Cui ii este frica de Ai Weiwei?

Shanshan Wu
28.04.2011

La trei saptamani de la disparitia lui Ai Weiwei, intreaga lume vorbeste in numele sau. In Hong Kong, mii au organizat un mars de protest cerand eliberarea imediata a artistului si activistului chinez pentru drepturile omului. Multi au aparut in costume si masti si au adus opere de arta, postere si bannere expresive, precum si gonguri si tobe. Bannerele afisau sloganuri cerand libertatea de expresie artistica si drepturile omului.

Organizatorii evenimentului din Hong Kong, o coalitie a artistilor, a declarat ca la marsul din 23 aprilie au participat 2.500 de persoane.

Cheng Zhanwei, coordonatorul marsului, a introdus un gandac "alb al terorii" in parada, o inventie construita din cearsafuri si tuburi de metal care arata oarecum ca un leu din China, si avea mesajul "Libertatea de Exprimare" imprimat pe laturile sale.

Gandacul simbolizeaza teroarea alba care se raspandeste in Hong Kong, a explicat Cheng. Teroarea alba este un termen utilizat in unele tari unde dizidentii politici si discutiile publice sunt suprimate in subteran.

"Realizarea unei anchete penale a unui artist graffiti este o gluma internationala. Cred ca trebuie sa luam atitudine si sa spunem oamenilor ca nu putem permite acest lucru", a declarat Cheng pentru The Epoch Times.

Un alt animal mitologic ce a fost introdus in parada a fost un "Cao Ni Ma" sau "cal noroi iarba," un cuvant omofon pentru o serie de litere pe care bloggeri chinezi o folosesc pentru a se sustrage cenzorilor de Internet atunci cand injura regimul comunist.

Un poster mare, cu imaginea lui Ai si intrebarea, "Cui ii e frica de Ai Weiwei?" era in fruntea paradei.

Ai, care si-a petrecut o mare parte a vietii sale in Occident, a disparut de pe aeroportul din Beijing pe 3 aprilie, cand planuia sa se imbarce intr-un avion spre Hong Kong cu escala in Taiwan. Ultimile stiri despre el sunt arestarea sa de catre temutul aparat de securitate comunist.

La trei saptamani dupa asta, locul unde se afla Ai este inca necunoscut. In acest timp, mass-media oficiala chineza - care nu face altceva decat sa urmeze campaniile politice ale Partidului Comunist Chinez - a lansat o campanie de defaimare impotriva lui, in timp ce suporterii lui Ai la nivel mondial au protestat in fata consulatelor chineze si au facut petitii pentru eliberarea sa.

Pe 8 aprilie grupul de lucru privind disparitiile fortate sau involuntare al ONU a emis o declaratie pentru eliberarea lui Ai. In declaratie se spune: "disparitia fortata este o crima potrivit dreptului international". Un articol de pe 21 aprilie prezentat ONG-ului "Drepturile Omului in China" de un chinez folosind un alias, sustine ca Ai a fost grav torturat in detentie si a semnat o marturisire de frauda fiscala.

Batjocorind regimul

Munca lui Ai Weiwei, in calitate de artist, a avut un impact extraordinar pentru oamenii din intreaga lume, din cauza constiintei sale puternice si incapatanate. Ai este un critic inversunat si sincer al incalcarilor drepturilor civile ale regimului comunist. Ai a folosit adesea expresia "cal noroi iarba" si alti omofoni in arta lui pentru a-si bate joc si a-si exprima dispretul sau pentru regimul comunist chinez. O multime de chinezi considera ca acesta este singurul motiv pentru disparitia lui Ai.

"Dupa 60 de ani de putere absoluta, Partidul Comunist Chinez este mai fragil decat crede lumea - si are probleme in a face fata oricarei critici sau provocari, mai ales cele de la propriul popor," a declarat scriitorul premiat la Montreal, Yan Liang, intr-un blog de pe 19 aprilie, al Salonului Scriitorilor din Montreal.

Yan a comentat asupra artei provocatoare a lui Ai din 2009, numita "Broasca cu Cao Ni Ma." Piesa este o fotografie a unui nud facut de artist dupa un model "cal noroi iarba", care abia acoperea partile private ale artistului - de asemenea, un omofon pentru Comitetul Central al Partidului Comunist Chinez (Dang Zhong Yang), potrivit lui Yan.

Comentatorul politic chinez He Qinglian a afirmat ca aceasta lucrare a lui Ai este probabil cea care a deranjat cel mai mult autoritatile.

Gustul libertatii

Ai s-a nascut pe 28 august 1957 intr-o familie de artisti. Tatal sau, Ai Qing, a fost poet etichetat drept reactionar, si intreaga familie a fost exilata in Xinjiang in timpul Revolutiei Culturale. Ai a revenit la Beijing la 16 ani si a intrat in Academia de Film de la Beijing in 1978. Dupa numai doi ani de colegiu a plecat la New York in 1981, unde a ramas pana in 1993.

"Atunci cand un animal este eliberat dupa ce a fost pastrat intr-o cusca mai multe decenii, sentimentul meu cel mai direct a fost unul de cea mai mare libertate. ... Nimeni nu ma inspecta si am trait cum mi-a placut in fiecare zi," a spus Ai pe 6 mai 2009, intr-un articol Southern Weekly, despre experienta sa de viata in Statele Unite.

"De cand imi amintesc, l-am vazut pe tatal meu ducand o viata fara libertate. Cand am devenit mai in varsta, am constatat ca am trait acelasi tip de viata. Acest lucru a fost oribil," a sustinut Ai in timpul unui interviu cu cei trei artisti chinezi pe 19 decembrie 2009.

"Sufletul tau este nascut cu o dorinta de libertate, dar dorul tau pentru libertate este sedat, atunci cand nu reusesti sa o gasesti, dupa ce cresti. Pierzi capacitatea de a judeca. Este aproape o deficienta morala. Totusi, in America, am rezolvat acest deficit", a declarat el in timpul aceluiasi interviu.

In New York, Ai a participat la producerea dramei televizate populare chineze, "Un nativ din Beijing in New York", regizata de Feng Xiaogang. Feng, unul din cei mai de succes regizori chinezi din prezent, a afirmat odata ca "New York-ul este plictisitor fara Ai Weiwei".

De la artist la dizident

In ultimii ani, Ai a vorbit despre mai multe cauze sociale din China, inclusiv scandalul laptelui contaminat, decesele cauzate de constructia proasta a scolii afectata de cutremurul din Sichuan, despre incendiul de la cladirea de apartamente din Shanghai, si despre persecutarea activistilor pentru drepturile omului.

Dupa cutremurul devastator din mai 2008 in provincia Sichuan, regimul chinez a promis sa efectueze o investigatie aprofundata legata de prabusirea scolii. Ai s-a oferit sa ajute prin initierea unei anchete civile si trimiterea a o suta de voluntari pentru a aduna informatii statistice despre studentii afectati in zona lovita de cutremur. Dar autoritatile au intervenit pentru a opri ancheta lor.

Autorul Tan Zuoren, care a participat si el, a fost acuzat de "subversiune a puterii de stat."

Pe 12 august 2009, Ai s-a pregatit sa apara in fata instantei pentru caz, dar a fost batut violent de politie. Cand a calatorit, dupa aceea, in Germania, a fost diagnosticat cu hemoragie cerebrala grava si a trebuit sa suporte o interventie chirurgicala in Munchen.

In noiembrie 2009 si mai 2010, studio-ul lui Ai a produs doua documentare scurte, unul despre activistul pentru drepturi din Shanghai, Feng Zhenghu, si altul despre Yang Jia, un tanar chinez ce a fost executat pentru injunghierea a sase ofiteri de politie din razbunare pentru ca a fost torturat in timpul unui interogatoriu al politiei.

Regimul trebuie inlaturat

Autorul chinez Ren Yanfang l-a intervievat pe Ai la studioul sau dupa intoarcerea lui Ai din Germania in 2009. Ai a avut curajul sa ceara in timpul documentarului ca guvernul chinez sa faca publice toate informatiile, deoarece afecteaza o sesime din populatia lumii.

"Spun in mod clar ca acest regim autoritar trebuie sa se termine. Sa aruncam o privire asupra promisiunii Partidului Comunist Chinez facuta oamenilor acum 60 de ani si sa vedem cine a incalcat promisiunea," a afirmat Ai in acelasi articol, care a fost, de asemenea, postat de Epoch Times.

"Pe atunci [comunistii] au condamnat monarhia drept o autocratie cu un singur conducator si au promis sa dea oamenilor democratie si libertate. Ei au propus de asemenea ca armata sa fie nationalizata si sa nu deserveasca un anumit individ [partid]. Indrazneste cineva dintre voi sa citeasca oricare dintre aceste articole vechi?" a intrebat Ai, provocand poporul chinez.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor