Institutul Confucius - Uz si un abuz al Chinei de astazi

Confucius, un filozif chinez care a trait inaintea lui Isus, a fondat criterii morale bazate pe pace, ordine, intelepciune, umanitate, curaj si fidelitate. Scrierile sale reprezinta si azi unul dintre cele mai citite tratate de morala
Confucius, un filozif chinez care a trait inaintea lui Isus, a fondat criterii morale bazate pe pace, ordine, intelepciune, umanitate, curaj si fidelitate. Scrierile sale reprezinta si azi unul dintre cele mai citite tratate de morala (Hulton Archive / Getty Images)

Aparent, Confucius a fost readus la viata de Partidul Comunist Chinez (PCC). De fapt, acest lucru s-a intamplat de doua ori, o data in poastura de raufacator si acum sub tunica unui erou.

Pe cand aveam 9 ani si locuiam in China, acest batran, Confucius, care a trait intre anii 551-497 I. Hr., s-a transformat in cel mai de temut dusman al PCC-ului, impreuna cu Lin Biao. Lin Biao, care a fost o data mana dreapta a lui Mao Zedong, a murit intr-un mod misterios intr-un accident de avion din 1971, in timp ce incerca sa paraseasca statul chinez.

Dupa moartea lui, Mao a lansat o campanie politica prin care fiecare om din China eva invitat sa il critice pe Lin Biao si pe Confucius la intalniri sau in scris. Noi, elevii din scoala primara, am fost obligati sa scriem pe hartie diferite critici asupra celor doi, urmand sa fim verificati apoi de catre trimisii partidului.

Era foarte greu pentru noi sa intelegem de ce tot ceea ce a facut si spus Confucius era considerat a fi atat de rau si daunator. Erau si unii fermieri ne-educati care ajunsesera la concluzia ca Lin Biao si Confucius erau doi frati care conspirau impotriva lui Mao.

Inca nu pot sa imi dau seama cum a facut Mao aceasta conexiune intre acesti doi oameni care au trait la o diferenta de 2500 de ani unul de celalalt. Insusi Confucius, asa intelept cum era, nu si-ar fi putut imagina ca ar putea deveni dusmanul statului in anul 1971.

Dar acum timpurile s-au schimbat, iar Confucius a devenit ambasadorul PCC-ului pentru lumea intreaga.

Insitutul Confucius

In 2004, conducerea comunista chineza a decis sa desfasoare un efort organizat pentru a pune in functiune sali de clasa si institute in tarile straine pentru a-i invata pe ceilalti limba chineza, in forma simplificata, impreuna cu versiunea culturii chineze propusa de PCC, sub numele de Confucius.

Doisprezece departamente de stat si comitete ale Chinei au participat in stabilirea unor sedii ale Institutului Confucius, numite si Consiliul International Chinez Lingvistic. Acesta este condus de un membru al Politburo, initial D-na Chen Zhili, iar acum D-na Liu Yandong; amandoua cunoscute ca "protejatele" liderilor PCC-ului. In 2004, D-na Chen a fost data in judecata de catre un tribunal civil din Tanzania; a fost acuzata de tortura si omor extrajudiciar in timp ce coopera pentru persecutarea grupului spiritual Falun Gong, lucru pe care l-a facut si in timpul activitatii ei ca ministru in invatamant.

Oricand se oficiaza un Institut Confucius, ii veti putea vedea pe presedintele Hu Jungtao, premierul Wen Jiabao sau alti inalti oficiali, participand la eveniment. Participarea lor denota importanta majora pe care o are acest proiect in sfera conducerii statului.

In cei cinci ani de activitate, proiectul s-a extins in mod rapid. Din octombrie, 2009, un numar de 523 Intitute Confucius si sali de clasa Confucius au fost inaugurate in 87 de state si regiuni de peste glob.

