Posturi ruse de TV interzise în Ucraina. Aşa-zisul nazism, folosit pentru instigare la ură

Vladimir Putin la sediul televiziunii de stat Russia Today, 11 iunie 2014 în Moscova
Vladimir Putin la sediul televiziunii de stat Russia Today, 11 iunie 2014 în Moscova (Yuri Kochetkov/AFP/Getty Images)

Autorităţile de la Kiev au interzis, marţi, difuzarea în Ucraina a 15 posturi de televiziune ruse, inclusiv Rossia 24, Russia Today, RBK-Tv şi Life News, după ce s-a dovedit că Moscova foloseşte canalele audio-vizuale drept unelte de război.

Majoritatea canalelor interzise în Ucraina sunt considerate propagandă a Kremlinului, sau în orice caz controlate foarte strâns de puterea politică rusă. Lista completă a televiziunilor blocate include Pervîi Kanal, Rossia 24, Russia Today, RBK-TV şi Life News, RTR Planeta, NTV Mir, TVCI, Rossia 1, Istoria, Petersburg 5, REN TV, Zvezda, TNT şi NTV.

Experţii în securitate ai Ucrainei au anunţat că mass media rusă foloseşte tehnici subliminale de manipulare foarte periculoase, provocând o stare de agresivitate şi ură în rândul telespectatorilor, faţă de subiectele vizate de Kremlin, a relatat recent Deschide Md.

"În prezent, realizăm monitorizarea atentă a posturilor ruse cu caracter informaţional. Un tribunal administrativ de la Kiev a luat astăzi (marţi) decizia de a interzice 15 posturi de televiziune ruse pe teritoriul Ucrainei", a anunţat directorul Consiliului Naţional al Audiovizualului din Ucraina, Iuri Artemenko.

Folosind tehnologia de manipulare ”al 25-lea cadru”, o metodă interzisă de legislaţia internaţională cât şi de cea rusă, potrivit şefei serviciului de presă al Serviciilor de Securitate ale Ucrainei (SBU) Marina Ostapenko, Rusia difuzează canalele de stat în mai multe state din întreaga lume, inclusiv în Republica Moldova şi Ucraina.

Tehnicile de incitare la ură şi agresivitatea au fost exemplificate de Ostapenko folosind cadrele emise de Rossia 24, care includeau mesaje precum: ”Bandiţii ucid”, ”Sectorul de Dreapta ucide!”, ”Sectorul de Dreapta este represiv”, ”Garda Naţională e ucigaşă!”.

Tehnici de război

Tehnicile de manipulare sunt catalogate de experţi drept unelte de război, care amplifică sentimentele negative ale populaţiei atât în general cât şi vizavi de subiectele accentuate intenţionat.

Mass media rusă a fost inundată, în ultima perioadă, de simboluri şi teze care vizează aşa zisul ”nazism” şi ”fascism” din Ucraina şi Europa, acestea fiind ulterior încadrate în discursurile liderilor de la Kremlin pentru a instiga populaţia, relatează Deschide Md.

Propaganda rusă ajunge şi în România

Prin intermediul directorului de programe al postului TV The Money Channel, Dan Muşetoiu, Kremlinul intenţionează să difuzeze un editorial denumit Russia Today, care este identic cu cel al televiziunii de ştiri din Rusia.

Ameninţarea propagandei cu amprentă sovietică, care este folosită de liderii de la Kremlin în confruntarea cu Europa, a putut fi observată şi în discursul liderilor de la Bucureşti, care au folosit recent tematica ”anti-fascistă” şi ”anti-nazistă”.

Duminică, premierul Victor Ponta, a susţinut că va urma "o perioadă în care trebuie pur si simplu să ne pregătim de debăsificarea societăţii româneşti", adăugând că "efectele asupra societăţii româneşti lăsate de cei 10 ani de regim Traian Băsescu sunt destul de asemănătoare cu cele lăsate de regimul nazist în Germania". Remarca premierului a atras grave condamnări atât intern cât şi internaţional.

Sesizând posibilitatea ca influenţa Kremlinului să se răspândească şi în România, consilierul prezidenţial pe probleme de securitate naţională, Iulian Fota, a atenţionat că Rusia va încerca să schimbe mentalitatea din Europa, inclusiv pe cea a politicienilor.

Va fi o confruntare complexă, care va include instrumente ideologice, politice, militare etc. Rusia va vrea să influenţeze procesul decizional din Uniunea Europeană şi mentalitatea populaţiei”, a apreciat, marţi, Fota.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO08 INGB 0000 9999 0529 5415 deschis la ING Bank pe numele Asociația Timpuri Epocale

alte articole din secțiunea Externe