiţa milei, Boddhisattva Guanyin, le oferă o oportunitate de a-şi ispăşi păcatele şi de a se întoarce în lumea lor cerească - însă ei trebuie să se convertească la budism şi să-l protejeze pe Călugărul Tang în pelerinajul lui.
Romanul - considerat o povestire pentru copii - sau o scriere iniţiatică - pare alcătuit din două părţi - prima consemnând naşterea şi devenirea acestui personaj misterios - Sun Wukong - iar cea de-a doua referitoare la călătoria în India, pentru aducerea scripturilor.
Sun Wukong, Regele Maimuţă este născut pe cale magică dintr-un ou de piatră, miraculos şi el - despre crearea căruia nu se pomeneşte nimic. În orice caz, personajul nostru, spre deosebire de multe alte fiinţe obişnuite care îşi trăiesc viaţa sub imperiul emoţiilor trecătoare, realizează destinul efemer al vieţii pe Pământ şi începe să caute nemurirea, umblând prin lume după iniţiaţi care să-i împartă secretul vieţii veşnice.
Găseşte până la urmă unul, sub tutela căruia dezvoltă puteri supranaturale. Însă este dat afară din şcoala maestrului său daoist, din cauza temperamentului său impulsiv. Ajunge înapoi în ţinutul natal, unde devine Rege. Dar necazurile par să se ţină scai de acest personaj inimos dar arogant, a cărui ambiţie şi stăpânire de sine sunt neconforme cu puterile dobândite prin iniţiere.
În final, ajunge să creeze haos în Ceruri, astfel că Împăratul de Jad al Cerului încearcă să-l liniştească pe Regele Maimuţă prin acordarea postului de Grăjdar Ceresc, aparent pe măsura înfăţişării sale modeste.
Regele Maimuţă, îmbătat la un Festin Ceresc, află de poziţia care i s-a încredinţat şi pe care o consideră înjositoare, ruinează somptuosul banchet, îşi conferă singur titlul de "Mare Înţelept al Cerului" şi începe un război total cu Cerul.
Pierzând încleştarea cosmică, pentru păcatele sale, Regele Maimuţă este prins sub un munte 500 de ani - până când Călugărul Tang trece într-o bună zi prin dreptul închisorii sale. Călugărul Tang îi dă numele "Wukong", alăturarea a două caractere chineze, unul pentru "iluminare" (wu), care aparţine iniţierii budiste, celălalt termen fiind Kong - neant", "gol" sau "vid", cu puternice conotaţii iniţiatice taoiste. Numele poate fi interpretat şi ca procesul de iluminare - însufleţire - transcendere - a taoismului de către conceptele budiste - abordare cu înţelesuri iniţiatice a căror vastitate este greu de cuprins - şi care sunt mai actuale decât s-ar putea imagina.
Revenind la epicul povestirii - în cel mai scurt timp după ieşirea din penitenciar, Regele Maimuţă devine foarte valoros pentru călugăr. Sun Wukong nu este înşelat de demonii deghizaţi, nici nu este tentat de frumuseţe sau bogăţie. Percepţia lui ascuţită îl scoate pe Călugărul Tang din numeroase necazuri.
Incidentele consemnate de parcursul călătoriei sunt şi ele pline de tâlc.
Într-o zi, Călugărul Tang şi discipolii săi intră în misteriosul lanţ muntos Tigrul Alb, unde locuieşte Demonul Schelet. Pentru a ţine calea trupei, demonul ia o formă umană, transformându-se într-o fată tânără. Regele Maimuţă recunoaşte înşelăciunea şi o omoară pe falsa "fată". Descurajat, spiritul demonului iese din cadavru.
Călugărul Tang este oripilat de violenţa aparent nejustificată a Regelui Maimuţă. Înainte ca Maimuţa să poată explica, demonul Schelet încearcă din nou, de data aceasta transformat într-o asemănare a mamei fetei. Regele Maimuţă ucide din nou demonul. Acum, blândul călugăr îşi iese din minţi.
Demonul se transformă imediat în tatăl fetei. De data aceasta, Regele Maimuţă distruge demonul complet. Călugărul Tang, păcălit de aparenţe, respinge loialitatea Regelui Maimuţă şi-l expulzează din pelerinaj.
În ciuda faptului că este nedreptăţit de mai multe ori de către maestrul său, Regele Maimuţă rămâne loial Călugărului Tang, oferindu-i protecţie din toată inima în timpul întregii călătorii. Chiar după ce a fost respins, el îl salvează pe călugăr de la pericolele ce urmează.
După depăşirea celor 81 de încercări şi obstacole, grupul se întoarce în cele din urmă în China cu scripturile sacre. Drept recompensă pentru realizările sale, Regele Maimuţă primeşte titlul de "Buddha Biruitor în Conflicte."
Volumul, tradus în româneşte de editura Univers, mai poate fi găsit prin anticariatele româneşti. Recomandăm cu toată căldura povestea, plină de pilde şi învăţături pentru copii, dar care poate fi citită într-o gamă iniţiatică uluitor de complexă şi de rafinată, în condiţiile în care suntem în posesia cheii potrivite.
În particular, pentru 2016 este recomandată parcurgerea romanului, dat fiind că Anul Maimuţei de Foc în care intrăm pare aliniat cu personalitatea lui Sun Wukong, Maimuţa mitologică răutăcioasă şi impulsivă dar, de asemenea, inimoasă şi abilă.