Continuă dezbaterea în jurul demascării lui Wen Jiabao în New York Times

Controversa continuă să fiarbă în jurul unui articol publicat săptămâna trecută în New York Times ce a expus averea de 2,7 miliarde de dolari pe care ar fi strâns-o familia premierului chinez Wen Jiabao. Criticii au declarat că povestea a fost plantată de duşmanii politici ai lui Wen, în timp ce New York Times a apărat integritatea poveştii.

Într-un post pe blog în 29 octombrie, reporterul New York Times David Barboza a discutat despre afirmaţia că povestea i-ar fi fost oferită:

“Am citit speculaţiile care o anume sursă din interior mi-ar fi dat informaţia sau că unii duşmani ai premierului au lăsat o cutie imensă de documente în biroul meu”, a scris Barboza. “Acest lucru nu s-a întâmplat deloc. Nu numai că nu au existat documente ‘scurse’, dar eu niciodată în cursul raportării informaţiilor nu m-am întâlnit cu cineva care să-mi oferit sau indicat că avea documente legate de averea familiei. M-am bazat pe documente publice disponibile deja a căror urmă am folosit-o în timpul raportării.”

În 30 octombrie, website-ul chinez al Deutsche Welle a susţinut că Barboza ar fi avut probleme în obţinerea informaţiilor despre cine sunt membrii familiei lui Wen, informaţii necesare pentru a urmări apariţia acestora în documentele corporatiste:

“Şeful unui ziar chinez care raportează despre afaceri şi care fusese un reporter investigativ experimentat a spus la serviciul chinez al Deutsche Welle că informaţiile despre membrii familiilor chinezilor de rând pot fi găsite prin verificarea registrului de informaţii.

“Totuşi, acest sistem înregistrare a informaţiilor menţine o confidenţialitate strictă pentru informaţii legate de oficialii Partidului Comunist Chinez (PCC) care au nu nivel superior celui provincial. Este foarte dificil să obţii numele membrilor familiei unei persoane care este membră a Biroului Politic Permanent. Prin urmare, NY Times trebuie să fi primit nişte ajutor, care ar putea fi chiar şi sub forma unui set sistematic de materiale.”

Comentatorul politic al postului de televiziune New Tang Dynasty (NTD), Wen Zhao, a spus cu privire la articolul din NY Times: “Eu nu cred că acesta este un lucru pe care o investigaţie privată sau o entitate media este capabilă să îl facă în China. Fără niciun dubiu, acest tip de investigaţie complexă poate fi desfăşurată doar de oameni care controlează poliţia secretă sau agenţii secreţi din China.”

Izolarea lui Bo Xilai

Profesorul Jason Zunsheng Yin de la Facultatea de Afaceri Stillman din cadrul Universităţii Seton Hall, a fost citat de Radio Free Asia (RFA) ca afirmând că articolul din NY Times ar putea fi înţeles că o cooperare cu forţele ce se opun reformei din China. Wen Jiabao este în general considerat a fi liderul PCC care a susţinut cel mai puternic reforma economică şi politică din China.

Jason Ma, un alt comentator al NTD, a notat că Wen Jiabao a afirmat că viitorul caz penal împotriva fostului şi puternicului membru PCC Bo Xilai este cea mai bună oportunitate de a rezolva problema Falun Gong.

Facţiunea fostului lider PCC Jiang Zemin, în care Bo Xilai este un membru cheie, este responsabilă pentru persecutarea practicii spirituale Falun Gong. Ziarul The Epoch Times a raportat anterior asupra modului în care facţiunea lui Jiang s-a implicat într-o luptă neînfricată de recâştigare a controlului în PCC deoarece membrii săi nu doresc să fie traşi la răspundere pentru crimele comise în această persecuţie. Cea mai severă dintre aceste crime este recoltarea pe viu de organe de la practicanţii Falun Gong.

Conform lui Ma, şeful securităţii interne Zhou Yongkang şi alţi membri ai facţiunii Zemin doresc să afecteze reputaţia lui Wen Jiabao pentru a obţine un avantaj cu privire la aranjamentele viitorului proces al lui Bo Xilai.

Facţiunea Zemin doreşte că procesul lui Bo să fie tratat ca un caz izolat astfel încât să nu fie folosit pentru a dovedi implicarea membrilor facţiunii Zemin în crime legate de persecuţie, incluzând recoltarea de organe, a declarat Ma.

Comentatorul NTD Wen Zhao crede de asemenea că povestea din NY Times este legată de cazul lui Bo Xilai.

“Poate Wen Jiabao a dorit să sape mai adânc în cazul lui Bo”, a declarat Zhao, “şi aliaţii lui Bo din Comitetul Politic Permanent s-au simţit prin urmare foarte ameninţaţi.”

Wen Zhao l-a identificat pe şeful securităţii interne Zhou Yongkang ca fiind unul dintre cei mai probabili oficiali care ar dori să afecteze imaginea premierului chinez.

Gao Xin, un scriitor independent din SUA care a scris cartea "Biografia lui Wen Jiabao” a spus la Radio France Internaţionale că materialul despre Wen a fost probabil oferit ziarului de către maoişti şi susţinătorii lui Bo Xilai care “îl urăsc mult pe Wen.”

“Dar nu cred că NY Times are un motiv ascuns”, a declarat Gao. “Până la urmă, dintr-o perspectivă media, bineînţeles că este bine să ai materiale explozive.”

Barboza a susţinut pe blogul său că, deoarece el scrie despre afaceri, îi lipsesc cunoştinţele despre cum ar putea povestea sa asupra bogăţiei familiei lui Wen să joace un ril în politica chineză. Barboza a scris despre Bo Xilai de două ori în ultimele 6 luni.

În 27 octombrie avocaţii angajaţi de Wen Jiabao au trimis prin fax o declaraţie ziarului South China Morning Post care spunea, în parte, că “presupusele bogăţii ascunse ale rudelor lui Wen Jiabao raportate de New York Times nu există.”

Declaraţia a adăugat că familia lui Wen ar putea da în judecată New York Times pentru acest raport.

În 30 octombrie avocaţii nu deciseseră ce paşi legali să fie luaţi, sau dacă să fie luaţi, conform ziarului din Hong Kong Ming Pao.

Un avocat din Beijing, Liu Xiaoyuan, a spus pentru Ming Pao că familia lui Wen probabil nu va lua măsuri legale împotriva ziarului New York Times.

Procedurile legale doar ar atrage atenţie suplimentare asupra cazului în China, precum şi în străinătate, a declarat Liu. Un proces, indiferent de rezultat, ar putea atrage mai mult rău decât bine pentru Wen, familia lui şi chiar facţiunii care susţine reforma politică.

Nota editorului: Când fostul poliţist din Chongqing, Wang Lijun, a fugit în Consulatul american din Chengdu pentru a-şi salva viaţa în 6 februarie 2012, el a pornit o furtună politică care nu a cedat. Lupta din spatele scenei scoate la iveală ce poziţie adoptă oficialii faţă de persecuţia împotriva Falun Gong. Facţiunea cu mâinile pline de sânge – oficialii pe care fostul lider PCC Jiang Zemin i-a promovat pentru a desfăşura persecuţia – urmăreşte să evite tragerea la răspundere pentru crimele lor şi să continue campania de persecutare. Alţi oficiali refuză să mai participe la persecuţie. Evenimentele prezintă o alegere clară pentru oficialii şi cetăţenii chinezi, precum şi pentru oamenii din jurul lumii: fie susţin fie se opun persecutării Falun Gong. Istoria va înregistra alegerea făcută de fiecare persoană.