Epurarea din sistemul de propagandă al Chinei aduce un val de sinucideri

Un fulger lovind o zonă din Beijing, iulie 2011. Pe fundal se văd birourile televiziunii centrale de stat, CCTV
Un fulger lovind o zonă din Beijing, iulie 2011. Pe fundal se văd birourile televiziunii centrale de stat, CCTV (ChinaFotoPress / Getty Images)

O serie de sinucideri şi cazuri de boală au avut loc recent printre oficialii sistemului de propagandă al Partidului Comunist Chinez. Straniile incidente par a fi cauzate de presiunea enormă aplicată departamentului de propagandă de către liderul regimului, Xi Jinping, care schimbă cadrele de vârf ale agenţiei pentru a-şi spori controlul asupra acesteia.

De peste un deceniu, sistemul de propagandă a fost ţinut strâns sub control de către oficialii loiali fostului lider al regimului comunist Jiang Zemin, care a condus (cu diferite grade de putere) din 1989 până în 2004. Schimbările recente reprezintă un alt pas în eforturile lui Xi Jinping de consolidare a puterii asupra Partidului şi a aparatului de stat, făcute în detrimentul coaliţiei lui Jiang şi a extinsei sale reţele.

În ultimele luni au fost anunţate şase sinucideri printre oficialii de vârf din sistemul de propagandă al Chinei, câteva dintre ele având loc la numai câteva zile distanţă una de cealaltă. Sistemul de propagandă al regimului include departamentele responsabile care au baza în Beijing, precum şi celelalte birouri ale aparatului de propagandă de la fiecare nivel al guvernului de pe cuprinsul Chinei. Pe lângă acestea, sistemul de propagandă conduce multe ziare de stat, website-uri, reviste, jurnale, edituri, posturi de televiziune şi altele.

Importanţa controlului asupra aparatului de propagandă nu a fost pierdută niciodată din vedere de către liderii Partidului Comunist.

”Liderii (Partidului Comunist n.r.) ... au fost foarte conştienţi de faptul că oricine controlează sistemul de propagandă din China este capabil să domine sistemul politic”, a notat Anne-Marie Brady, profesoară de politică chineză, în cartea sa din 2008.

O serie de decese

În ultima lună, au avut loc o serie de sinucideri dubioase petrecute la numai câteva zile distanţă una de cealaltă.

Cel mai recent deces a avut loc luni, când Zhou Honglang, directorul Centrului de Ştiri şi Informaţii din oraşul Jiangshan, provincia Zhejiang, s-a sinucis sărind de la etajul al cincilea al clădirii unde lucra.

Zhang Jingwu, managerul general al Shenzhen Press Group Circulation Co, a fost găsit mort într-un şanţ dintr-un parc din Shenzhen pe data de 8 mai. Lângă el s-ar fi găsit un bilet de rămas bun; se spune că ar fi suferit de depresie.

He Weixin, directorul adjunct al Postului de Radio şi Televiziune din oraşul Xiangxiang, provincia Hunan, a fost descoperit spânzurat în biroul său pe data de 6 mai.

”Dureros, dureros, dureros. Viaţa este grea, munca este grea (...) Silitor, incapabil să obţin ceva, presiunea muncii este enormă”, scria în biletul său de rămas bun.

Xu Xing, un editor adjunct în vârstă de 35 de ani al Metro Express, un ziar aflat sub conducerea ziarului de stat Cotidianul Hangzhou, s-a sinucis de asemenea pe 4 mai. Familia sa spunea că se simţea sub presiune la muncă şi era deprimat şi incapabil să doarmă.

Song Bin, director adjunct şi editor şef al departamentului din Anhui al ziarului de stat Xinhua, a fost găsit mort în biroul său la sfârşitului lunii aprilie: acesta s-a spânzurat, relata Caixin, o publicaţie de afaceri.

Însă cel mai răsunător caz a avut loc în luna martie, când Li Wufeng, director adjunct al Biroului de Informaţii din Consiliul de Stat – o agenţie centrală importantă cunoscută şi sub numele de Biroului de Propagandă Externă – s-ar fi sinucis sărind de pe o clădire. Li suferea tot de depresie, conform ziarului pro-Beijing Takungpao.

Aceste decese ale unor persoane din cadrul sistemului de propagandă, ale căror relatări au fost mai târziu cenzurate de mass media chineză (se presupune că din ordinul foştilor colegi ai decedaţilor), au provocat speculaţii şi suspiciuni în mediul virtual din China. Explicaţiile acestor decese au ajuns la nivel politic.

