Surasul masculin al Giocondei

Cercetatori italieni specializati in clarificarea misterelor din lumea artei au afirmat miercuri ca modelul lui Leonardo da Vinci pentru Gioconda ar fi fost... un barbat, teza pe care expertii Muzeului Luvru au primit-o cu scepticism
Leonardo da Vinci, Gioconda. (RAUL ARBOLEDA / AFP / Getty Images)
Epoch Times România
04.02.2011

Cercetatori italieni specializati in clarificarea misterelor din lumea artei au afirmat miercuri ca modelul lui Leonardo da Vinci pentru Gioconda ar fi fost... un barbat, teza pe care expertii Muzeului Luvru au primit-o cu scepticism, potrivit AFP.

Silvano Vincenti, presedinte al Comitetului national pentru valorificarea bunurilor istorice, a dat asigurari in fata presei straine reunite la Roma ca tanarul asistent Salai al geniului Renasterii i-ar fi servit acestuia drept model pentru celebrul portret al Monei Lisa.

Salai, pe numele sau adevarat Gian Giacomi Caprotti, intrat in serviciul artistului la varsta de 16 ani si ramas alaturi de acestea 25 de ani, ar fi fost muza lui Leonardo pentru mai multe tablouri. Potrivit lui Vincenti, cei doi intretineau o relatie "ambigua" si erau, probabil, amanti.

Vincenti a subliniat numeroase similitudini intre trasaturile protagonistilor din "Sfantul Ioan Botezatorul" si "Ingerul" incarnat cu nasul si gura Monei Lisa. Pentru acest cercetator, pictorul a lasat indicii pictand in ochii Giocondei un minuscul "L" pentru Leonardo si un "S" pentru Salai.

Cercetatorul, autor al unei carti cu acest subiect, a afirmat ca echipa lui s-a bazat pe analiza reproducerilor numerice de inalta rezolutie.

Dar afirmatiile sale sunt contestate de expertii Muzeului Luvru din Paris, proprietarul "Giocondei". "Tabloul a fost supus tuturor analizelor de laborator posibile in 2004 si in 2009. Nicio inscriptie /litera sau cifra/ nu a fost decelata in cursul acestor examinari", afirma acestia intr-un comunicat.

"Imbatranirea acestei picturi pe lemn a provocat un mare numar de crapaturi in materia picturala, care sunt la originea numeroaselor forme care au devenit adesea obiectul diverselor interpretari", explica documentul.

Muzeul a mai indicat ca "nu i-au fost comunicate dovezi care sa sustina noile ipoteze".

Vincenti, a carui echipa a devenit cunoscuta in iulie 2010 identificand ramasitele lui Caravaggio, a pus aceasta reactie pe seama incurcaturii. "Le inteleg incredulitatea si surpriza, in fond este pictura cea mai studiata in lume, ei sunt intr-adevar orbi", a comentat el.

Invitandu-i pe specialistii Luvrului "sa fie seriosi si sa recunoasca" ca se inseala, el si-a oferit colaborarea prin trimiterea unei echipe care sa "preleveze mici fragmente din pictura acolo unde se afla cifrele si literele pentru a vedea daca ele au fost facute in timpul pictarii portretului sau au aparut o data cu trecerea timpului".

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor