Valorile ridicate de vitamina C au legatura cu micsorarea riscului de atac cerebral15.02.2008 Reuters Health
NEW YORK — Valorile de vitamina C din organism pot prezice probabilitatea persoanei respective de a suferi un infarct, conform unui studiu pe termen lung realizat asupra a 20.000 de rezidenti de varsta mijlocie si inaintata din Norfolk, Regatul Unit. Pe parcursul unei observatii care a durat in medie 9,5 ani, in cadrul populatiei studiate au avut loc 448 de infarcte. Cercetatorii au descoperit ca persoanele cu cea mai mare concentratie de vitamina C la inceputul studiului au inregistrat un risc cu 42% mai mic pentru infarct pe parcursul a 10 ani in comparatie cu persoanele cu cele mai mici concentratii de vitamina C. Efectul protector al vitaminei C impotriva infarctului s-a pastrat si dupa luarea in calcul a unor factori care ar fi putut afecta riscul, precum varsta, sexul, consumul de tigari si alcool, indexul greutatii corporale, tensiunea arteriala, colesterolul, activitatea fizica, diabetul, atacurile de cord, clasa sociala. Dr. Phyo K. Myint de la Universitatea Cambridge, Marea Britanie, si colegii sai au publicat rezultatele studiului in revista „American Journal of Nutrition”. Myint a remarcat ca nivelul de vitamina C din sange este un "bun biomarcator al consumului de fructe si legume, care contin multe substante nutritive ce pot fi biologic active si protectoare in privinta infarctului; studiul vine in sprijinul dovezilor existente care indica faptul ca un consum mare de fructe si legume protejeaza impotriva infarctului." Intr-un comentariu legat de studiu, Dr. Sebastian J. Padayatty si Mark Levine de la „National Institute of Health” („Institutul National al Sanatatii”) din Bethesda, Maryland, subliniaza faptul ca fructele si legumele se asociaza multor beneficii in domeniul sanatatii, inclusiv o reducere a riscului pentru infarct. "Pentru ca nu stim de ce si cum apare beneficiul sau ce fructe si legume sunt eficace, este prudent sa consumam o mare varietate," au adaugat acestia. "Consumul optim pentru reducerea atacului vascular si a bolilor cardiovasculare nu este cunoscut," arata ei, "dar un consum de 5 pana la 9 astfel de serviri zilnice este asociat acestui beneficiu, iar publicul ar trebuie sa aiba in vedere consumuri mai mari." |
|