Biroul premierului canadian neagă că ar fi ţinut presa departe de Hu Jintao în timpul vizitei acestuia în Canada

Premierul canadian Stephen Harper
Premierul canadian Stephen Harper (SAUL LOEB / AFP / Getty Images)

Biroul Primului Ministru Stephen Harper a negat că ar fi cerut galeriei de presă a Parlamentului să excludă două entităţi media, inclusiv ziarul Epoch Times, de la o conferinţă de presă propusă de liderul chinez Hu Jintao în timpul vizitei acestuia la Ottawa în iunie.

Secretarul de presă al primului-ministru, Andrew MacDougall, a declarat pentru The Epoch Times că biroul nu a cerut niciodată galeriei de presă să excludă The Epoch Times şi NTD TV, o reţea televizată de limbă chineză.

Cele două media sunt adesea critice la adresa Beijing-ului, dar ambele sunt membre respectate ale Galeriei de Presă a Parlamentului canadian.

"Biroul Primului Ministru a afirmat clar faptul că Canada este o ţară democratică cu o presă liberă şi reporterii nu pot fi excluşi de la evenimente din cauza convingerilor lor", a declarat MacDougall.

În cele din urmă a avut loc doar o şedinţă foto cu cei doi lideri şi nu s-a răspuns la întrebări, cum se face de obicei la o conferinţă de presă. Rapoartele mass-media au arătat că s-a întâmplat astfel deoarece galeria de presă a refuzat să excludă jurnaliştii celor două media, în ciuda eforturilor depuse de Biroul Primului Ministru.

Pe 25 iunie, într-un articol pe prima pagină în ziarul Le devoir din Montreal, jurnalista Helene Buzzetti, preşedinta Galeriei de Presă a Parlamentului canadian, a declarat că oficialii ambasadei chineze au abordat organizatorii conferinţei de presă cu câteva săptămâni înainte de sosirea lui Hu şi au cerut ca cele două mass-media să fie excluse.

Pentru că Galeria a refuzat, ambasada şi-a găsit un complice în Biroul Primului Ministru.

"Cei din jurul domnului Harper au început să încerce să negocieze un compromis cu Galeria de Presă, fără succes. În cele din urmă, evenimentul (care nu fusese anunţat oficial) a fost anulat", a scris ea.

În luna iulie, preşedintele NTDTV Canada, Joe Wang i-a scris domnului Dimitri Soudas, directorul de Comunicare al Primului Ministru solicitând o explicaţie pentru incident.

Întrebat dacă BPM a încercat să excludă cele două mass-media de la conferinţa de presă, Soudas a răspuns, " Nu, nu am făcut-o, deoarece nu a fost programată nicio conferinţă".

The Epoch Times şi NTDTV au mai simţit presiunea regimului chinez înainte.

Jurnaliştii Epoch Times din China au fost închişi pentru munca lor. În 2006 ziarul a suferit o serie de atacuri asupra birourilor din afara Chinei, atacuri care au fost condamnate de Reporteri Fără Frontiere şi Comitetul pentru Protecţia Jurnaliştilor.

Reporteri Fără Frontiere declară că presiuni de la Beijing au determinat compania europeană de satelit Eutelsat să taie semnalul NTDTV difuzat în China cu două luni înainte de Jocurile Olimpice de la Beijing.

Ambele entităţi media au fost o contrapondere la propaganda Beijing-ului pe temele sensibile repetată identic aproape în unanimitate de mass-media dinafară Chinei.

Atât Epoch Times cât şi NTD au raportat despre izbucnirea SARS şi că oficialităţile chineze acopereau acest lucru cu săptămâni înainte ca autorităţile să admită izbucnirea infecţiei.

Cu câteva zile înainte de vizita lui Hu în Canada, The Epoch Times a publicat rapoarte bazate pe înregistrările convorbirilor din interiorul ambasadei chineze în Ottawa, care au arătat că ambasada plătea sau în unele cazuri, forţa expaţii chinezi să se alăture adunărilor destinate pentru a-l proteja pe Hu de protestatari.

Povestea a fost preluată de mai multe mass-media majore din Canada şi un număr de grupuri au cerut expulzarea lui Liu Shaohua, oficialul surprins video raliând studenţi chinezi să se pregătească pentru " luptă " cu protestatarii.

Deşi BPM a negat orice rol în ţinerea departe a mass-mediei în timpul vizitei lui Hu, MacDougall nu a făcut nici un secret din faptul că Beijing-ul s-a opus conferinţei de presă.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO08 INGB 0000 9999 0529 5415 deschis la ING Bank pe numele Asociația Timpuri Epocale

alte articole din secțiunea Externe