Media din Hong Kong, folosită de Partidul Comunist ca armă împotriva Occupy Central

Mass-media chineza deseori fabrica stiri si se supun organului de propaganda al Partidului Comunist.
Mass-media chineza deseori fabrica stiri si se supun organului de propaganda al Partidului Comunist. (PETER PARKS / AFP / Getty Images)

Multe dintre grupurile de mass media din Hong Kong au urmat linia Partidului Comunist Chinez atunci când raportau despre protestele pro-democraţie ale mişcării Occupy Central.

În China continentală, mass media de stat a descris Occupy Central drept o mişcare ilegală, distructivă pentru oraş, care a apărut ca urmare a interferenţei străine.

În timp ce mass-media din restul lumii i-a aplaudat pe studenţi pentru că erau politicoşi, paşnici şi ordonaţi şi a condamnat poliţia din Hong Kong după folosirea gazelor lacrimogene şi a spray-ului cu piper împotriva protestatarilor paşnici în data de 29 septembrie, ziarele din Hong Kong Wenweipo şi Ta Kung Pao în schimb, publicau articole care condamnau Occupy Central susţinând că provoacă ”foarte mult haos”.

Ziarul Oriental Daily a adoptat o poziţie similară cu un articol a cărui titlu era ”Proteste haotice precum valurile, gazul lacrimogen zboară”. Raportul susţinea că protestul studenţilor era ”total ieşit de sub control”.

Ulterior, pe 3 octombrie, când câteva sute de aşa-zişi protestatari anti-Occupy Central au apărut în grupuri şi au atacat violent protestatarii pro-democraţie, Oriental Daily a publicat un raport intitulat ”Cetăţenii furioşi curăţă voluntar scena cu sânge”, arătând simpatie şi admiraţie pentru atacatori.

Mulţi dintre cetăţenii Hong Kong-ului care au fost martori la atacuri, au acuzat însă poliţia că s-a aliat cu triadele angajând gangsteri care să atace protestatarii. Alţii au raportat pe internet şi în comentarii la articolele publicaţilor de peste ocean că atacatorii aveau un accent folosit în China continentală. Ei mai afirmau că suspectează atacatorii că au fost angajaţi de Beijing pentru a crea haos.

Pe 4 octombrie, Televiziunea Hong Kong Broadcasts Limited (TVB) a publicat un material video despre un bărbat cu un cuţit pentru fructe, care a îndepărtat o baricadă ridicată de protestatarii pro-democraţie. Raportul s-a referit la acest bărbat ca la un ”cetăţean”, însemnând un cetăţean al Hong Kong-ului.

Radio France Internaţional şi Hong Kong iCable Television l-au intervievat însă pe acest bărbat şi au arătat că era din oraşul Shenzhen, chiar de la graniţa cu Hong Kong, în provincia Guangdong a Chinei. După aceste dezvăluiri, biroul Autorităţii Comunicaţiilor din Hong Kong a anunţat că au existat cel puţin 500 de plângeri care spuneau că TVB a înşelat publicul, că a fost subiectiv şi imprecis şi că a raportat contrar codurilor profesionale, potrivit Apple Daily, un ziar pro-democraţie din Hong Kong.

Un raport al Sing Tao Daily despre un accident tragic desfăşurat pe 4 octombrie arată cât de departe au ajuns unele grupuri media din Hong Kong în încercarea de a discredita Occupy Central.

O îngrijitoare filipineză a fost ucisă în somn de un dulap care a căzut accidental peste ea, în data de 4 octombrie. Sing Tao Daily a raportat că moartea femeii a fost cauzată de Occupy Central. Ziarul a explicat că îngrijitoarea a dormit în aceea dimineaţă deoarece nu a dus copilul familiei la şcoală, şcoala fiind închisă din cauza protestelor Occupy Central.

Doamna Wu, student masterand al Universităţii chineze din Hong Kong, a declarat pentru Epoch Times că a observat cum câteva mass media cunoscute din Hong Kong raportau numai despre scenele ciocnirilor şi ignorau protestele paşnice.

Doamna Wu speră că măcar parte din media din Hong Kong va reuşi să raporteze apelurile studenţilor într-un mod obiectiv. Aceasta a indicat că mulţi studenţi protestatari nu vroiau să fie intervievaţi de media în limbă chineză, deoarece sunt de părere că acestea sunt subiective.

Hu Liyun, reprezentantul în regiunea Hong Kong şi China a Federaţiei Internaţionale a Jurnaliştilor, a declarat că este ”foarte dezamăgită” să vadă grupurile media pro-PCC raportând despre Hong Kong.

”În faţa unui eveniment atât de important, (media) a eşuat să prezinte faptele pe care le puteau vedea chiar şi cetăţenii obişnuiţi”. Aceasta a indicat că atitudinea mass mediei declanşează o serioase semnalede alarmă privind libertăţile presei din Hong Kong.

Poziţia multor grupuri media din Hong Kong atunci când raportau despre Occupy Central era similară cu ce a grupurilor media în limba chineză din întreaga lume.

Pe 2 octombrie, 142 de ziare în limba chineză din întreaga lumea au publicat un comunicat identic prin care se condamna mişcarea Occupy Central.

La un protest în sprijinul mişcării democraţie desfăşurat în faţa consulatului chinez din New York City pe 7 octombrie, binecunoscutul dizident chinez Wei Jinsheng s-a arătat îngrijorat din cauza controlului manifestat de PCC asupra mass mediei în limba chineză.

”Media în limba chineză s-a schimbat mult sub presiunea Partidului Comunist, aşa cum este presiunea de a obţine donaţii şi publicitate. Acele grupuri media şi-au schimbat tonul rapoartelor lor astfel încât să se coordoneze cu Partidul Comunist", a declarat Wei.

”Asta arată că Partidul Comunist are un control foarte puternic asupra mass mediei de peste mări”, a concluzionat acesta.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO08 INGB 0000 9999 0529 5415 deschis la ING Bank pe numele Asociația Timpuri Epocale

alte articole din secțiunea Externe