Un fost editor din Beijing premiat pentru că a rezistat în faţa cenzorilor


Dai Zigeng, editorul de la Beijing News care, conform relatărilor, a demisionat recent după ce a refuzat cenzura autorităţilor chineze.
Dai Zigeng, editorul de la Beijing News care, conform relatărilor, a demisionat recent după ce a refuzat cenzura autorităţilor chineze. (Weibo.com)

Dai Zigeng, editorul despre care s-a raportat că a demisionat recent după ce a refuzat să retipărească propaganda de stat, a fost onorat cu premiul Cea Mai Influentă Persoană din 2012, în cadrul unei remarcabile ceremonii la o conferinţă de presă chineză.

Vestea că Dai a primit premiul "Marele Zid de Aur 2012", s-a răspândit recent pe Weibo. Acesta a fost acordat la Conferinţa mass-mediei chineze - un forum de experţi şi cercetători din industria mass-mediei chineze - ţinută în Sanya, provincia Hainan.

Scandalul privind cenzurarea Săptămânalului de Sud, un ziar liberal din sudul Chinei, s-a declanşat atunci când şeful propagandei oficiale din Guangdong, Tuo Zhen, a modificat ediţia de Anul Nou, pentru a lăuda Partidului Comunist.

Acest lucru a înfuriat personalul ziarului şi a generat o dezaprobare la nivel global faţă de cenzura impusă mass-mediei chineze de către regimul comunist.

Unul dintre canalele media ale regimului, Global Times, a răspuns cu un editorial intitulat "Problema de la Săptămânalul de Sud instigă la examinarea amănunţită a rolului mass-mediei", susţinând că sfidarea afişată de Săptămânalul de Sud a fost incitată de forţe străine ostile.

Dai a fost editor la Beijing News, un ziar care a fost forţat să retipărească atacul de pe Global Times". Acesta a refuzat şi a demisionat. Ziarul a fost obligat să o tipărească oricum.

Departamentul Central de Propagandă a dat ordin atunci tuturor ziarelor de la nivel municipal să retipărească editorialul de la Global Times. Potrivit ziarului Ming Pao din Hong Kong, şeful propagandei Li Qibao a emis un ordin intitulat "trebuie să tipăriţi" către ziarele care nu au retipărit editorialul. Potrivit relatărilor, membrul Comitetului Permanent al Biroului Politic al Partidului Comunist Chinez, Liu Yunshan, a ajutat de asemenea la executarea ordinului.

Potrivit South China Morning Post, şeful municipal al propagandei din Beijing, Lu Wei, i-a dat lui Dai un ultimatum: fie tipăreşte editorialul, fie va fi demis.

Cei doi au discutat aprins la telefon, iar Dai câştigase sprijinul colegilor în ceea ce priveşte refuzul de a publica editorialul. Tot personalul a votat "refuzat pentru tipărire" şi au citat articolul 35 din Constituţia Republicii Populare Chineze, care prevede că "cetăţenii... se bucură de libertatea de exprimare, de presă, de întrunire, de asociere, de procesiune şi de demonstraţie".

Ştirile despre premiul recent acordat lui Dai au fost rapid eliminate de pe Weibo.

Conduita lui Dai de a-şi sacrifica propria carieră - cel puţin temporar - pentru un principiu mai înalt, îşi are rădăcinile în gândirea şi tradiţia chineză. Cunoscutul cercetător chinez Wu Jiaxiang a precizat:"Viaţa, aparent lungă, îi oferă unei persoane doar câteva şanse importante". Fostul director al Huaxia Times, Zhang Baolin, avea propriul său aforism:"Victoria înseamnă a nu renunţa niciodată".

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO08 INGB 0000 9999 0529 5415 deschis la ING Bank pe numele Asociația Timpuri Epocale

alte articole din secțiunea Externe