Propaganda Partidului Comunist Chinez plăteşte milioane de dolari către Washington Post şi Wall Street Journal

O inserţie plătită de China Daily înăuntrul ediţiei print a Wall Street Journal, transmitea atacuri ale regimului comunist împotriva companiei americane de dansuri tradiţionale chineze, Shen Yun  Performing Arts
O inserţie plătită de China Daily înăuntrul ediţiei print a Wall Street Journal, transmitea atacuri ale regimului comunist împotriva companiei americane de dansuri tradiţionale chineze, Shen Yun Performing Arts (The Epoch Times New York)

O publicaţie care transmite propaganda chineză a plătit milioane de dolari către The Washington Post (WaPo) şi The Wall Street Journal (WSJ) pentru a difuza reportaje de ştiri şi editoriale mascate ca advertoriale.

Noi documente depuse la Departamentul de Justiţie din SUA arată că publicaţia China Daily a plătit peste 4,6 milioane USD către WaPo şi aproape 6 milioane USD către WSJ, din noiembrie 2016, dată când a venit la putere Donald Trump.

Publicaţia în limba engleză China Daily este controlată de Departamentul de publicitate al Partidului Comunist Chinez, agenţie responsabilă de diseminarea propagandei.

În ultimii ani, China Daily a cheltuit milioane de dolari pe inserturi - numite „China Watch” - care conţin propagandă deghizată în ştiri, în ziarele importante din SUA, inclusiv WSJ, New York Times şi WaPo.

Analiştii care cercetează activităţile de influenţă chineză din Statele Unite au declarat într-un raport din 2018 (pdf) că „este greu să afirmi că materialele publicaţiei China Watch sunt reclamă”.

China Daily a transmis informaţii financiare în temeiul legii privind înregistrarea agenţilor străini (FARA), dar noua înregistrare (pdf) este prima care include o defalcare a sumelor plătite de publicaţie către organizaţiile media americane.

Întrebările trimise către WaPo şi WSJ nu au primit răspuns.

Potrivit înregistrării FARA, China Daily a plătit pentru a insera propagandă în The New York Times, Foreign Policy, Des Moines Register şi CQ Roll Call.

China Daily a cheltuit în total peste 11 milioane USD pentru publicitate în ziarele din Statele Unite.

Publicaţia este înregistrată ca agent străin în cadrul FARA în 1983. Legea impune agenţilor străini înregistraţi să furnizeze către Departamentul de Justiţie al SUA copii ale tuturor materialelor de propagandă „circulate între două sau mai multe persoane”. De asemenea, solicită agenţilor să prezinte departamentului, de două ori pe an, un raport detaliat al cheltuielilor în Statele Unite.

China Daily este parte a programului de propagandă globală elaborat de regimul chinez, o campanie în care Partidul cheltuie 6,6 miliarde USD din 2009, potrivit unei scrisori trimise de zeci de parlamentari americani Departamentului de Justiţie la începutul acestui an.

Conform înregistrărilor FARA, regimul a cheltuit 35 de milioane USD doar pentru China Daily din 2017.

Articolele care apar în publicaţiile americane „servesc drept muşamalizare a atrocităţilor comise de China, inclusiv crimele sale împotriva umanităţii din regiunea Xinjiang şi sprijinul pentru represiunea din Hong Kong”, au scris parlamentarii.

La începutul acestui an, Departamentul de Stat a desemnat China Daily, împreună cu alte patru publicaţii chineze care operează în Statele Unite, drept misiuni străine, pentru rolul lor de organe de propagandă a Partidului Comunist Chinez. De asemenea, a redus numărul personalului chinez care are permisiunea să lucreze în birourile publicaţiilor din S.U.A.