Ce a determinat PCC-ul sa se razgandeasca brusc si sa numeasca aceste institute dupa numele lui Confucius? Confucius nu a muncit in lagare de munca fortata si nici nu a trecut prin "reforma de gandire", metode folosite de PCC pentru a reabilita acele "elemente nedorite." Dar Confucius nu si-a modificat invataturile niciodata. El inca isi doreste ca fiecare sa se comporte virtuos, si asta ii priveste si pe oficialii chinezi. El vrea ca oamenii sa se comporte cu grija si respect fata de ceilalti. El vrea ca oamenii sa invete constant, si sa aiba o gandire critica si independenta. El vrea ca oamenii sa nu impuna nici un lucru altor oameni, daca aceia nu aleg ei acel lucru ei insisi.

In fata doctrinelor comuniste, marxismului, leninismului, si mentalitatii de tip Mao Zedong, care sunt inca principiile de ghidare ale PCC-ului, invataturile lui Confucius sunt destul de periculoase, daca populatia Chinei ar incepe sa le urmeze si sa le aplice guvernului.

Unele persoane s-au intrebat daca dezvoltarea acestor institute Confucius ar insemna o schimbare si renuntarea la comunism. O anume persoana, Hu Jingtao, nu este de acord cu ei. El este presedintele Chinei si secretarul-general al Partidului Comunist Chinez, si presedintele Comitetului Central Militar Chinez. Conform unor discursuri recente ale domnului Hu, scopul strategiei PCC este sa intensifice studiul doctrinelor lui Marx, Lenin si Mao de catre oficialii chinezi pentru a construi un Partid Comunist mai puternic.

O diplomatie mai mare si o mai mare propaganda internationala

Puterea este in spatele acestei adoptari a lui Confucius de catre PCC. In ultimii 20 de ani, PCC-ul a cautat sa-si mareasca influenta dezvoltand o asa numita putere fina, in plus fata de intarirea economica si militara. A cautat orice oportunitate de a-si implementa asa numitele "da wei jiao" si "da wei xun" - "o diplomatie mai mare" si "o mai mare propaganda internationala".

Esenta unei diplomatii mai mari este unirea tuturor statelor pentru a putea sa beneficieze de scopurile strategice ale PCC. Aceasta tactica mai este numita si stabilirea celui mai mare front unit "tong yi zhan xian" - ca una dintre cele 3 comori care a adus si mentinut PCC-ul la putere.

Esenta unei mai mari propagande internationale este acea de a influenta opinia publica si modul de gandire al guvernelor cu privire la relatia lor cu PCC. In particular, o mai mare propaganda internationala cauta sa convinga oamenii ca aceasta China comunista este mai degraba un partener binign, decat o amenintare mascata.

Dupa afirmatiile lui Li Changchun, unul dintre cei noua membrii constanti ai Politburo-ului PCC si seful propagandei, Confucius serveste foarte bine acestor doua scopuri.

Si are perfecta dreptate! Institutele Confucius au devenit locuri unde diplomatii chinezi interactioneaza frecvent cu studentii, facultatile, si oficialii din guvernul tarii gazda. Institutele pot trimite profesori calificati tarilor gazda, profesori care sustin PCC-ul in timp ce ofera tarii gazda informatii si consultatii asupra Chinei.

Binenteles, conform regulilor birourilor Institutului Confucius, acesti profesori vor invata doar versiunile aprobate catre PCC asupra culturii si limbii chineze. In plus, institutele nu trebuie sa se supuna doar legilor si normelor tarii gazda, dar si legilor si normelor statului Chinez. Acest lucru arata cum China isi extinde guvernarea pe pamanturi straine. Nu trebuie sa ne mai mire acum ca PCC-ul si-a impins si infiintat institutele peste tot unde s-a putut, folosindu-se de banii aflati la dispozitie si relatiile pe care le are.

Imi pare doar rau de acest Confucius; a fost reinviat inca o data, fara drept de apel, de catre PCC, de data aceasta pentru a masca ambitiile comuniste intenationale ale Chinei.

Ai grija ce faci, Confucius: sa nu crezi ca ti s-ar da voie sa-ti deschizi un Institut Confucius propriu in China de astazi...