”Erau foarte clari cu privire la faptul că nu puteau face nimic altceva după ce au văzut atât de multă injustiţie”, a notat utilizatorul Huayangli pe Weibo, o platformă media chineză.

”Ei erau dezamăgiţi de societate şi de viaţă. Aşa că s-au decis să plece”, a notat un reporter senior al ziarului Singapao.

Han Lianchao, un cercetător al Institutului Hudson din Washington, a declarat pentru Vocea Americii:

Anne-Marie Brady: Liderii Partidului Comunist (...) au fost foarte conştienţi de faptul că oricine controlează sistemul de propagandă din China este capabil să domine sistemul politic

”Partidul Comunist controlează 100% din mass media Chinei. Nevoile pieţei de astăzi cer mass mediei să fie responsabilă faţă de cititorii săi şi să producă ştiri obiective. Conflictul dintre cele două îi pune pe propagandişti sub o mare presiune”.

”Cred că multe dintre decese ar mai putea fi legate de campania anti-corupţie”, a adăugat acesta.

Totuşi, s-ar putea să fie mai mult decât o simplă nemulţumire de la locul de muncă.

Schimbarea cadrelor

Rolurile de conducere din sistemul de propagandă au fost deţinute, în timpul anilor 2000, de către Liu Yunshan şi Li Changchun, amândoi fiind numiţi în timpului lui Jiang Zemin.

Liu a fost directorul Departamentului Central de Propagandă în perioada 2002-2012, deţinând de asemenea şi diverse alte roluri importante în sistemul de propagandă.

Li Changchun a condus Grupul Central de Propagandă şi pentru Muncă Intelectuală între anii 2002 şi 2012.

Xi Jinping a venit la putere în noiembrie 2012, şi încă de atunci a început să corodeze treptat baza de putere deţinută de Jiang în cadrul Partidului şi al aparatului de stat.

Sistemul de propagandă, în particular, a asistat în ultimele luni la un val de noi numiri de personal în timp ce mai mulţi oficiali de vârf au fost concediaţi. Epurările ar fi avut loc din cauza acuzaţiilor de corupţie – chiar dacă, cel mai probabil, scopul principal al acestora era numirea în funcţie a oficialilor loiali regimului lui Xi Jinping.

Aceste schimbări au avut loc la nivelurile de vârf ale mass mediei de stat şi ale biroului de propagandă din China. Trei cazuri de concedieri la nivel foarte înalt în cadrul conglomeratelor media din China pot fi oferite ca exemple clare.

Zhang Qigeng, managerul general al grupului de stat Hubei Daily Media, a fost concediat din poziţia sa şi din Comitetul de Partid pe 5 mai, şi a fost pus sub investigaţie pentru ”încălcări severe ale legii”, conform Comisiei Disciplinare şi de Inspecţie din provincia Hubei. Hubei Media Group este cea mai mare companie de mass media din provincie, cu active de 801 milioane de dolari, 11 ziare, 5 website-uri, o editură şi 8 companii subsidiare. Ziarul are 8 milioane de cititori zilnic. Zhang a fost o figură cunoscută în cercurile mass mediei din Hubei după ce a fondat popularul ziar Chutian Metropolis Daily, pe care l-a condus timp de un deceniu. Rapoartele oficialilor nu au oferit detalii cu privire la ilegalităţile pe care le-a comis Zhang.

Shu Zhan, şeful Fujian Media Group şi al televiziunii din provincia Fujian, a fost investigat de către Comisia Disciplinară şi de Inspecţie pe 4 mai, după ce a fost vizitat de o echipă de inspecţie din guvernul central. Shu, de asemenea şi secretar de Partid al postului de televiziune, a fost ulterior acuzat de ”încălcări grave ale legii”.

Gao Jianyun, un director adjunct al Biroului Nr. 5 pentru Propagandă Străină, a fost pus sub investigaţii pe 18 aprilie pentru ”încălcări grave ale legii”.

Pe lângă aceste demiteri forţate, purtătorul de cuvânt media al Partidului Comunist Chinez, People Daily (Cotidianul Poporului) a fost zguduit din temelii. Autorităţile au anunţat concedierea a patru oficiali din departamentul de ştiri – incluzând un director, un director adjunct, un editor şef şi un editor adjunct – toate în luna aprilie, într-o perioadă de numai cinci zile.

Pe 30 aprilie s-a anunţat că Yang Zhenwu, fostul editor şef al publicaţiei şi un binecunoscut aliat al liderului Partidului Comunist Xi Jinping, este noul director al People's Daily.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO08 INGB 0000 9999 0529 5415 deschis la ING Bank pe numele Asociația Timpuri Epocale

alte articole din secțiunea Externe